پاتکِ ریلی ایران به تحریم ها از دروازه طلایی ترانزیت
فعال سازی دیپلماسی ریلی جمهوری اسلامی ایران و همگرایی با اعضای بریکس و شانگهای، منطقه آزاد اینچه برون ایران را به عنوان دروازه استراتژیک کریدور شمال – جنوب در کانون توجهات بین المللی قرار داده است؛ تحولی که با اتصال ریلیِ شرق خزر، گلستان را به هاب لجستیک منطقه تبدیل می کند.
فعال سازی دیپلماسی ریلی جمهوری اسلامی ایران و همگرایی با اعضای بریکس و شانگهای، منطقه آزاد اینچه برون ایران را به عنوان دروازه استراتژیک کریدور شمال – جنوب در کانون توجهات بین المللی قرار داده است؛ تحولی که با اتصال ریلیِ شرق خزر، گلستان را به هاب لجستیک منطقه تبدیل می کند.
به گزارش تین نیوز به نقل از فارس، بازتعریف نقش ایران در نقشه ترانزیت جهانی با محوریت کریدور شرق دریای خزر (KTI)، معادلات تجاری منطقه را به نفع تهران تغییر داده است.
سفر اخیر مسعود پزشکیان به قزاقستان و توافقات صورت گرفته با جومارت توکایف، فصل نوینی از همکاری های لجستیکی را گشوده که در آن، مرز اینچه برون نه تنها یک گذرگاه مرزی، بلکه به عنوان “گرانیگاه اتصال آسیای مرکزی به آب های گرم” شناخته می شود.
کاهش ۵۰ درصدی زمان و هزینه حمل ونقل در این مسیر نسبت به رقبای سنتی، اینچه برون را به امن ترین و اقتصادی ترین گزینه برای کشورهای محصور در خشکی جهت دسترسی به بازارهای هند و خلیج فارس بدل کرده است.
ریل گذاری برای جهش ارزی
اهمیت ژئواستراتژیک اینچه برون در پازل تجارت جهانی، فراتر از مبادلات دوجانبه است.
ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در دیدار با اخیر با رئیس جمهور کشورمان با اشاره به رشد ۱۳ درصدی تجارت با ایران، بر توسعه زیرساخت های کریدوری تأکید داشته و کارشناسان معتقدند که عبور قطارهای کانتینری از مبدأ روسیه و چین به مقاصد عربستان و هند از مسیر اینچه برون، نشان دهنده اعتماد قدرت های نوظهور اقتصادی به امنیت و سرعت این دالان ترانزیتی است.

اینچه برون؛ مغناطیس سرمایه در هارتلند انرژی
رویکرد نوین وزارت امور خارجه در تعریف “پیوست خارجی” برای مناطق آزاد، مأموریت ویژه ای را برای اینچه برون ترسیم کرده است.
حسین قنبری، معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه در گفتگو با خبرنگاران، با تعیین سه کشور اولویت دار برای جذب سرمایه و ۱۰ بازار هدف صادراتی، مسیر حرکت این منطقه را شفاف سازی کرده است.
هم زمان، جذب ۹ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری و هدف گذاری برای ایجاد ۵۰ هزار شغل در اینچه برون، نشان دهنده گذار گلستان از اقتصاد کشاورزی محور به اقتصاد ترانزیت محور است.
کارشناسان معتقدند تبدیل شدن اینچه برون به کانون تبادلات چین و اوراسیا یک انتخاب نیست، بلکه یک ضرورت ژئوپلیتیک برای رونق اقتصادی منطقه است؛ حسن ملک حسینی مدیرعامل منطقه آزاد اینچه برون با تأکید بر رویکرد “توسعه مبتنی بر حمل ونقل”، این منطقه را نقطه تلاقی دو کریدور حیاتی دانسته که ظرفیت جهش ۵ برابری تجارت با قزاقستان و دستیابی به سقف تجاری یک میلیارددلاری را تضمین می کند.

از دیوار چین تا خلیج فارس؛ حذف دلار از ریل تجارت
حضور علی اصغر طهماسبی، استاندار گلستان در هیئت عالی رتبه اعزامی به قزاقستان و تشریح فرصت های سرمایه گذاری استان، بر نقش مکمل دیپلماسی استانی در کنار دیپلماسی ملی صحه می گذارد.
اتصال ریلی ایران -ترکمنستان – قزاقستان، حلقه مفقوده ای بود که اکنون با عضویت ایران و کشورهای منطقه در پیمان هایی نظیر بریکس و اوراسیا، کارکردی فراتر از حمل ونقل یافته و به ابزاری برای دلارزدایی و خنثی سازی تحریم ها تبدیل شده است
گفتنی است، گلستان با دارابودن زیرساخت های ریلی، منطقه آزاد اینچه برون، ورود و عبور قطارهای کانتینری از چین و روسیه و صادرات محصولات صنعتی و کشاورزی ایران به عمق آسیای میانه، اثبات کرده است که اینچه برون ظرفیت تبدیل شدن به هاب توزیع بار در کریدورهای بین المللی را دارد و می تواند سهم ایران از اقتصاد ترانزیت جهانی را به طور چشمگیری ارتقا دهد.