| کد خبر: 221522 |

داستان های ادامه دار پیش فروش فوق العاده خودروسازها

با پیش‌فروش خودروهای یکی از زیان‌ده‌ترین مجموعه‌های اقتصادی کشور، قرار است چقدر یارانه یا همان رانت خودرویی توزیع شود و این یارانه به چه کسانی می‌رسد؟

تین نیوز

روز یکشنبه هفته جاری پیش فروش محصولات ایران خودرو آغاز شد که تا فردا نیز ادامه دارد. درواقع  پیش فروش فوق العاده خودرو که از خردادماه سال جاری شروع شد با تقاضای بسیار زیادی مواجه شد به طوری که حدود ۵/ ۵ میلیون نفر در آن شرکت کردند. گفته می شود یکی از دلایل این حجم از تقاضا به رانت بزرگ ناشی از اختلاف قیمت کارخانه و بازار خودرو‌ها مربوط می‌شد و دلیل دیگر هم با مدت زمان نسبتا کوتاه تحویل در ارتباط بود.

با نگاهی به عملکرد ایران خودرو به عنوان یک خودرو ساز دولتی در طرح پیش فروش فوق العاده متوجه می شویم که این خودروساز در سال گذشته نزدیک به ۵ هزار میلیارد تومان از ناحیه اختلاف «مبلغ بهای تمام‌شده» و «مبلغ فروش»، زیان دیده‌ اما هنوز این سیاست توزیع رانت یا همان یارانه خودرویی را ادامه می‌دهد. لازم به ذکر است که سال گذشته به واسطه همین زیاندهی خودروسازان، آنها از دولت حمایت مالی مطالبه کرده بودند.

حال سوال اینجاست با پیش‌فروش خودروهای یکی از زیان‌ده‌ترین مجموعه‌های اقتصادی کشور، قرار است چقدر یارانه یا همان رانت خودرویی توزیع شود و این یارانه به چه کسانی می‌رسد؟

به گزارش تین نیوز و به نقل از «دنیای اقتصاد»، در پیش‌فروش جدید قرار است سه خودرو پژو پارس، پژو 206 تیپ دو و سمند ال ایکس از طریق قرعه‌کشی توزیع شود.

در این پیش‌فروش درحالی خودرو پژو پارس با قیمت 121 میلیون تومان به فروش می‌رسد که قیمت آن در بازار 173 میلیون (معادل 142 درصد) بیشتر است. این خودرو در بازار با قیمت 294 میلیون تومان معامله می‌شود.

خودرو پژو 206 تیپ دو نیز در حالی با قیمت 110 میلیون تومان در فروش فوق‌العاده ایران‌خودرو قیمت خورده که این خودرو در بازار 245 میلیون تومان است؛ یعنی اختلاف 135 میلیون تومانی و معادل 122 درصد.

خودرو سمند ال ایکس نیز توسط ایران‌خودرو با قیمت 116 میلیون تومان عرضه شده اما این خودرو در بازار 84 میلیون تومان گرانتر یعنی معادل 72 درصد بیشتر ارزش دارد. این خودرو در بازار با قیمت 200 میلیون تومان معامله می‌شود.

توزیع یارانه یا ارزان‌فروشی توسط ایران‌خودرو درحالیست که ایران‌خودرو پیش‌بینی کرده که در سال‌جاری بالغ بر ۷۱ هزار میلیارد تومان به‌عنوان بهای تولید محصولاتش ثبت شود و در مقابل، کمتر از ۵۸ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان از ناحیه فروش، کسب درآمد کند. با این حساب، طی سال‌جاری اختلافی حدودا ۱۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومانی بین بهای تولید و قیمت فروش محصولات ایران‌خودرو ثبت خواهد شد.

آن طور که تاکنون اعلام شده این یارانه به کسانی داده خواهد شد که اسامی آنها در قرعه‌کشی ایران‌خودرو انتخاب شود.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • احمد خوشنودی 0 0

    مونوپلی ها، پدر بزرگان ِ و اجدادِ رانت و فساد لقب گرفته اند! تحریم ها تشکیل کپک های مونوپلی را بدلیل عدم امکان رقابت تشدید می کنند وقتی یک نفر،یا دو نفر فقط یک جنس را می فروشند! تکلیف مشتری از پیش مشخص است! تنها در رقابت ِ کامل در بازار یک سرویس یا محصول است که مشتری حق انتخاب دارد و حقوق او تامین می شود ،بلافاصله نتیجه می گیریم تحریم و عدم امکان رقابت سالم،برای مونوپلی ها نعـــــــــمت است! و برای مردم و مصرف کنندگان نهایی نقمت و عذاب و ضرر و زیانده شدن

آخرین عناوین پربازدیدترین پربحث ترین
معرفی کتاب معرفی نشریه حمل ونقل روزنامه تین