◄ ساخت فرودگاه قم؛ بی توجهی به هشدارهای ایمنی هوانوردی/ چه کسی پاسخگوست؟

علی موسوی: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی بدون توجه به هشدارهای کارشناسی به تازگی عملیات ساخت «فرودگاه بین المللی قم»!! را آغاز کرده است.
گفته می شود عملیات خاکبرداری باند پرواز این فرودگاه به طول ۴ کیلومتر و عرض ۶۰ متر آغاز شده و قرار است ظرف ۳ سال با هزینه ای قریب به ۲۰۰۰ میلیارد تومان، استان قم دارای فرودگاه بین المللی شود.
البته ایده اولیه ساخت این فرودگاه در ۲۰ کیلومتری جاده قم - سلفچگان از بهمن ۱۳۹۰ ارائه شد که به دلایل مهندسی و مخاطرات ایمنی مسکوت ماند.
از آن زمان تاکنون کارشناسان بارها با ساخت فرودگاه مذکور مخالفت کرده و نسبت به تبعات نشست و برخاست هواپیما در کریدور پروازی فرودگاه های اطراف و به ویژه فرودگاه بین المللی امام خمینی هشدار داده اند.
با این حال بنیاد مسکن انقلاب اسلامی دوباره عملیات ساخت فرودگاه مذکور را از سر گرفته است.
اینک سوال اینجاست که:
۱- مسئولیت بی توجهی به هشدارهای ایمنی در مورد ساخت این فرودگاه با کیست؟
۲- اگر فلسفه بنیادین حساب ۱۰۰ حضرت امام خمینی(ره) هزینه کرد منابع بنیاد مسکن برای توسعه ساخت مسکن محرومان است، چرا این بنیاد به سرمایه گذاری در ساخت فرودگاه روی آورده است؟
۳- وقتی مردم استان قم و زائران حرم مطهر حضرت معصومه(س) از سراسر جهان می توانند با صرف ۴۰ دقیقه مسافت زمینی به بزرگترین فرودگاه بین المللی کشور(یعنی فرودگاه امام خمینی) دسترسی داشته باشند، چرا باید با صرف هزینه اضافی، یک فرودگاه بین المللی دیگر در این محدوده ساخت؟
۴-بنیاد مسکن انقلاب اسلامی که ظرف ۴۵ سال گذشته عموما در حوزه مسکن سازی و راه سازی فعالیت داشته، چه تجربه ای در احداث یک فرودگاه بین المللی با استانداردهای خاص هوانوردی دارد؟
۵-آیا این گونه هزینه کردن کمک های مردم به حساب ۱۰۰ حضرت امام و سرمایه های بنیاد مسکن، اتلاف منابع نیست؟!
* خلبان بازنشسته
قبلا این فرودگاه رو بخش خصوصی ، مالک هتل های ارم و هواپیمایی ارم کیش، داشتن میساختن که به مشکل مالی سیاسی خوردن و هیچ تذکر ایمنی هم نبود و اتفاقا قرار بود یک مرکز بین المللی برای پل ارتباطی شرق و غرب خصوصی با امکانات ریل قطار و حضور برندهای بزرگ بین المللی و سیتی سنتر و مراکز خرید بصورت یک مجموعه تجاری اقتصادی خدماتی ایجاد بشه که توش به هواپیماهای عبوری خدمات سوخت و تعمیرات بدن و منطقه ازاد سلفچگان بشه یه جا مثل دبی . حتی باند هم احداث شد اما به بهونه واهی که باند از وسط یک زمین شخصی رد شده که حاضر به فروش نیست پروژه متوقف شد در حالی که زمین رو از دولت گرفته بودن !!!!
چرا سازمان هواپیمایی کشوری مانع نمیشود؟مگر میشود بدانند که در ۴۰ دقیقهای فرودگاه بینالمللی امام ،دوباره فرودگاه ساخت ؟ اونجا متخصص هوانوردی داریم یا رشوه بگیر ؟چرا یک مشت بیسواد تصمیم گیرنده چنین پروژه پرهزینه غیر قابل قبول غیر قابل توجیه میشوند ؟ شما اجازه ندارید در نزدیکی کریدور پروازی بزرگترین فرودگاه کشور دوباره فرودگاه بسازید! مگه پول زیادی دارید که حیف و میل کنید و خطرات هوایی ایجاد کنید. باید این پروژه برای همیشه متوقف بشه ،بنده بهعنوان کارشناس هوانوردی هشدار میدهم هرکس مجوز بدهد و امضا کنه باید مجرم شناخته بشه بعنوان خیانت به بیت المال و حیف و میل بودجه!!!
مطمئن هستی کارشناس هوایی هستی .یا یک سنگ انداز که نفعی از این پروژه نمی بری
مشکل علمی و فنی چیست؟
الآن در قم از ملل مختلف حضور دارند و خود مردم برای مسافرت به مشهد باید با توجه به ترافیک مهرآباد و دو ساعت هم قبل پرواز اونجا باشد چیزی حدودا چهار ساعت و پنج ساعت وقت بگذارد کجا ۴۰ دقیقه؟
هر دهات وشهرستانی مثل شاهرود و...فرودگاه داره . اونوقت یک استان نباید فرودگاه داشته باشه؟؟ اونم یک استان که قابلیت کلی توریست مذهبی داره
کدام ده در کشور فرودگاه دارد. برای مراکز استان هم که ساخته شده، زیان دارد و هزینه هایش تامین نمی شود! امان از نمایندگان درغگو و فریبکار
از کی تا حالا فاصله قم تا فرودگاه امام شده ۴۰ دقیقه؟!؟!؟ این طرح بسیار طرح خوبی هست و حتماً باید انجام بشه
فرودگاه قم هم ۳۰دقیقه تا قم حالا ۲۰ دقیقه واقعا ارزش دارد با این گرفتاری کشور
متاسفانه دلیل عدم اتمام پروژه های نیمه تمام مونوریل و فرودگاه قم سایه سیاست است که روزهای پایانی این ابر سیاه سیاست است طرح فرودگاه امام و فرودگاه قم مربوط به قبل انقلاب است عزیزان زیاد نگران نباشن بفکر تهیه هواپیما باشید.
تهرانی ها با صرف چند دقیقه میتوانستند به فرودگاه مهرآباد برسند؟
چرا یک فرودگاه دیگر ساختند؟
فاصله فرودگاه امام خمینی به مهرآباد کمتره (۵۰ کیلومتر)، یا به فرودگاه قم (۱۵۰ کیلومتر) ؟!
بیشتر پروازهای درخواستی ما از قم، مربوط به فرودگاه مهرآباد میشه، پس ۴۰ دقیقه نیست و خیلی بیشتره، حالا ترافیک تهران و تأخیر پرواز هم بهش اضافه کنید
شده، هفتهای یک پرواز به مشهد الرضا داشته باشیم، باید فرودگاه داشته باشیم، که نیازمون خیلی بیشتر از این حرفهاست
فرودگاه مهرآباد ظرفیت نداشت. لذا امام ساخته شد
بله اگه ساخته بشه کلی منافع برا قم داره به لحاظ زائر به لحاظ حمل و نقل و فرصت های دیگه ، اما برعکس منافع کلی آدم در فرودگاه تهران به خطر میفته
هر شهری برای خود فرودگاه لازم دارد
آیا میلیونها پرواز در اروپا و آمریکا هم نام ایمنند دپروازهایی فراوان و فرودگاههایی فراوان و نزدیک به هم
این سنگ اندازی ها لای چرخ پیشرفت و توسعه استانی بیش از یک میلیونی و شهری یک میلیونی را کنار بگذارید
قم نیازمند فرودگاهی نوین و شیک و پهن باند است
اقایان مسئول ایران ساختن فرودگاه قم در زدیکی فرودگاه امام اصلا اقتصادی نیست خیانت به کشور است مگر قم تا فرودگاه امام چند ساعت است
شما ها که نظر میدین من ساکن قم هستم وقتی که میخواهم برم مشهد باید برم فرودگاه مهرآباد با این وضع ترافیک و پارکینگ فرودگاه واقعا شما بفکر مردم هستید یا دشمن تکنولوژی
حالا دیگه این همه خرج فرودگاه قم کردند بگذارید ادامه دهند حتما ایمنی را در نظر گرفتند تخریب اصلا خوب نیست
پول ملت هزینه شود و فرودگاهی ساخنه شود مثل بیش از 40 فرودگاه زیانده کشور که الان دولت هزینه نگهداری آنها را ندارد. فقط فرودگاه امام و مهرآباد و مشهد سود ده هستند .و بقیه زیان ده هستند! می فهمی یعنی چی؟؟!!