| کد خبر: 88681 |

معاون وزیر اقتصاد از جزئیات تازه توقیف ۲میلیارد دلار دارایی ایران خبر داد

دلارهای بلوکه‌شده در «سیتی‌بانک» نیویورک

تین نیوز | آن‌گونه كه یكی از مقامات مسئول در وزارت اقتصاد می‌گوید، ماجرای مصادره دو میلیارد دلار اموال ایران در آمریکا، به خرید دو نوع اوراق قرضه دلاری آمریکایی و اوراق قرضه دلاری اروپایی در سال‌های گذشته بازمی‌گردد. به گفته این مقام مسئول وجوه مصادره‌شده، اصل و فرع اوراق قرضه آمریکایی بود که در حساب نهاد سپرده‌گذاری مرکزی نزد «سیتی‌بانک» نیویورک قرار داشت. معاون بانک و بیمه وزارت اقتصاد با ارائه این جزئیات كه از كارگروه بررسی چگونگی مصادره این اموال به‌ دست آمده، گفت: بیانیه عمومی درباره جزئیات ماجرای برداشت دو میلیارد دلار، از منابع بانک مرکزی از سوی آمریکا منتشر خواهد شد.

حسین قضاوی افزود: تحقیقاتی که به دستور وزیر امور اقتصادی و دارایی انجام شد، در نهایت منجر به تهیه گزارشی دراین‌باره و ارائه آن به هیأت‌دولت شد. پیرو ارائه این گزارش بیانیه عمومی هم تهیه شده که فکر می‌‌کنم به‌زودی، به اطلاع عموم مردم خواهد رسید و به جزئیات این رخداد و چگونگی این مسدودی به تفصیل پرداخته شده است.معاون بانک و بیمه وزارت اقتصاد با اشاره به خرید دو نوع اوراق قرضه از سوی بانک مرکزی در آن سال‌ها، گفت: یک اوراق، اوراق دلاری است که در حوزه جغرافیایی آمریکا منتشر شده و اوراق دوم، اوراقی دلاری است که خارج از حوزه جغرافیایی آمریکا و در اروپا منتشر شده است.

اوراقی را که در حوزه جغرافیایی آمریکا منتشر می‌شود، اوراق قرضه دلاری آمریکایی و آنها را که خارج از آمریکا منتشر می‌شود، اوراق قرضه دلاری اروپایی می‌گویند.قضاوی افزود: هر دو نوع اوراق قرضه از سوی نهادهای بین‌المللی مانند بانک جهانی، بانک IFC (این بانک زیرمجموعه بانک جهانی است) یا بانک‌های معروف مثل KFW منتشر شده که برای بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران خریداری شده است.به گزارش فارس، وی با بیان اینکه تحقیقات زیادی دراین‌باره انجام شده است، گفت: گیرافتادن اوراق به دو نوع دارد؛ یک نوع آن حکم توقیف مقام قضائی را دارد و بخش دیگر این اوراق فقط حالت مسدودی دارد که البته جزئیات بیشتر در بیانیه عمومی اعلام خواهد شد.

به گفته وی، دولت پیگیر است تا در اولین فرصت احقاق حق کند و دسترسی بانک مرکزی به وجوه این اوراق تسهیل شود.معاون بانک و بیمه وزارت اقتصاد تأکید کرد: نکته‌ای که وجود دارد این است که همه این اوراق در سال 2012 سررسید شده و اصل و فرع آن به صورت وجوه دلاری به حساب‌های مشخص‌شده واریز شد.قضاوی ادامه داد: اصل و فرع اوراق قرضه‌ دلاری آمریکایی به حسابی در سیتی‌بانک نیویورک واریز شده که این حساب متعلق به نهاد سپرده‌گذاری مرکزی، «clear stream» است و تسویه این اوراق را عهده‌دار بوده است. وجوه اوراق قرضه دلاری که در حوزه جغرافیایی اروپا منتشر شده در سیتی‌بانک لندن است.معاون بانک و بیمه وزارت اقتصاد در پاسخ به این سؤال که کدام یک از این دو نوع اوراق مصادره شده است، گفت: اوراقی مشمول حکم توقیف شده که وجوه آن داخل آمریکاست.
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.