| کد خبر: 127284 |

۹۵، سال خوش دریایی

هفته‌نامه حمل ونقل|

 

 

 

 

 

حمل‌و‌نقل: یکی از برنامه‌های اصلی وزارت راه و شهرسازی در بخش دریایی در سال‌های گذشته جذب بخش خصوصی  برای توسعه طرح‌های عمرانی بوده است که به‌دلیل نبود منابع مالی در سالهای اخیر دچار خاک خوری شده بودند به همین سبب هم بعد از روی کار آمدن دولت یازدهم بارها موضوع نشست‌های مختلف دریایی بر روی جذب سرمایه‌های داخلی و خارجی بخش خصوصی برای توسعه طرح‌های عمرانی متمرکز بود. به گونه‌ای که شاید گذافه نگفته باشیم اگر بگوییم برخی بنادر ایرانی رکورد‌دار برگزاری جلسات مذاکره جذب سرمایه هستند.

موضوعی که حتی در گزارش‌های که سالانه یا مناسبتی از سوی مسئولان رسمی کشور عنوان می‌شود هم به خوبی مشهود است. حال اینکه چقدر این مذاکرات به نتیجه مطلوب می‌رسد را باید در ماه‌های پایانی دولت یازدهم جست‌وجو کرد زمانی که قرار است وزرا گزارش عملکرد سه ساله خود را مطرح کنند.
 
در همین راستا البته در هفته گذشته و در مراسم دید و بازدید عیدی که عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی  با نمایندگان مجلس داشته است برخی از این عملکردها عنوان شده است. آخوندی هر چند که  سال ۹۵ را سال بسیار سخت  از جهت اجرائی  خوانده است اما گفته است: «جمهوری اسلامی، موفقیت‌های قابل‌توجهی کسب کرد که می‌توان تا حدودی به آن اشاره کرد. با وجود تنگناهای اقتصادی پس از برجام، تلاش کردیم تا از ظرفیت بخش خصوصی در داخل کشور و همچنین فرصت‌های بین‌المللی نهایت استفاده را ببریم.»
 
وی در حوزه دریایی با اشاره به اینکه ایران درحال‌حاضر موقعیت خوبی در این حوزه کسب کرده است، ادامه داد: «در حال حاضر، بخش عمده موانعی که در حوزه دریایی بر سر راه تردد کشتی‌ها و توسعه بنادر وجود داشت، برداشته شده است و در برخی از بنادر همچون چابهار، اقدامات بسیار مناسبی انجام گرفت. در سال ۹۵، بخش عمده ساخت و ساز بندر چابهار انجام شد و فروردین‌ماه ۹۶ آن بندر، طی مراسمی بین‌المللی با حضور وزرای محترم کشورهای همسایه، در مراسمی شایسته افتتاح خواهد شد.

توانستیم در چابهار، ۱۵۰ میلیون دلار تسهیلات برای توسعه آن بندر از هندی‌ها بگیریم آن هم با این شرط که سهم هندی‌ها در قرارداد صفر باشد که تحقیقات نمونه‌ مشابهی ندارد. از این جهت نمونه است که چون معمولا کشوری که اعتبار می‌دهد درخواست‌اش این است که سهم عمده‌ای از این اعتبار خرج واردات کشور خودش بشود و در این قرارداد این وضعیت را شاهد نیستیم.»

این عضو کابینه دولت تدبیر و امید از سرمایه‌گذاری ۸۰ میلیارددلاری علاوه بر ۱۵۰ میلیارد دلار در بندر چابهار خبر داد و در همین حال توسعه ۳ فاز بندرعباس را از دیگر اقدامات وزارت راه و شهرسازی در حوزه بنادر عنوان کرده و گفته است: «مناقصه‌های فاز ۱ و ۲ توسعه بندرعباس به صورت بین‌المللی انجام شد و مناقصه فاز ۳ توسعه آن بندر نیز به‌زودی انجام می‌شود که این امیدواری وجود دارد مناقصه این فاز نیز به صورت بین‌المللی انجام شود زیرا تاکنون استقبال خوبی از سوی شرکت‌های معتبر دنیا اعلام شده که بسیار امیدوار کننده است.
 
در توسعه بندرعباس، مشارکت دیگر کشورها و در خواست‌شان برای مشارکت در فاز ۱ و ۲ بسیار خوب است. اگرچه هنوز برنده اعلام نشده اما خوشبختانه ما از شرکت‌های بسیار معتبر جهان در خواست مشارکت داریم که بسیار امیدوارکننده است. این توسعه را در شمال کشور و در بندرهای انزلی و امیرآباد هم داشتیم.»

وزیر راه و شهرسازی همچنین از سرمایه‌گذاری مناسب در پس‌کرانه‌های بنادر خبر داده و تأکید کرده است: «مجموع سرمایه‌‌‌گذاری‌های بخش خصوصی در پس‌کرانه‌های کشور در طی ۳ سال به بیش از ۹ هزار میلیارد تومان رسید که رقم کاملا قابل‌توجهی است و می‌تواند در کل اقتصاد ملی ایران، نقش خوبی داشته باشد.»

لینک خبر
 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.