| کد خبر: 3550 |

جذب فاینانس قطار سریع‌السیر تهران - اصفهان تا خرداد / خط آهن تهران - مشهد تا پایان دولت، برقی می‌شود

تین نیوز | مدیرعامل راه‌آهن با اشاره به جذب فاینانس قطار سریع‌السیر تهران-اصفهان تا خرداد و اجرای سه ساله پروژه، زمان تردد قطار در این مسیر را 2 ساعت اعلام کرد و گفت: با امضای قرارداد فاینانس برقی شدن محور تهران-مشهد، سعی می‌کنیم تا پایان دولت پروژه به اتمام برسد.

‌محسن پورسیدآقایی درباره وضعیت برقی‌سازی خطوط ریلی کشور اظهار داشت: برقی کردن محور تهران - مشهد با سرعت سیر 200 کیلومتر در ساعت از پروژه‌های مهم سال جاری است.
 
وی از انعقاد قرارداد فاینانس برقی کردن محور تهران-مشهد در هفته آخر اسفند 92 خبر داد و گفت: پروژه مذکور به عنوان اولویت راه‌آهن و اجرای آن به روش EPCF در دستور کار قرار گرفته است که در سال جاری شاهد آغاز عملیات اجرایی این پروژه خواهیم بود.
 
معاون وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: منابع اجرا برای برقی شدن خط آهن تهران-مشهد توسط راه‌آهن از محل تسهیلات فاینانس خارجی تأمین می‌شود و سپس این پول‌ها به تامین کننده مالی بر می‌گردد.
 
پورسیدآقایی با بیان اینکه این قرارداد برای تثبیت به مراحل بعدی رفته است، اضافه کرد: تلاش می‌کنیم تا پایان دولت قطار برقی تهران-مشهد راه‌اندازی شود.
 
معاون وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: مجموع برآورد هزینه بر خط‌آهن برقی تهران-مشهد با اصلاح خطوط، سرعت 200 کیلومتر بر ساعت، تأمین لکوموتیو و برقی شدن، دو میلیارد دلار نرخ مصوب بانک مرکزی است.
 
وی با بیان اینکه در کل قرارداد اجرای این پروژه 5 هزار و 300 میلیارد تومان خواهد بود، اظهار داشت: قرارداد قبلی پروژه 4 هزار و 100 میلیارد تومان با احتساب دلار 1000 تومانی بود.
 
قرارداد فاینانس پروژه خط‌آهن برقی تهران-مشهد ظاهراً با سرمایه‌گذار خارجی منعقد شده است؛ سرعت مورد نظر در این خط آهن 200 کیلومتر بر ساعت خواهد بود و مسافران در این قطار مسیر تهران تا مشهد را 6 ساعته طی می‌کنند.
 
قرارداد قبلی این پروژه به صورت BOT (ساخت، بهره‌برداری و واگذاری) بود که بین وزرای وقت راه و دفاع منعقد شده بود؛ این قرارداد زمینه سود‌آوری نداشت ضمن آنکه وزارت دفاع نیز در این پروژه اعلام انصراف کرده بود.
 
‌در حال حاضر راه‌آهن ردیف بودجه جدای دولت به عنوان طرح فاینانس خود در این خط‌آهن را دنبال می‌کند؛ در واقع بودجه این خط‌آهن از محل بودجه عمرانی و از طریق فاینانس دنبال می‌شود.
 
اجرای 3 ساله قطار سریع‌السیر تهران-اصفهان/ جذب فاینانس تا پایان خرداد 93
پورسیدآقایی با بیان اینکه اجرای قطار سریع‌السیر تهران-اصفهان توسط راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در حال پیگیری است، اضافه کرد: در مسیر تهران تا اصفهان تقاضای سفرهای تجاری زیاد است.
 
وی ادامه داد: نهایی شدن قرارداد فاینانس و عملیاتی شدن پروژه قطار سریع‌السیر تهران ـ‌ اصفهان در اولویت طرح‌های ریلی وزارت راه و شهرسازی است و امیدواریم طی سه ماهه اول امسال‌ فاینانس آن اجرایی شود.
 
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ‌منابع فاینانس این پروژه به زودی وارد کشور خواهد شد، بیان کرد: برنامه‌ریزی کرده‌ایم مسیر به طریقی طراحی شود که مردم بتوانند از تهران تا اصفهان دو ساعته تردد کنند.
 
مدیرعامل راه‌آهن با بیان اینکه سرعت قطار در این مسیر 250 کیلومتر بر ساعت خواهد بود، گفت: این پروژه با تأمین فاینانس ظرف سه سال اجرا می‌شود.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.