| کد خبر ۳۰۹۴۷۹
کپی شد

◄ وام ۱.۶ میلیارد دلاری روسیه برای تکمیل مسیر ریلی رشت ـ آستارا؛ تملک ۳۰۰ هکتار اراضی

وام ۱.۶ میلیارد دلاری روسیه برای تکمیل مسیر ریلی رشت ـ آستارا اختصاص یافت؛ پروژه ای راهبردی برای تقویت کریدور شمال ـ جنوب و ارتقای جایگاه ایران در ترانزیت منطقه ای

وام ۱.۶ میلیارد دلاری روسیه برای تکمیل مسیر ریلی رشت ـ آستارا؛ تملک ۳۰۰ هکتار اراضی
تین نیوز |

هوشنگ بازوند، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل کشور، از اختصاص وام یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلاری روسیه برای تکمیل مسیر ریلی رشت ـ آستارا خبر داد و اعلام کرد تاکنون بیش از ۳۰۰ هکتار اراضی در طول مسیر به طول ۹۰ کیلومتر تملک شده است .

به گزارش تین نیوز،  معاون وزیر راه و شهرسازی در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا با اشاره به آخرین وضعیت پروژه ریلی رشت ـ آستارا، این مسیر را حلقه مفقوده کریدور بین المللی شمال ـ جنوب دانست و تأکید کرد که تکمیل آن نقش مهمی در توسعه ترانزیت منطقه ای خواهد داشت. وی توضیح داد که تاکنون اراضی حدود ۹۰ کیلومتر از مسیر به وسعت بیش از ۳۰۰ هکتار تملک شده و این روند همچنان ادامه دارد.

بازوند افزود که در حال حاضر منتظر مصوبه سران قوا برای معافیت مالیاتی هستیم تا پس از آن قرارداد اجرایی امضا شود. به گفته او، با امضای قرارداد اجرایی، امکان دریافت وام ۱.۶ میلیارد دلاری از روسیه فراهم خواهد شد و کار میدانی پروژه به طور رسمی آغاز می شود. وی خاطرنشان کرد که پیمانکار هم اکنون نیز فعالیت های اجرایی را آغاز کرده و مشغول به کار است.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل کشور با اشاره به تحویل بخشی از اراضی مسیر به طرف روسی گفت: تاکنون ۳۴ کیلومتر از اراضی تملک شده تحویل داده شده و به زودی این میزان به ۹۰ کیلومتر خواهد رسید.

وی تأکید کرد که این پروژه یکی از مهم ترین طرح های ریلی کشور است که با تکمیل آن، ایران می تواند جایگاه خود را در کریدور شمال ـ جنوب تثبیت کرده و ظرفیت ترانزیت کالا میان روسیه، ایران و کشورهای جنوب آسیا را به طور چشمگیری افزایش دهد.
 

 وام ۱.۶ میلیارد دلاری روسیه برای تکمیل مسیر ریلی رشت ـ آستارا

وام کلان روسیه برای تکمیل پروژه ریلی رشت ـ آستارا را باید فراتر از یک همکاری مالی ساده دانست؛ این اقدام در واقع بخشی از راهبرد مشترک ایران و روسیه برای تثبیت کریدور بین المللی شمال ـ جنوب و ارتقای جایگاه ایران در شبکه ترانزیتی منطقه ای است.

اهمیت ژئوپلیتیکی

  • مسیر رشت ـ آستارا حلقه مفقوده کریدور شمال ـ جنوب است که ایران را به آذربایجان و سپس روسیه متصل می کند.

  • تکمیل این مسیر، ایران را به شاهراه ارتباطی میان اروپای شرقی، آسیای مرکزی و جنوب آسیا بدل خواهد کرد.

  • حضور مستقیم روسیه در تأمین مالی پروژه نشان دهنده اهمیت راهبردی این مسیر برای مسکو در شرایط تحریم های غرب است.

پیامدهای اقتصادی و لجستیکی

  • با تکمیل این خط ریلی، زمان حمل بار میان روسیه و هند از طریق ایران به حدود ۱۵ روز کاهش می یابد.

  • هزینه حمل در این مسیر تا ۵۰ درصد کمتر از مسیرهای جایگزین خواهد بود.

  • تملک بیش از ۳۰۰ هکتار اراضی و تحویل بخشی از آن به طرف روسی نشان دهنده پیشرفت عملی پروژه و جدیت طرفین در اجرای آن است.

  • این مسیر می تواند ظرفیت ترانزیت ایران را به چندین میلیون تن کالا در سال افزایش دهد و درآمد ارزی پایدار ایجاد کند.

ابعاد همکاری ایران و روسیه

  • وام ۱.۶ میلیارد دلاری روسیه، علاوه بر تأمین مالی، به معنای سرمایه گذاری راهبردی در زیرساخت ایران است.

  • این همکاری می تواند زمینه ساز حضور بیشتر شرکت های روسی در پروژه های عمرانی و لجستیکی ایران شود.

  • ایران نیز با تکمیل این مسیر، جایگاه خود را به عنوان هاب ترانزیت منطقه ای تثبیت خواهد کرد.

وام روسیه برای تکمیل مسیر ریلی رشت ـ آستارا، نقطه عطفی در همکاری های ایران و روسیه در حوزه ترانزیت است. این پروژه نه تنها به تکمیل کریدور شمال ـ جنوب کمک می کند، بلکه ایران را به یکی از مسیرهای اصلی تجارت بین المللی میان شمال اوراسیا و جنوب آسیا تبدیل خواهد کرد. پایداری جریان بار و جذب مشتریان دائمی، کلید موفقیت این کریدور است و با تکمیل این حلقه مفقوده، ایران می تواند جایگاه خود را در اقتصاد منطقه ای و جهانی ارتقا دهد.

 
آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید تین نیوز، تا ۲۴ ساعت بعد منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.
  • در نوشتن نظرات، لطفا بعد از هر کلمه، یک فاصله خالی بگذارید.
  • در انتقال تخلفات دستگاه‌ها، موارد تخلف را با ضمیمه نمودن اسناد تخلف به آدرس info@tinn.ir ارسال نمایید تا امکان پیگیری بصورت مستند فراهم شود.