| کد خبر ۳۰۶۹۶۷
کپی شد

◄ گیلان در مسیر توسعه دریایی؛ ظرفیت ۲۰ میلیون تُنی بنادر و رشد تجارت در دریای خزر

بنادر استان گیلان ظرفیت تخلیه و بارگیری بیش از ۲۰ میلیون تُن کالا را دارا هستند. با تکمیل پروژه راه آهن رشت–آستارا و اتصال ریلی به بنادر شمالی، تحولی بزرگ در ترانزیت کالا و توسعه اقتصادی منطقه رقم خواهد خورد.

گیلان در مسیر توسعه دریایی؛ ظرفیت ۲۰ میلیون تُنی بنادر و رشد تجارت در دریای خزر
تین نیوز |

همزمان با گرامیداشت روز جهانی دریانوردی، مسئولان ارشد حوزه حمل ونقل دریایی کشور از ظرفیت های رو به رشد استان گیلان در تجارت دریایی، آموزش دریانوردی و توسعه زیرساخت های بندری خبر دادند. بنادر گیلان اکنون ظرفیت تخلیه و بارگیری بیش از ۲۰ میلیون تُن کالا را دارا هستند و سهم دریای خزر از تجارت دریایی کشور به بیش از ۹ میلیون تُن در سال رسیده است.

دریای خزر؛ مسیر امن و راهبردی تجارت ایران

به گزارش تین نیوز، کامبیز جهانبانی، مدیرعامل شرکت کشتیرانی دریای خزر، در مراسم روز جهانی دریانوردی در رشت گفت: «از مجموع ۲۰۰ میلیون تُن کالای تخلیه و بارگیری شده در بنادر ایران، حدود ۸ تا ۹ میلیون تُن توسط ناوگان فعال در دریای خزر جابجا می شود.»

وی با اشاره به رشد چشمگیر ناوگان دریای خزر افزود: «تعداد کشتی های فعال در این دریا از ۴۵ فروند در سال ۱۴۰۱ به بیش از ۱۱۰ فروند رسیده و اشتغال دریانوردی در استان گیلان بیش از سه برابر شده است.»

بنادر گیلان؛ پیشران توسعه تجارت و آموزش دریایی

هادی حق شناس، استاندار گیلان، نیز در این مراسم با اشاره به ظرفیت ۲۰ میلیون تُنی بنادر استان گفت: «با بهره برداری از راه آهن رشت–آستارا و اتصال ریلی به بنادر شمالی، تحولی بزرگ در ترانزیت کالا و توسعه اقتصادی گیلان رقم خواهد خورد.»

وی تأکید کرد: «آینده توسعه شمال کشور با دریا گره خورده است. باید با نگاهی نو به ظرفیت های حمل ونقل، صید، گردشگری و آموزش دریایی، گیلان را به قطب دریایی کشور تبدیل کنیم.»

گیلان؛ قطب آموزش دریانوردی کشور

حسین یونسی، مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان، با اشاره به استعدادهای بومی استان گفت: «جوانان بندرانزلی بیشترین سهم را در میان دریانوردان ایرانی دارند. برای تأمین نیروی انسانی کشتی های ایرانی، ایجاد رشته دریانوردی در دانشگاه گیلان ضروری است.»

جهانبانی نیز با تأکید بر اهمیت آموزش تخصصی دریانوردان گفت: «سرمایه گذاری در تربیت نیروی انسانی دریایی باید در اولویت قرار گیرد. دریای خزر صنعتی پویا و اشتغال زا است و گیلان می تواند نقش محوری در این حوزه ایفا کند.»

با رشد تجارت دریایی در دریای خزر، توسعه زیرساخت های بندری و افزایش ظرفیت ناوگان، استان گیلان در مسیر تبدیل شدن به قطب دریایی شمال کشور قرار دارد. هم افزایی میان بخش های اجرایی، آموزشی و سرمایه گذاری می تواند آینده ای روشن برای اقتصاد دریاپایه ایران رقم بزند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: خبرگزاری مهر
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید تین نیوز، تا ۲۴ ساعت بعد منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.
  • در نوشتن نظرات، لطفا بعد از هر کلمه، یک فاصله خالی بگذارید.
  • در انتقال تخلفات دستگاه‌ها، موارد تخلف را با ضمیمه نمودن اسناد تخلف به آدرس info@tinn.ir ارسال نمایید تا امکان پیگیری بصورت مستند فراهم شود.