بازدید سایت : ۷۲۲۷۵

لایروبی نشدن بندر آستارا و عدم توسعه زیرساختی گمرک از دلایل معطلی کامیون ها در مرز

افزایش صادرات کالا به روسیه، لایروبی نشدن بندر آستارا و عدم توسعه زیرساختی گمرک آستارا، از دلایلی است که موجب تشکیل صف های طولانی کامیون ها در پشت گمرک آستارا شده است.

لایروبی نشدن بندر آستارا و عدم توسعه زیرساختی گمرک از دلایل معطلی کامیون ها در مرز
تین نیوز |

افزایش صادرات کالا به روسیه، لایروبی نشدن بندر آستارا و عدم توسعه زیرساختی گمرک آستارا، از دلایلی است که موجب تشکیل صف های طولانی کامیون ها در پشت گمرک آستارا شده است.

به گزارش تین نیوز به نقل از فارس، گزارش ها از گمرک آستارا کماکان حاکی از وجود صف های طولانی کامیون ها  پشت گمرک است.

در راستای پیگیری موضوع، به سراغ گمرک جمهوری اسلامی ایران رفتیم تا علت رفع نشدن مشکل کامیونداران در گمرک آستارا را بررسی کنیم.

طبق اعلام روابط عمومی گمرک جمهوری اسلامی ایران به خبرنگار فارس، مهم ترین دلیل صف کشیدن کامیون های صادراتی افزایش حجم صادرات کالاهای ایرانی به ویژه میوه و سبزیجات به مقصد روسیه است که چون گمرک طرف مقابل یعنی کشور آذربایجان روزانه بین 230 تا 250 کامیون بیشتر ترخیص نمی کند، ما هم نمی توانیم تعداد کامیون بیشتری پذیرش داشته باشیم؛ در پی تمهیداتی که برای حمایت از صادرات انجام شده و از طرفی تقاضای روزافزون روسیه برای واردات میوه و سبزیجات از کشور ایران،  حجم صادرات این کالا از ایران به مقصد روسیه از طریق گمرک آستارا بیشتر شد، اما از یک طرف زیرساخت های گمرک آستارا طی چندین سال گذشته متناسب افزایش حجم صادرات توسعه پیدا نکرده است.

از سوی دیگر بندر آستارا لایروبی نشده است و به هیچ وجه مناسب پهلوگیری کشتی های بزرگ نیست و کشتی های ترانزیتی نمی توانند به صورت رو رو کالاهای خود را تخلیه کنند و یا اینکه کامیون های صادراتی امکان انتقال بار کامیون به کامیون در این گمرک ندارند.

طبق اعلام روابط عمومی گمرک جمهوری اسلامی ایران، روزانه 200 دستگاه کامیون جدید وارد محوطه گمرک آستارا می شود، در حالی ک ه حدود یک هزار دستگاه کامیون در آنجا معطل ترخیص است، در آن گمرک TIRپارک برای کامیون های صادراتی و ترانزیتی وجود ندارد. یک پل فلزی باریک بر روی رودخانه قرار گرفته که امکان عبور دو کامیون از روبه رو در آن وجود ندارد و این هم از عوامل ازدحام کامیون ها پشت در گمرک است.

تشریفات گمرکی در کمترین زمان قابل انجام است، چون اغلب این کامیون ها، کامیون های خارجی داغستان یا کشورهای دیگر هستند که با کامیون های یخچال دار محصولات سبزی و صیفی را از ایران به مقصد روسیه صادر می کنند و عمده این کامیون ها در استان مبدأ کارهای گمرکی انجام شده و فقط اسکن مدارک و وزن کشی روی باسکول برای آنها مانده است؛ بنابراین سریعا ترخیص می شوند.

دلیل اینکه کامیون ها نمی توانند بیشتر ترخیص شوند چون گمرک طرف مقابل، یعنی گمرک کشور آذربایجان ظرفیت پذیرش بیش از 230 تا 250 کامیون در روز را ندارد، وگرنه گمرک طرف ایرانی 24 ساعته در خدمت رانندگان صادراتی و ترانزیتی است.

به تازگی سازمان راهداری در مبدأ بارگیری محموله های صادراتی نوبت های دستی برای کامیون ها صادر می کنند، در حالی که اگر این نوبت دهی الکترونیکی و برخط باشد به رانندگان اطلاع می دهند که در گمرک چه تعداد کامیون در صف حضور دارند بنابراین رانندگان کامیون معطل نخواهند شد، ولی وقتی رانندگان از استان های مبدأ به مقصد آستارا حرکت می کنند با صف کامیون ها مواجه می شوند و پشت درهای گمرک معطل می مانند.

ضرورت دارد سازمان راهداری نسبت به احداث زیرساخت ها مانند امکانات رفاهی برای رانندگان و پارک های مخصوص برای کامیون ها فراهم کند تا کامیون های صادراتی معطل نشوند.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • احد صالحی پاسخ

    به نظرم بجای ساخت امکانات رفاهی . بهتر است برای عبور تعداد بیشتری کامیون با طرف مقابل ( گمرک آذربایجان) مذاکره شود تا صفهای طولانی کاهش یابد. وگرنه هر گونه تاخیر و معطلی در مسیر حمل منجر به افزایش کرایه حمل، امکان فساد و آسیب به کالا ، و ... میشود.