| کد خبر: 155248 |

یک رسانه ترکیه‌ای پیش‌بینی کرد

سفر ۴۵۰ هزار ایرانی به «وان» تا پایان ۲۰۱۷

یک رسانه ترکیه‌ای با اشاره به استقبال گسترده ایرانیان از «وان» ترکیه، اعلام کرد شمار اتباع ایرانی بازدیدکننده از ترکیه در ۹ ماه و نیم گذشته از سال میلادی ۲۰۱۷ افزایش یافته و از ۲۳۸ هزار نفر به ۳۳۸ هزار و ۱۶۱ نفر رسیده که رکوردی بی‌سابقه محسوب می‌شود.

تین نیوز

یک رسانه ترکیه‌ای با اشاره به استقبال گسترده ایرانیان از «وان» ترکیه، اعلام کرد شمار اتباع ایرانی بازدیدکننده از ترکیه در ۹ ماه و نیم گذشته از سال میلادی ۲۰۱۷ افزایش یافته و از ۲۳۸ هزار نفر به ۳۳۸ هزار و ۱۶۱ نفر رسیده که رکوردی بی‌سابقه محسوب می‌شود.

به گزارش روزنامه دنیای اقتصاد، «ینی‌شفق» معتقد است که استان وان در حال تجربه کردن عصر طلایی گردشگری خود است و ادامه می‌دهد: «انتظار می‌رود تعداد گردشگران ایرانی از این استان تا پایان سال ۲۰۱۷ میلادی به بیش از ۴۵۰ هزار نفر برسد.» این رسانه همچنین وان را دریچه تجاری بین ایران و ترکیه می‌داند و تصریح می‌کند: «یکی از مهم ترین دلایل رشد فزاینده توریسم در وان کارهایی است که برای بهبود روابط اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی بین ترکیه و ایران انجام شده است.» به گزارش این رسانه، نجدت تکوا، رئیس اتاق صنعت و بازرگانی وان نیز معتقد است که بازار ایرانیان نقشی مهم در توسعه این منطقه از سال ۲۰۱۳ و از زمان بهبود روابط تجاری با ایران داشته است. وی همچنین باور دارد که توریسم و تجارت هر دو مهم هستند و بنابراین برای توسعه بخش اقامت باید پروژه‌هایی به صورت مشترک اجرایی شوند.

این نشریه اضافه می‌کند: «جشنواره خرید وان که در سال ۲۰۱۵ افتتاح شد، از سوی ایرانیان با استقبال خوبی روبه‌رو شده است. ایرانیانی که در این مدت به این منطقه آمده‌اند، در توسعه تجارت و مراکز اقامتی آن نقش داشته‌اند. نرخ‌های اشغال مراکز اقامتی در طول این جشنواره‌ها پر شد و نجدت تکوا عنوان کرده است که در طول سایر دوره‌ها متوسط نرخ اشغال بازدیدهای توریستی به کمتر از ۸۰ درصد کاهش نیافته است.» ینی‌شفق همچنین به سفر رجب طیب اردوغان به ایران در سال جاری و فرصت‌های پیش‌آمده برای سرمایه‌گذاری در حوزه توریسم در نتیجه بهبود روابط دو کشور اشاره کرده است که وان نیز از این میان بی‌بهره نمی‌ماند.

برای درک بهتر از گردشگران ورودی به وان و حل بهتر مشکلات و برآورده ساختن انتظارات، اتاق بازرگانی وان به همراه سازمان توسعه آناتولی شرقی و دپارتمان جامعه‌شناسی دانشگاه یوزونجوییل در سال گذشته تحقیقاتی را انجام دادند. بر اساس گزارش این نشریه، مشخص شد که ۵/ ۶۰ درصد از توریست‌های ایرانی که از وان بازدید کرده و در آن اقامت می‌کردند، بین ۱۸ تا ۳۵ سال سن داشتند. از این میان، وقتی از آنها سوال شده بود چرا وان را برای بازدید انتخاب کرده‌اند، ۱/ ۴۰ درصد از مخاطبان اعلام کرده بودند که به‌دلیل نزدیک بودن آن را انتخاب کرده‌اند، ۲/ ۱۶ درصد گفته بودند که به‌دلیل ارزانی محصولات و خدمات آن آمده‌اند و ۳/ ۲۳ درصد نیز گفته بودند که چون وان شهری ارزان و قابل اطمینان در نزدیکی ایران است، به آن سفر کرده‌اند.

این پیمایش همچنین نشان می‌داد که تنها ۵/ ۱۹ درصد از توریست‌های ایرانی که وان را برای سفر انتخاب کرده بودند، به این علت به این شهر آمده بودند که نمی‌توانستند جای دیگری بروند و در واقع با محدودیت انتخاب روبه‌رو بودند.  همچنین مظفر آتلوق، رئیس توریسم و فرهنگ استان وان معتقد است که فاصله نزدیک ۴۵ دقیقه‌ای این استان تا مرز ایران، مراکز خرید و فروشگاه‌های آن و برآورده کردن نیازمندی‌ها از جمله دلایلی هستند که ایرانیان وان را ترجیح می‌دهند. او اضافه می‌کند که آژانس‌های گردشگری مختلف گردشگران را در طول «هفته توریسم» از خوی، ارومیه و تبریز به استان وان دعوت می‌کنند. به گزارش ینی‌شفق، آتلوق در پایان می‌گوید: «ایرانیان وارد شده به وان خرید زیادی می‌کنند و میزان فعالیت‌ها را در شهر افزایش می‌دهند. نرخ اشغال هتل‌ها به ۱۰۰ درصد رسیده و پول خوبی وارد بازار، رستوران‌ها، آژانس‌ها و بسیاری از بخش‌های دیگر که از این کسب‌وکارها سود می‌برند، می‌شود و مشارکت زیادی در اقتصاد ما دارد.»

 

منبع: روزنامه دنیای اقتصاد

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.