| کد خبر: 266190 |

قطار کرمانشاه - خسروی؛ ظرفیتی بالقوه برای افزایش بلیط‌ های کربلا

با اعلام خبر فروش بلیط قطار ترکیبی شلمچه - کربلا جای خالی قطار کرمانشاه - خسروی بیشتر از قبل احساس شد چرا که با تکمیل این مسیر ریلی؛ علاوه بر عرضه بیشتر صندلی؛ زائران و مسافران در زمان کوتاهتری به شهرهای زیارتی عراق می‌رسند.

تین نیوز

با اعلام خبر فروش بلیط قطار ترکیبی شلمچه - کربلا جای خالی قطار کرمانشاه - خسروی بیشتر از قبل احساس شد چرا که با تکمیل این مسیر ریلی؛ علاوه بر عرضه بیشتر صندلی؛ زائران و مسافران در زمان کوتاهتری به شهرهای زیارتی عراق می‌رسند.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، مدیرعامل راه آهن کشور اخیرا از فروش بلیط‌های ترکیبی شلمچه - کربلا خبر داد؛ طبق گفته او مسافران ابتدا باید با قطار از تهران به شلمچه رفته و سپس فاصه شلمچه - بصره را با اتوبوس طی کنند و در نهایت از بصره با قطار راهی کربلا شوند، سید میعاد صالحی پیش از این نیز مجموع زمان سفر را ۲۷ ساعت اعلام کرده بود.

اما در کنار این مسیر ریلی باید گفت که اگر قطار کرمانشاه - خسروی تکمیل شود مسافران در زمان کمتری به کربلا می رسند چرا که فاصله مرز خسروی تا تهران ۷۰۰ تا بغداد ۱۹۰ و تا کربلا حدود ۳۰۰ کیلومتر است در حالی که فاصله مرز شلمچه تا تهران ۹۲۰ و تا کربلا ۵۴۹ کیلومتر است، همینطور بد نیست به این موضوع فاصله ۶۵۰ کیلومتری بصره - بغداد را نیز اضافه کنیم.

علاوه بر این باید بر ضرورت ایجاد ترانزیت ریلی در اتصال شرق به غرب کشور و سپس اتصال به عراق و بندر لاذقیه سوریه در کنار دریای مدیترانه تاکید شود، راه آهن کرمانشاه- خسروی کوتاه ترین و به صرفه ترین مسیر اتصال تهران به بغداد است و به نظر می رسد پس از سالها تمرکز بر روی اتصال ریلی شمال به جنوب کشور باید به ساخت راه آهن غرب کشور بیشتر بها داده شود.

مرز خسروی در نقطه صفر مرزی شهرستان قصر شیرین از گذشته دور تاکنون همواره نزدیک ترین مسیر زائران برای سفر به شهرهای زیارتی عراق بوده است.

در این خصوص به سراغ مسعود فرامرزیان مجری طرح راه آهن غرب کشور رفتیم تا درباره مقایسه ۲ مسیر ریلی شلمچه و خسروی گفت و گو کنیم، وی بیان کرد: ۲۰ سالی می شود که پروژه قطار شلمچه - بصره مطرح شده اما از آنجایی که در بخشی از مسیر باید ۷۰۰ متر پل روی رودخانه اروند احداث کنند کار را سخت کرده است ضمن اینکه طرف عراقی هم تاکنون تمایلی برای ساخت این مسیر ریلی نشان نداده است.

وی افزود: این مسیر ریلی کارکرد مسافری دارد نه باری چرا که طرف عراقی نمی خواهد اهمیت مسیر ترانزیتی بندر فاو خود را کمرنگ کند در حالی که قطار کرمانشاه - خسروی علاوه بر مسافر کارکرد مهم باری و ترانزیتی نیز دارد.

فرامرزیان تاکید کرد: راه آهن غرب می تواند از ۲ مرز ترانزیتی خسروی و پرویزخان ما را به کشور عراق متصل کند ضمن اینکه فاصله خسروی تا خانقین در کشور عراق فقط ۲۵ کیلومتر است.

به باور وی از آنجایی که مسیر راه آهن غرب کشور در دل دشت قرار دارد هزینه احداث آن بسیار کمتر است، ضمن اینکه فاصله بصره تا بغداد حدود ۶۰۰ کیلومتر می شود ولی فاصله خسروی تا بغداد تنها ۱۹۰ کیلومتر است.

مجری پروژه راه آهن غرب کشور تاکید کرد: مسیر رسیدن به کربلا و نجف از مرز خسروی در استان کرمانشاه نیز بسیار کوتاه تر است.

آمریکایی ها نمی خواهند ایران ترانزیت داشته باشد

فرامرزیان در خصوص اهمیت ترانزیتی این خط ریلی تاکید کرد: اگر در احداث راه آهن کرمانشاه - خسروی تعلل شود ترکیه به عنوان رقیب ما می تواند از مسیر کردستان عراق تا بندر فاو جای ایران را بگیرد و در عمل ایران از مسیر جاده ابریشم حذف می شود.

به باور وی بسیاری از کشورها به خصوص آمریکا می خواهند ایران را حذف کنند تا ترانزیت نداشته باشد.

به گفته کارشناسان اقتصادی، راه اندازی راه آهن کرمانشاه - خسروی تحولی اساسی در حمل و نقل غرب آسیا ایجاد خواهد کرد و کالاهای تولیدی این قاره راحت‌تر به آب‌های مدیترانه و اروپا منتقل خواهد شد ضمن اینکه در شرایط تحریم تقویت زیرساخت‌های حمل و نقل می تواند منبع درآمد قابل توجهی برای کشور محسوب شود.

کرمانشاه - خسروی - خانقین ۴۰۰ میلیون دلار می خواهد

طبق برآورد مجری راه آهن غرب کشور، مسیر ریلی کرمانشاه - خسروی تا خانقین در کشور عراق حدود ۴۰۰ میلیون دلار هزینه نیاز دارد و این مبلغ نسبت به بسیاری از مسیرهای ریلی در ایران هزینه کمتری محسوب می شود.

خانقین نزدیک ترین شهر عراق به خسروی و قصرشیرین و در فاصله حدود ۲۵ کیلومتری مرز ایران قرار دارد.

وی با اشاره به عبور روزانه هزار کامیون باری از محور ترانزیتی کرمانشاه به عراق بیان کرد: احداث راه آهن کرمانشاه - خسروی می تواند هزینه نگهداری از راه ها و نیز تلفات جاده ای ما را به شدت کاهش دهد ضمن اینکه کاهش مصرف سوخت و نیز کاهش آلاینده های محیط زیستی از دیگر مزایای راه آهن غرب محسوب می شود.

شرط اتصال ایلام به راه آهن

فرامرزیان شرط اتصال ریلی ایلام را نیز احداث راه آهن کرمانشاه - خسروی دانست و گفت: از کیلومتر ۱۲۷ مسیر اسلام آباد غرب در ایستگاه چالابکر این اتصال انجام می شود.

فرامرزیان در خصوص آخرین وضعیت تامین اعتبار این پروژه نیز گفت: اگر تا پایان امسال به ما ۵۰۰ میلیارد تومان بدهند زیرسازی ۵۰ کیلومتر از مسیر کرمانشاه – اسلام آباد غرب به اتمام می رسد و آماده ریل گذاری می شود، ضمن اینکه تا بهمن ماه احداث تونل یک و ۲ این مسیر به اتمام می رسد.

وی تاکید کرد: اگر استاندار و نمایندگان کرمانشاه بخواهند حتما می توانند برای این پروژه اعتبار بگیرند ضمن اینکه دفتر مقام معظم رهبری نیز بر روی این پروژه حساس است.

مجری راه آهن غرب کشور در خصوص پیشرفت پروژه نیز گفت: در مجموع ۳۵ درصد کارهای حوزه روسازی و ایستگاه و همچنین ۵۵ درصد عملیات زیرسازی این طرح تاکنون انجام شده است.

آمار نهایی وی برای کارهای انجام شده مسیر ریلی کرمانشاه - خسروی شامل ۴۹ درصد خاکبرداری، ۳۷ درصد خاکریزی، ۳۷ درصد بتن ریزی تونل و پل ، ۷۸ درصد حفاری قسمت فوقانی تونل ، ۶۲ درصد حفاری قسمت تحتانی تونل و ۴۱ درصد لاینگنگ و گالری تونل است.

فرامرزیان گفت: کل مسیر کرمانشاه - خسروی ۱۱ تونل به طول هشت هزار و ۸۰۹ متر دارد که هفت تونل آن به طول چهار هزار و ۳۰۹ متر در ابتدای مسیر یعنی کرمانشاه - اسلام آباد غرب قرار دارد.

به گفته وی تاکنون ۶۲ درصد تونل های کل مسیر حفاری شده و این رقم برای مسیر کرمانشاه - اسلام آباد غرب ۹۰ درصد است، او همچنین تعداد پل های بزرگ احداثی مسیر ریلی کرمانشاه - خسروی را ۲۲ دستگاه اعلام کرد.

فرامرزیان در ادامه تعداد ایستگاه های پیش بینی شده برای این مسیر را ۱۲ ایستگاه عنوان کرد و افزود: از کرمانشاه به اسلام آباد غرب ایستگاه های پشته کش (به منظور ترانزیت بار کارخانه سیمان )، انجیرک، سراب شیان و سپس ایستگاه اسلام آباد غرب احداث می شود.

وی ادامه داد: بعد از اسلام آباد غرب ایستگاه چالابکر را داریم که محل تلاقی مسیر ریلی ایلام خواهد بود، همچنین ایستگاه های کل کش، قدمگاه، تنگ اسماعیل، سرپل ذهاب، گراوه و در نهایت ایستگاه خسروی یا پرویزخان احداث خواهد شد.

به گفته مجری راه آهن غرب کشور از این ۱۱ ایستگاه احداثی یک ایستگاه درجه یک، سه ایستگاه درجه ۲ و مابقی درجه سه خواهند بود.

وی توضیح داد که ایستگاه خسروی که تشکیلاتی است درجه یک خواهد بود و ایستگاه های پشته کش، اسلام آباد غرب و سرپل ذهاب نیز درجه ۲ هستند که امکان ترانزیت مسافر و بار در آنها وجود خواهد داشت اما ایستگاه های درجه سه بین راهی و محل تلاقی سرعت هستند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • زهرا نهاوندي 0 0

    اين مجري طرح خوب توضيح داد ولي عواملي او را اين هفته از اين پست بركنار كردند. تا اين طرح مهم در كما باقي بماند.