◄ خانم صادق! بر خود نپسندید که پیام تسلیتنویس باشید!
خانم وزیر باید در برابر از دست رفتن جان های عزیز در جاده ها پاسخگو باشد و به صدور پیام تسلیت و دستور فرمالیته برای تشکیل کمیسیون ایمنی راه ها و بررسی علل حوادث بسنده نکند.

در روزهایی که پشت سر گذاشتیم شاهد یکی از مرگ بارترین سوانح جاده ای کشور طی سال های اخیر بودیم و باز هم هیچ مقامی، مسئولیت این سانحه را نپذیرفت. حتی رسانه ها هم چندان به سانحه فجیعی که 22 هم وطن را به کام مرگ کشید، نپرداختند؛ هم وطنانی که بر اساس گزارش رسانه ها چند نوعروس هم درمیان آنها بودند. نوعروسانی که به جای خانه بخت، با آرزوها و رویاهایشان در خاک دفن شدند.
بی حس شدن رسانه ها در برابر تلفات جاده ای دردناک تر از کرخ شدن آحاد جامعه و مسئولان در برابر این سوانح است چرا که رسانه ها باید مطالبه گر باشند و آن قدر زنگ های هشدار را به صدا درآورند تا مسئولان برای کنترل و کاهش خسارات این بلای غیرطبیعی فکری بیندیشند.
خانم فرزانه صادق وزیر راه و شهرسازی در پی وقوع حادثه واژگونی اتوبوس در محور کوار فیروزآباد پیام تسلیتی برای بازماندگان این سانحه مرگبار صادر کرد اما تسلیت گفتن به بازماندگان نه جبران کننده جان های عزیز از دست رفته است و نه توجیه کننده بی توجهی های وزارت راه و شهرسازی به تلفات جاده ای و معضلات حوزه حمل و نقل.
پلیس راهور اعلام کرده است که در بررسی های کارشناسی و فنی به عمل آمده از سوی این مرجع قانونی، 50 درصد از تقصیر این سانحه متوجه بی احتیاطی راننده اتوبوس و عدم توانایی در کنترل وسیله نقلیه است. همچنین، مدیر شرکت مسافربری و مدیر فنی این شرکت نیز به تساوی الباقی تقصیر را به عهده دارند.
جولان اتوبوس های قاتل در جاده ها و تبدیل شدن مدیران فنی به ماشین مُهر زنی
در مورد این که در هر سانحه جاده ای تقصیر اصلی درست یا غلط به گردن راننده می افتد حرف و حدیث بسیار است که در این مجال به آن نمی پردازیم ولی نکته اینجاست که اگر مدیران شرکت های مسافری و مدیران فنی این شرکت ها سهم بزرگی از این سانحه دارند چرا به هشدارهایی که رسانه هایی مثل تین نیوز در این باره داده اند توجهی نشده است.
تین نیوز در ابتدای دی ماه سال قبل در گزارش تکان دهنده ای با عنوان: "جولان اتوبوس های قاتل در جاده ها و تبدیل شدن مدیران فنی به ماشین مُهر زنی" به این موضوع پرداخته و این خطر را گوشزد کرده بود اما هزاران دریغ که هیچ مقام مسئولی در وزارت راه و شهرسازی پیگیر این گزارش نشد و به آن توجهی نکرد.
خانم وزیر! وقتی رسانه نقش خود را در انعکاس نقاط ضعف به خوبی ایفا می کند آیا سهم منصفانه مسئولان این نیست که برای رفع آن نقیصه آستین همت بالا بزنند؟
پیام تسلیت شما و تشکیل جلسه کمیسیون ایمنی راه که در آن کارشناسان محترم دور هم بنشینند و چای بنوشند و صورتجلسه ای امضا کنند، چه تسکینی بر دل های داغدیدگان این سانحه خواهد گذاشت و در پیشگیری از سوانح بعدی چه اثری می کند؟
شما باید طرحی نو برای نظارت و مدیریت بر ناوگان حمل و نقل مسافری داشته باشید و پای این طرح با جدیت بایستید؛ ناوگانی که اگر در جاده های کشور کنار مردم سفر کنید تخلفات حادثه ساز و ترسناک برخی از آنها را به چشم می بینید.
چرا عملکرد شرکت ها و انجمن های صنفی بی خاصیت را مورد بررسی قرار نمی دهید؟ چرا کاری در جهت تجمیع این همه شرکت مسافری که نظارت پذیر و مدیریت نشدنی نیستند انجام نمی دهید؟ چرا مسئولیت پذیری واقعی از انجمن ها برای نظارت بر عملکرد ناوگان مطالبه نمی کنید؟
خانم صادق! به زودی شاهد پیک سفرهای اربعینی خواهیم بود و اگر امروز دست به کار نشویم به زودی باید شما پیام های تسلیت دیگری بنویسید و ما هم آنها را منتشر کنیم. ما می خواهیم رسانه تخصصی باشیم و نه سوگنامه. شما هم بر خود نپسندید که به جای وزیر راه و شهرسازی برطرف کننده خطرهای جاده ها و ناوگان حمل و نقل، پیام تسلیت نویس جانباختگان سوانح جاده ای باشید.
طی سی و پنج سال گذشته بدفعات متخصصین دلسوز و واقعی دلایل کارشناسی شده برای تصادفات جاده ای را اعلام کرده اند ، اینها عبارتند از کیفیت خودروها، لاستیک خودرو ،طرح هندسی راهها، روسازی راهها، رفتار رانندگان، مقررات و قوانین ، علائم راهها و کیفیت مدیران و مسئولین مرتبط با ایمنی راهها. ولی کماکان شاهد تصادفات و مرگ و میر هستیم. با شعار و تشکیل کمیته و جلسات ، مشکل حل نخواهد شد. اگر به جد اقدام توسط متخصصین و مجریان دلسوز شود ، امکان تقلیل تا ۵۰ درصد وجود دارد.