| کد خبر: 167310 |

◄ پاسخ وزارت راه به گزارشی از افزایش عوارض آزادراه پردیس

براساس تعهدات قراردادی آزادراه تهران- پردیس و طرح تجاری پیوست آن می‌بایست سالانه به‌طور متوسط ۱۹ درصد رشد در درآمد آزادراه حاصل تا استهلاک سرمایه‌گذاری در بازه زمانی مندرج در قرارداد تحقق یابد.

تین نیوز

بر اساس تعهدات قراردادی آزادراه تهران- پردیس و طرح تجاری پیوست آن می‌بایست سالانه به‌طور متوسط ۱۹ درصد رشد در درآمد آزادراه حاصل شود تا استهلاک سرمایه‌گذاری در بازه زمانی مندرج در قرارداد تحقق یابد.

متن جوابیه وزارت راه و شهرسازی به روزنامه فرهیختگان درخصوص خبر مندرج در صفحه اول این روزنامه با عنوان «بیزنس پرسود آزادراه تهران پردیس» در تاریخ یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۷ به شرح زیر است:

 هرساله پس از بررسی گزارش‌های هزینه درآمد و درآمدها و میزان مانده سرمایه مستهلک نشده مندرج در صورت‌های مالی شرکت‌های آزادراه مورد تائید حسابرس مستقل، نرخ عوارض تعیین و با تصویب وزیر راه و شهرسازی به شرکت‌های آزادراه ابلاغ می‌شود.

 بدیهی است عدم تناسب مبلغ سرمایه‌گذاری با نرخ عوارض، موجب عدم دستیابی به اهداف تعیین‌شده برای استهلاک سرمایه‌گذاری در زمان مقرر می‌شود که این امر در بلندمدت، منافع مردم و همچنین دولت را با پرداخت خسارت دیرکرد، تحت تأثیر قرار داده و منجر به تطویل شدن زمان بهره‌برداری بخش‌خصوصی خواهد شد. لذا وزارت راه و شهرسازی به‌عنوان شریک اصلی در پروژه‌های آزادراهی و به نمایندگی از طرف دولت و به جهت حفظ و صیانت از حقوق حقه خود، نظارت لازم و کافی بر عملکرد شرکت‌های بهره‌بردار را اعمال می‌نماید تا سرمایه‌گذاری انجام‌شده در چارچوب قانون مشارکت و آیین‌نامه اجرایی آن از محل درآمدهای مورد تأیید حسابرس قانونی مستهلک گردیده و آزادراه مربوطه در پایان مدت مقرر با حفظ سطح سرویس و ایمنی به دولت عودت داده شود.

لازم به ذکر است که با عنایت به سیاست‌های اقتصادی دولت در سال‌های قبل و جلوگیری از افزایش نرخ عوارض آزادراه‌ها، سرمایه‌گذاری بخش‌خصوصی در زمان مقرر و مطابق قرارداد فی‌مابین، مستهلک نشده و این امر موجب متورم شدن مانده سرمایه‌گذاری شده است و تداوم چنین روندی بدون شک سبب ورود آسیب جدی در ایمنی و نگهداری آزادراه‌های کشور خواهد شد.

این در حالی است که برای جبران عدم افزایش قیمت نرخ‌ها در سنوات گذشته و کمک به انطباق فرایند استهلاک سرمایه‌گذاری صورت گرفته با مفاد قراردادهای سرمایه‌گذاری و مشارکت، می‌بایست به‌طور متوسط سالانه درآمد آزادراه‌ها ۴۰ درصد افزایش یابد درحالی‌که در سال جاری بعد از ۱۸ ماه عدم افزایش نرخ عوارض، با در نظر گرفتن شاخص‌های مرتبط با رفاه اجتماعی و کاهش فشار تورمی بر کاربران جاده‌ای، متوسط درآمدهای پیش‌بینی‌شده از محل افزایش نرخ‌های عوارض حدود ۲۰ درصد است.

براساس تعهدات قراردادی آزادراه تهران- پردیس و طرح تجاری پیوست آن می‌بایست سالانه به‌طور متوسط ۱۹ درصد رشد در درآمد آزادراه حاصل تا استهلاک سرمایه‌گذاری در بازه زمانی مندرج در قرارداد تحقق یابد. با ابلاغ نرخ‌های اخیر و با فرض ثابت بودن نرخ رشد ترافیک در این آزادراه، انتظار تحقق افزایش درآمد سالانه ۱۹ درصدی را می‌توان متصور بود. که این امر در بلندمدت قطعاً در راستای منافع دولت و مردم ارزیابی می‌شود.

شایان‌ذکر است که با توجه به برنامه وزارت راه و شهرسازی برای استقرار سامانه اخذ عوارض الکترونیکی (ETC) در تمامی آزادراه‌های مشارکتی کشور و در نظر گرفتن تخفیف برای استفاده‌کنندگان از مسیر ETC، این امکان موجب کاهش هزینه عبور از آزادراه برای استفاده‌کنندگان بومی آزادراه‌های مشارکتی می‌شود.

روزنامه فرهیختگان پیش‌ازاین در مطلبی با عنوان بیزنس پرسود آزادراه تهران پردیس از وزارت راه و شهرسازی انتقاد کرده بود که این مطلب جوابیه این وزارت خانه به این مطلب است.

منبع: پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.