| کد خبر: 91494 |

◄ظرفیت‌های تجارت با استونی

وبلاگ تین‌نیوز، محسن جلال‌پور | نخستین احساسی که حضور در تالین، پایتختی که قدمت تمدن و فرهنگ، آن را به قطب تاریخی اروپای شمالی تبدیل کرده است، در من برانگیخت، صمیمیت و آشنایی کم نظیری بود که از تماشای ساختمان‌ها و بافت‌های سنتی قدیمی، مردمان خون گرم و مهمان‌نواز و طبیعت و فضای شهری زیبا به من دست داد. همان چیزی که این شهر و استونی را به یکی از مرکز گردشگری مهم تبدیل کرده است.

مردم استونی همچون مردم ایران، از پیشینه تاریخی طولانی و با افتخاری برخوردارند. آنها توانسته‌اند کشور و فرهنگ خود را طی دوران تاریخی و به ویژه در چند قرن اخیر و از جمله در قرن بیستم، از گذرگاه‌های دشوار جنگ و اشغال عبور دهند.این است آکه آنها را شایسته تقدیر و احترام کرده است.

روند رو به رشد اقتصاد استونی در تمامی ابعاد ادامه داشته و این کشور امروزه در حوزه‌های مختلف از فناوری اطلاعات و صنایع الکترونیک گرفته تا صنایع معدنی و شیمیایی، مواد غذایی و ساختمان، توسعه قابل توجهی پیدا کرده است. چنانکه امروزه استونی با درآمد سرانه 20 هزار دلاری، در میان کشورهای با درآمد سرانه و شاخص توسعه انسانی بالا قرار دارد.
با در نظر گرفتن وضعیت اقتصادی ایران و استونی، به نظر می رسد پتانسیل بالایی برای افزایش مبادلات تجاری بین دو کشور وجود دارد که در سالهای پیش رو می توان از آن بهره گرفت. مبادلات تجاری ایران و استونی در سالهای اخیررقم كوچكي بوده است که حتما با افزایش مراودات هیاتهای تجاری می توان این رقم را افزایش داد.

فعالان اقتصادی استونی در زمینه های گوناگون صنایع چوب، نساجی، مواد غذایی، محصولات معدنی، ساختمان، فناوری اطلاعات، الکترونیک، کشاورزی و دامداری می تواند شریک خوبی برای فعالان اقتصادی ایران باشند. در نقطه مقابل، سابقه طولانی ایران در صنعت نفت و گاز، برخورداری از امنیت و ثبات سیاسی، قرارگیری در موقعیت جغرافیایی کم نظیر و دسترسی به انواع خطوط ارتباطی خاکی، هوایی و آبی، می تواند ایران را به عنوان یک پتانسیل مناسب برای همکاری با کشور استونی مطرح کند.

کشور استونی طی چند سال اخیر توانسته گام های بزرگی را در حوزه کاهش تورم، ایجاد رشد اقتصادی و کاهش بیکاری بردارد. جالب این که ایران نیز در سال های اخیر با مسائل مشابهی مواجه بوده و دستاوردهای بزرگی را در این حوزه به دست آورده است. درسها و تجربیات دو کشور ایران و استونی در زمینه ایجاد رشد اقتصادی، کاهش تورم، ایجاد فرصتهای شغلی، افزایش حضور و مشارکت بخش خصوصی در اقتصاد، بهبود سیاستهای پولی و مالی و اصلاح سیاستهای ارزی و تجاری می تواند به پیشرفت و توسعه هر چه بیشتر این دو کشور کمک کند.

با این پشتوانه می توان امیدوار بود که دور جدید مراودات و مبادلات اقتصادی و تجاری دو کشور با در دستور کار قرار دادن رفع موانع بانکی و گمرکی و افزایش ارتباط صنعتگران و بازرگانان می تواند آغاز شود. در فصل جدید رابطه اقتصادی ایران و استونی دو کشور می توانند از پتانسیلهای موجود جهت افزایش حمل و نقل، تسهیل گردشگری، افزایش حجم مبادلات تجاری و توسعه همکاری های صنعتی با محوریت بخش خصوصی استفاده کنند.

دولتهای ایران و استونی باید در این زمینه پیگیری ها و زمینه سازی های لازم را انجام دهند تا این دو تمدن قدیمی، این دو اقتصاد مهم و این دو قطب جغرافیایی مهم آسیا و اروپا بتوانند بیش از گذشته با یکدیگر تعامل کنند.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.