| کد خبر: 180035 |

◄ بودجه و چالش تلفات جاده‌ای

اعتبارات سازمان راهداری در لایحه بودجه سال آینده کاهش 17 درصدی دارد.

تین نیوز

امروزه کمتر کسی است که نسبت به اهمیت و نقشه اساسی بودجه در توسعه و پیشرفت کشور بی‌اطلاع باشد، بودجه در حقیقت شاکله اصلی اقتصاد و افق‌های آتی آن را ترسیم می‌کند، به عبارت دیگر بودجه فرایند تخصیص منابع محدود به نیازهای نامحدود و به نوعی برنامه‌ریزی راهبردی برای نیل به اهداف کلان کشور است.

 بدون تردید رفع چالش‌های موجود و شتاب دادن به جریان رشد و توسعه کشور، تنها از طریق طراحی اصولی و منطقی بودجه امکان‌پذیر است و بدون شک هرگونه پیشرفت و پس‌رفتی، با چگونگی اختصاص بودجه رابطه مستقیمی دارد، از این‌رو دقت در بهره‌برداری بهینه از سرمایه‌های اندک ملت در این شرایط حساس و اولویت‌بندی صحیح آن، بسیار لازم و حیاتی است.

از آنجایی‌که در بسیاری مواقع نگاه جزیره‌ای و قبیله‌ای می‌تواند به عنوان آفتی مخرب برای بودجه تلقی شود، از این‌رو حداقل توقع از دولتمردان و نمایندگان مجلس این است که با تفکر ملی و آگاهی نسبت به چالش‌های فرارو بودجه کل کشور را بر روی کاغذ آورده و به تصویب برسانند.

بودجه تا زمانی می‌تواند حلال مشکلات کشور باشد که التیام بخش زخم‌ها و زمینه‌ساز گذار از شرایط دشوار به سوی ساحل آرامش باشد، مسلم است بودجه خارج از این معیار‌های اصولی، باری مضاعف بر مشکلات قبلی است که روی شانه‌های خمیده ملت گذاشته می‌شود.

آنچه طی این روز ها شاهدیم، تقدیم بودجه پیشنهادی دولت برای سال آینده به مجلس و رونمایی از آن است.

به دور از هرگونه نظری تنها به یک مقایسه ساده بین چند نمونه اکتفا می‌کنیم و تعامل و تفکر را به درایت و نظر نمایندگان ملت و کارشناسان می‌سپاریم.

ابتدا مروری بر ارقام افزایشی بودجه چند نهاد و سازمان‌ غیردولتی می‌اندازیم  و در پایان نگاهی به وضعیت اعتباری یک سازمان بسیار مهم دولتی خواهیم داشت.

 1-  مرکز ملی فضای مجازی امسال 24 میلیارد و 6 میلیون تومان بودجه داشت، اما این بودجه در لایحه بودجه سال 98 به 45 میلیارد و 351 میلیون تومان افزایش یافته است.

2 - رقم اضافه شده به بودجه سازمان صداوسیما نیز قابل توجه است. بودجه این سازمان سال 97، هزار و 876 میلیارد و 420 میلیون تومان بود که در لایحه بودجه سال آینده هزار و 988 میلیارد و 510 میلیون تومان پیش‌بینی شده است.

3- سهم دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم از بودجه سال 97، 134 میلیارد تومان بود که برای سال آینده به 150 میلیارد تومان افزایش یافته است.

4- بودجه مرکز خدمات حوزه‌های علمیه هم امسال 896 میلیارد و 900 میلیون تومان بود. این رقم در بودجه سال آینده هزار و 41 میلیارد و 700 میلیون تومان پیش‌بینی شده است.

5 - بودجه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی زیر نظر حجت‌الاسلام علی‌اکبر ارشاد که در سال 73 تأسیس شده برای سال 97، 15 میلیارد و 583 میلیون و 900 هزار تومان بود که امسال این رقم به 18 میلیارد و 300 میلیون تومان رسیده است.

6 - مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی سال 97، 63میلیارد و 324 میلیون تومان بودجه دریافت کرد که این رقم در بودجه سال 98 به 70 میلیارد و 454 میلیون تومان رسیده است.

و اما وضعیت بودجه سازمان راهداری و حمل‌و‌نقل جاده ای، سازمانی که تکلیف حفظ، نگهداری و حتی اصلاح نقاط پرحادثه‌ در کشور به عهده آن است.

اعتبارات سازمان راهداری در لایحه بودجه سال آینده کاهش 17 درصدی دارد. بودجه سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در لایحه سال آینده هزار و 692 میلیارد و 454 میلیون تومان است.

این رقم نسبت به لایحه بودجه امسال با 2 هزار و 40 میلیارد تومان 17.03 درصد کاهش را نشان می‌دهد. اعتبارات سازمان راهداری در لایحه 96 بالغ بر هزار و 215 میلیارد تومان بود.  

قضاوت با شما ....

حمید نجف

وبلاگ‌نویس

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.