| کد خبر: 37837 |

احتمال توقف واگذاری ایران ایر

وبلاگ تین نیوز، فرهاد پرورش | لایحه دولتی ماندن ایران ایر پس از تصویب در هیات وزیران تا دو ماه آینده به مجلس شورای اسلامی تقدیم می شود. 
این لایحه از وزارت راه و شهرسازی به معاون اول رییس جمهور تقدیم شده تا در کمیسیون زیربنایی دولت مورد بحث وبررسی قرار گیرد. 
پس از تایید دولتی ماندن ایران ایر در کمیسیون زیربنایی و تصویب آن توسط هیات دولت روند واگذاری این شرکت هواپیمایی حامل پرچم به بخش خصوصی متوقف می شود تا زمینه های لازم برای تقویت جایگاه شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران در کشور و منطقه فراهم شود. 
ایران ایر از سال 86 مشمول واگذاری شرکت های دولتی به بخش خصوصی شده است، با تصویب مجلس شورای اسلامی، ایران ایر از فهرست واگذاری شرکت های دولتی به بخش خصوصی خارج می شود. 
وضعیت دوگانه بودن این شرکت دولتی که قرار است به بخش خصوصی واگذار شود، مشکلات زیادی را به وجود آورده و به نظر می رسد با تصویب این لایحه ایران ایر از این دو حالت (دولتی بودن و یا به بخش خصوصی واگذار شدن) خارج می شود. 
هرگونه واگذاری شرکت های دولتی و عرضه سهام آن در بازارهای سرمایه نیازمند ساختارهای مربوطه است و واگذاری ایران ایر به بخش خصوصی به بازسازی ساختارها و افزایش سرمایه نیاز دارد. 
دولتی ماندن ایران ایر سبب کمبود منابع مالی در این شرکت شده به طوری در سالهای گذشته هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران نتوانسته از منابع مالی برخی از صندوق ها و بانک ها برای توسعه ناوگان هوایی خود استفاده کند.

متوسط سن ناوگان هوایی ایران ایران به حدود 21 سال رسیده و در صورتی که این شرکت بتواند مانند دیگر شرکت های هوایی از منابع مالی صندوق توسعه ملی و بانک ها استفاده کند، برنامه توسعه ناوگان هوایی خود را می تواند با برنامه ریزی مناسبی دنبال کند. 
طبق دستورالعمل اخیر سازمان هواپیمایی کشوری هیچیک از شرکت های هوایی مجاز به خرید هواپیمای بیش از 15 سال سن را ندارند زیرا ادامه این روند سبب کاهش متوسط سن ناوگان هوایی در کشور خواهد شد.

برگرفته از خبر ایرنا

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.