◄ فراخوان جهانی برای تقویت همکاری ها در مقابله با تغییرات اقلیمی صنعت هوانوردی / تأکید بر رهبری ایکائو و مخالفت با مالیات های پراکنده
در جریان اجلاس COP30 در بلم، انجمن بین المللی حمل ونقل هوایی (IATA) به همراه دولت های ژاپن، مالزی و مجموعه ای از نهادهای مهم صنعت هوانوردی، در بیانیه ای مشترک خواستار تقویت نقش رهبری ایکائو (ICAO)، پرهیز از اقدامات پراکنده و تسریع همکاری جهانی برای دستیابی به هدف «انتشار خالص صفر تا سال ۲۰۵۰» شدند.
انجمن بین المللی حمل ونقل هوایی (IATA) در کنار دولت های ژاپن و مالزی و با حضور گسترده تشکل های مهم صنعت هوانوردی، در نشست COP30 بلم، بیانیه ای مشترک صادر کردند.
به گزارش تین نیوز، این بیانیه بر ضرورت تسریع اقدام جهانی برای مقابله با تغییرات اقلیمی در صنعت هوانوردی و تأکید بر نقش محوری ایکائو (ICAO) در رسیدگی به انتشار کربن پروازهای بین المللی تأکید دارد؛ نقشی که به گفته امضاکنندگان نباید توسط اقدامات یک جانبه یا قوانین پراکنده کشورها تضعیف شود.
ضرورت حفظ رهبری ایکائو
در این بیانیه یادآوری شده است که طبق چارچوب کنوانسیون تغییرات اقلیمی سازمان ملل (UNFCCC) و پروتکل کیوتو، تنها نهاد مسئول تنظیم مقررات مربوط به انتشار کربن پروازهای بین المللی، ایکائو است. امضاکنندگان از تمامی دولت ها خواستند از تصمیم گیری های موازی یا سازوکارهای تکراری خودداری کرده و سیاست گذاری های اقلیمی را در قالب یک چارچوب جهانی واحد دنبال کنند.
تقویت اجرای طرح CORSIA
بیانیه مشترک همچنین از دولت ها می خواهد اجرای طرح جبران و کاهش انتشار کربن در هوانوردی بین المللی (CORSIA) را – که از سوی هر ۱۹۳ کشور عضو ایکائو تصویب شده – تقویت کنند.
در فاز اول این طرح (۲۰۲۶–۲۰۲۴)، شرکت های هواپیمایی باید بیش از ۲۰۰ میلیون واحد اعتباری کربن خریداری کنند که ارزش آن به ۴ تا ۵ میلیارد دلار می رسد. بر اساس پیش بینی ها، این میزان تا سال ۲۰۳۵ به حدود دو میلیارد واحد جبران کربن افزایش خواهد یافت.
این سرمایه گذاری ها مستقیماً به پروژه های کاهش انتشار کربن در کشورهای درحال توسعه اختصاص می یابد و موجب رشد فناوری، اشتغال زایی و توسعه پایدار می شود.
ضرورت اجرای فوری ماده ۶ توافق پاریس
امضاکنندگان از کشورها خواستند ماده ۶ توافق پاریس را هرچه سریع تر عملیاتی کنند؛ از جمله صدور نامه های مجوز (LoA) و فراهم کردن زمینه انتشار «واحدهای انتشار قابل قبول CORSIA». اجرای این ماده یکی از مهم ترین ابزارهای جهانی برای بسیج سرمایه اقلیمی و حمایت از پروژه های زیست محیطی بین المللی است.
هشدار درباره مالیات های پراکنده و غیربهینه
در این بیانیه تأکید شده است که مالیات ها و عوارض بلیت هواپیما – که برخی ائتلاف ها در حال پیشنهاد آن هستند – ابزار مؤثری برای کاهش انتشار کربن نیستند.
این اقدامات می تواند:
-
سرمایه لازم برای سرمایه گذاری در فناوری های کاهش انتشار را کاهش دهد
-
ارتباطات هوایی را مختل کند
-
اقتصاد کشورهای کوچک و جزیره ای و نیز کشورهای درحال توسعه را تحت فشار قرار دهد
ویلی والش، مدیرکل یاتا، در این باره گفت:
«برای رسیدن به خالص صفر تا ۲۰۵۰، دولت ها باید نقش ایکائو را به عنوان تنها نهاد معتبر جهانی تأیید و CORSIA را به طور کامل اجرا کنند. وضع مالیات های پراکنده نه تنها کمکی به کاهش انتشار نمی کند، بلکه منابع مالی حیاتی را از مسیر درست منحرف می کند.»
امضاکنندگان بیانیه مشترک
این بیانیه با مشارکت دولت های ژاپن و مالزی و همچنین سازمان ها و انجمن های مهم صنعت هوانوردی صادر شده است، از جمله:
-
• Japan • Malaysia • Airlines for Europe (A4E) • Arab Air Carriers Organization (AACO) • Airports Council International (ACI) • Airlines International Representation in Europe (AIRE) • Latin American and Caribbean Air Transport Association (ALTA) • African Airlines Association (AASA) • Association of South Pacific Airlines (ASPA) • Air Transport Action Group (ATAG) • European Regions Airline Association (ERA) • International Business Aviation Council (IBAC) • International Coordinating Council of Aerospace Industries Associations (ICCAIA) • National Airlines Council of Canada (NACC) • World Travel & Tourism Council (WTTC)