| کد خبر: 257061 |

◄ قطعات موتور هواپیما در همدان تولید می شود

نماینده مردم همدان از راه‌اندازی تولید خط قطعه موتور هواپیما خبر داد.

تین نیوز

به گزارش تین‌نیوز، حجت الاسلام احمدحسین فلاحی، نماینده مردم همدان در مجلس، در نشستی با اساتید و دانشگاهیان و نخبگان این استان خبر از  راه‌اندازی خط تولید صنعت قطعه‌سازی موتور هواپیما در همدان داد و گفت این موضوع در دست پیگیری است. اما آیا در ایران موتور هواپیما تولید می‌شود؟

سال گذشته محمد محمدی‌بخش، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری از ورود به ساخت موتور هواپیما خبر داد؛ اما بسیاری از کارشناسان صنعت هوایی شانس ساخت موتور هواپیما در ایران را بسیار کم میدانند و معتقدند ورود به این حوزه در شرایطی که صنعت هوایی به نوسازی و بازسازی نیاز دارد مقرون به صرفه نخواهد بود.

سال  پیش نیز بیژن بنکدار، دبیر نمایشگاه بین‌المللی هوایی ایران، اعلام کرد که موتور ساخت داخل هواپیما که 100 درصد آن توسط متخصصان داخلی ساخته شده است.

او گفته بود: امکان صادرات این موتور هواپیما در آینده‌ وجود خواهد داشت، ‌موتور هواپیما بعد از آزمایش در بخش مجوزها و تولید انبوه بررسی و پیگیری خواهد شد.

بنکدار می‌گوید: در کشورمان گام‌های بلندی در دانش ساخت هواپیما‌ برداشته شده است و سازمان هواپیمایی کشوری به عنوان حاکمیت صنعت بر روندها، پارامترها و مجوزها نظارت دقیق دارد.

در همین راستا، به تازگی مپنا اعلام کرده است که موتور ایرانی هواپیما در شرکت صنعتی مپنا با حضور رئیس‌جمهور آزمایشی موفقیت آمیز را پشت سر گذاشت.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 2 0

    چیزی که باید به آن دقت شود این است که ما تحریم هستیم و تحریم ها هم رفتنی نیست اینکه می گویید صنعت هوایی به نوسازی و بازسازی نیاز دارد درست است اما نهایتا 2 گزینه هم جلوی ما قرار دارد گزینه 1 همین رویه فعلی است که هواپیماهای 20 ساله را به هزار حرکت ژانگولر وارد کشور کنیم مثلا هواپیما برای کشور A است بگوییم کشور B این هواپیما را برای ما بخرد بعد بگوییم کشور C این هواپیما را برای ما از کشور B بخرد و بعد این کشور C یک پرواز ترتیب بدهد به مقصدی در همسایگی ایران و ما از روی آسمان کشورمان بیاریمش پایین و اسم جدیدی برایش بگذاریم ! رویه ایی که بعید است کشورهای ثالث مجانی برای ما انجام بدن چند ماه هم طول می کشد انتهای قصه یک هواپیمای 20 ساله داریم که بیشتر عمرش را طی کرده همین هواپیما هم نیاز به قطعه دارند حالا باید یکسری هواپیما باز به هزار ژانگولربازی بخریم بیاریم و به عنوان انبار قطعه استفاده کنیم ! راهی که صرفا بخش هوایی ایران را با اتصال کلی دستگاه تنفس مصنوعی و ... زنده نگه داشته ! اما گزینه 2 "حرکت" به سمت تولید هواپیمای 70 نفره و توسعه علمی در بخش بدنه , اویونیک و موتور است قرار نیست همان ابتدا چنین هواپیمایی به شکل 100 درصد بومی تهیه شود این یک راه است بله می دانیم که موتورساز واقعی در دنیا تنها 4 شرکت انگلیسی (رولزرویس) , کانادا (پرت اند ویتنی) و آمریکا (پرت اند ویتنی و جنرال موتور) هستند اما ما در این راه حتی بتوانیم در همین چند سال پیش رو , چند قطعه مهم یک موتور را هم بسازیم باز خیلی جلوتر می افتیم و می توانیم با همین ها به اورهال هواپیماهای کهنه ایی که داریم کمک بدیم ضمن اینکه ما یکسری تجربه ها هم داریم و نهایتا همین هواپیمای مسافربری ایرانی 70 نفره (یا سایر کاربری ها مثل حمل بار) را هم بسازیم به حداقل 200 فروند نیاز داریم پس نمی شود گفت که اقتصادی نیست قطعات چنین هواپیمایی هم می تواند در 10 استان ساخته شود تا یک جریان اقتصادی اشتغال زایی خوبی هم شکل بده اگر بتوانیم نهایتا موتوری بسازیم که در شرایط سخت غرب آسیا (گرما و سرما و رطوبت زیاد , قرارگیری فرودگاه ها در ارتفاع پست و محیط کوهستانی و ...) تاب بیاورد و مطمئن باشد و به صرفه هم باشد درواقع انحصار انگلیس , آمریکا و کانادا را بشکنیم آنوقت یک بازار صادراتی بزرگ هم خواهیم داشت چون تمام این کشورهایی که می گویند ما هواپیماساز هستیم مثل برزیل , این ها نهایتا بدنه را خود می سازند و بخشی از اویونیک را , موتور و قسمت زیادی از اویونیک را وارد می کنند .