| کد خبر: 249912 |

مذاکره فرودگاه امام با قرارگاه خاتم برای ساخت ترمینال جدید

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) از مذاکره با شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) برای ساخت ترمینال جدید و همچنین اجرای راه‌آهن سریع السیر تهران- قم- اصفهان خبر داد و گفت: ساخت مترو در کاراکاس در کشور ونزوئلا از جمله فعالیت‌های برون مرزی قرارگاه است.

تین نیوز

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) از مذاکره با شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) برای ساخت ترمینال جدید و همچنین اجرای راه‌آهن سریع السیر تهران- قم- اصفهان خبر داد و گفت: ساخت مترو در کاراکاس در کشور ونزوئلا از جمله فعالیت‌های برون مرزی قرارگاه است.

به گزارش تین نیوز ، سردار «حسین هوش السادات» در نشست خبری به مناسبت سالگرد تاسیس این مجموعه درباره مشارکت قرارگاه در ساخت قطار سریع السیر تهران - قم - اصفهان افزود: فناوری ساخت و راه اندازی قطار سریع السیر در کشور برای نخستین بار است که در حال اجرا است.

وی بیان‌داشت: اکنون عمده زیرسازی راه آهن سریع السیر تهران- قم- اصفهان انجام شده است و امیدواریم با تامین منابع مالی آن از طریق فاینانس چین تا پنج سال آینده تکمیل شود.

سردار هوش السادات گفت: طراحی این مسیر ریلی با سرعت ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت بود اما برنامه ریزی کرده‌ایم سرعت طرح در این پروژه به ۳۵۰ کیلیومتر بر ساعت برسد. همچنین برای ساخت قطار سریع السیر تهران- مشهد به عنوان مسیر پُرمسافر کشور با وزارت راه و شهرسازی به جمع‌بندی و نزدیکی مرحله اجرا رسیده‌ایم.

وی خاطرنشان‌کرد: گردش خزانه قرارگاه در قانون بودجه ۱۲ هزار میلیارد تومان است. میزان بدهی دولت به قرارگاه هم از آنجایی که شائبه برانگیز است امکان طرح ندارد، ضمن اینکه قرارگاه خاتم در راستای حمایت از بخش خصوصی در پروژه‌های کمتر از یک‌هزار میلیارد تومان ورود نمی‌کند. همزمان هر بار با قبول هر پروژه‌ای ۶۰ درصد کار اجرایی را به پیمانکاران بخش خصوصی واگذار می‌کنیم.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) درباره ساخت سکوهای نفتی در شرکت صدرا و سکوهای نفتی فشار زا، اظهار داشت: یک سکوی نفتی تا پایان سال تکمیل و آماده حمل و نصب می شود. سکوی «رشادت» به عنوان سکوی نفتی دوم هفت هزار تن است و برای نصب در اوایل سال ۱۴۰۳ آماده خواهد شد که این پروژه در حال حاضر ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی اضافه‌کرد: در پارس جنوبی با توجه به استفاده از گاز با افت فشار مواجه هستیم، فشارافزایی مستلزم استفاده از سکوهای فشار زا است که در این باره مذاکراتی با قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا انجام شده است تا در ساخت این سکوها ورود کنیم. این سکوها فناوری خاص و پیچیده دارد اما ما با شعار «ما می توانیم» ورود کرده ایم.

سردار هوش السادات درباره فعالیت‌های برون مرزی قرارگاه، گفت: در حال حاضر این فعالیت‌ها گسترده نیست. در عراق در بخش پروژه‌های عتبات ورود کردیم. از بخش خصوصی هم مراجعاتی بوده است و در ونزوئلا خدمات فنی و مهندسی در حال انجام داریم همچنین در بخش مترویی این کشور در کاراکاس فعال هستیم. مذاکراتی برای اجرای پروژه‌های نفتی نیز در ونزوئلا در حال انجام است.

وی در پاسخ به ایرنا درباره مشارکت در ساخت پروژه‌های فرودگاهی، اظهار داشت: در طرح توسعه فرودگاه خرم آباد مشارکت داشتیم. توسعه سطوح پروازی فرودگاه کرمانشاه نیز درحال انجام است، در توسعه فضای ترمینالی فرودگاه امام نیز مذاکراتی انجام شده است که اگر به نتیجه برسد اقدام می‌شود.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) اضافه‌کرد: همچنین با شرکت فرودگاه‌ها در حال بررسی جامع یک قرارداد هستیم، هر چند که اولویت ما حضور بخش خصوصی در قراردادهای زیر یک‌هزار میلیارد تومان است.

وی درباره ناترازی میزان تولید و مصرف گاز کشور در فصل سرما و امکان حضور قرارگاه در بخش تامین انرژی، گفت: قرارگاه بازوی سازندگی دولت‌ها است و توان مالی بالایی برای انجام برخی پروژه‌ها ندارد، اما به صورت مشارکتی و مجری انجام قراردادهای نفتی و گازی ظرفیت سازی شده است و برای اجرای شدن قراردادهایی با وزارت نفت هم درحال مذاکره هستیم.

سردار هوش‌السادات درباره پروژه‌های انتقال آب و طرح‌های بزرگ آب رسانی که امسال به بهره برداری رسید، بیان‌داشت: نخست در خوزستان سپس در انتقال آب به همدان و کردستان پروژه های موفقی داشتیم. ده‌ها پروژه دیگر مثل آبرسانی به کرمان، یزد، سیستان و بلوچستان و شهرهای دیگر نیز در دستور کار است.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) ادامه‌داد: زمانی که پیمانکاران خارجی در عسلویه پس از تحریم ها از پروژه خارج شدند، قرارگاه خاتم در ساخت پارس جنوبی ورود کرد و با موفقیت پروژه ها به نتیجه رسید. در حال حاضر ۷۰ درصد گاز کشور و میعانات گازی از پارس جنوبی تامین می شود.

وی با اشاره به ساخت پالایشگاه ستاره خلیج فارس توسط قرارگاه خاتم، اضافه کرد: ۲۳ درصد گازوئیل و ۴۰ درصد بنزین کشور از طریق این پالایشگاه تامین می شود. همچنین از سال گذشته طرح افتتاح ۵۰ ابرپروژه در ۵۰ هفته را آغاز کردیم که ۲۵ پروژه آن به بهره‌برداری رسید.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: خبرگزاری ایرنا

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.