| کد خبر: 245154 |

◄ چرا باید یارانه سوخت هواپیما برای غیر ایرانی‌ ها خرج شود؟

ایرلاین های داخلی معتقدند ماجرای فروش ارزی بلیت پروازهای داخلی به اتباع غیر ایرانی به دلیل جلوگیری از دادن یارانه سوخت به مسافران خارجی است.

تین نیوز

ایرلاین های داخلی معتقدند ماجرای فروش ارزی بلیت پروازهای داخلی به اتباع غیر ایرانی به دلیل جلوگیری از دادن یارانه سوخت به مسافران خارجی است.

به گزارش تین نیوز ، ۱۰ روز پس از آنکه از ابتدای تیر ماه ایرلاین های ایرانی تصمیم به فروش ارزی بلیت پروازهای داخلی به اتباع خارجی را گرفتند، رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی دستور داد تا فروش بلیت پروازهای داخلی به غیر ایرانی ها با نرخ دلار ممنوع شود.

با این حال برخی گزارش ها حاکی از ادامه فروش بلیت پروازهای داخلی به اتباع غیر ایرانی به صورت ارزی از سوی تعدادی از آژانس ها یا شرکت های هواپیمایی بود که سازمان هواپیمایی کشوری در اطلاعیه ضمن تأیید این روند، آن را بار دیگر ممنوع اعلام کرد.

با این حال سازمان هواپیمایی کشوری مدعی است که علت ادامه روند فروش ارزی بلیت پروازهای داخلی به اتباع غیر ایرانی، کارشکنی برخی دفاتر فروش بلیت هواپیماست.

چرا باید یارانه سوخت هواپیما برای غیر ایرانی ها خرج شود؟

در حال حاضر قیمت هر لیتر سوخت هواپیما برای پروازهای داخلی به صورت یارانه ای و ۶۰۰ تومان است؛ حال آنکه نرخ واقعی قیمت سوخت هواپیما بر اساس فوب خلیج فارس (Free On Board) به طور متوسط یک دلار است.

ایرلاین ها مدعی اند که یارانه ای که به سوخت داده می شود، باید برای شهروندان ایرانی باشد نه اتباع کشورهای دیگر؛ در حالی که این سوال پیش می آید که بر فرض اخذ دلاری هزینه پرواز از اتباع غیر ایرانی، آیا یارانه ای که بابت سوخت هواپیما از قیمت بلیت پروازهای داخلی غیر ایرانی ها با روش فروش دلاری، حذف می شود، به جیب بیت المال می رود یا ایرلاین ها؟ آیا اصلاً در محاسبه هزینه های یک پرواز، میزان مصرف سوخت برای هر مسافر و سپس رقمی یارانه ای که برای مسافران غیر ایرانی از آنها کسر می شود، قابل تفکیک است یا خیر؟

 به نرخ بیزینس کلاس می فروشیم

یک فعال صنعت حمل و نقل هوایی درباره دستور وزیر راه برای لغو فروش دلاری بلیت پروازهای داخلی به غیر ایرانی ها و عدم اجرای آن از سوی برخی ایرلاین ها اظهار کرد: در حال حاضر فروش بلیت به صورت دلاری نداریم و برخی ایرلاین ها هزینه بلیت صندلی های اکونومی پروازهای داخلی را به نرخ بیزینس کلاس به مسافران غیر ایرانی می فروشند.

وی افزود: همچنین برای آژانس های هواپیمایی و ایرلاین ها سهمیه صندلی مسافران غیر ایرانی در نظر گرفته ایم و اولویت برای خرید بلیت با مسافران ایرانی است. ضمن اینکه مسافران غیرایرانی پروازهای داخلی باید بلیت را وبسایت های رسمی ایرلاین ها خریداری کنند.

این فعال صنعت هوانوردی با تأکید بر اینکه قصد ایرلاین ها از فروش بلیت به نرخ های دلاری یا بیزینس کلاس، جلوگیری از واسطه گری و سفته بازی در بازار فروش بلیت پروازهای داخلی است یادآور شد: تعیین سقف قیمت برای فروش بلیت هواپیما یا سرکوب قیمت ها سبب شده تا نتوانیم ناوگان را سر پا نگه داریم در حالی که اگر نرخ ها واقعی سازی یا آزادسازی واقعی می شد، بازار عرضه و تقاضای قیمت بلیت هواپیما به تعادل می رسید و افراد می توانستند زمان پرواز با قیمت مناسب را برنامه ریزی کنند؛ اما در حال حاضر به دلیل کمبود عرضه و انباشت تقاضا و کاهش ناوگان، همه بلیت ها در حالت سقف قیمتی به فروش می رسند.

ایرلاین ها امکان خرید قطعه برای ناوگان خود ندارند

وی با بیان اینکه سرکوب قیمت بلیت هواپیما به دلالی کمک می کند، گفت: با ادامه روش فعلی شرکت های هواپیمایی امکان تأمین قطعه ندارند و روز به روز تعداد ناوگان زمین گیر افزایش می یابد. اگر عرضه کم شود، با توجه به تقاضای بالایی که در بازار بلیت پروازهای داخلی داریم، دلالان وارد عرصه شده و بلیت ها را به قیمت گزاف می فروشند که هم مصرف کننده متضرر می شود هم شرکت های هواپیمایی.

این فعال صنعت حمل و نقل هوایی با بیان اینکه مقایسه ما با کشورهای منطقه یا کشورهای پیشرفته در خصوص یکسان بودن قیمت بلیت پروازهای داخلی آنها برای شهروندان آن کشور با سایر کشورها، تصریح کرد: صنعت هوانوردی ایران بیش از ۴۰ سال است که تحریم است ولی در کشورهای همسایه یا منطقه اینگونه نیست.

این مقام مسئول در صنعت هوایی متوسط عمر ناوگان هواپیماهای ایرانی را ۲۶ سال دانست و افزود: ۵۰ درصد هواپیماهای کشور زمین گیر شده اند. در حال حاضر ادامه پرواز برای شرکت های هواپیمایی زیان ده است.

استدلال ایرلاین ها برای فروش دلاری بلیت پروازهای داخلی باطل است

علیرضا منظری معاون اسبق هوانوردی و امور بین الملل سازمان هواپیمایی کشوری در گفت وگو با خبرنگار مهر درباره فروش دلاری بلیت پروازهای داخلی به اتباع غیر ایرانی گفت: در حال حاضر قیمت هر لیتر سوخت هواپیما برای شرکت های هواپیمایی داخلی ۶۰۰ تومان است حال آنکه در دیگر کشورها متوسط قیمت هر لیتر سوخت هواپیما یک دلار است. البته در فرودگاه هایی که پرواز بین المللی داریم، به ایرلاین های خارجی سوخت هواپیما با قیمت بین المللی عرضه می شود ولی ایرلاین های ایرانی که پرواز خارجی داشته باشند، با همان نرخ یارانه ای سوخت گیری می کنند.

وی با بیان اینکه قانون آزادسازی نرخ بلیت پروازهای داخلی به درستی اجرا نشد، افزود: علت اینکه ایرلاین ها به دنبال فروش دلاری بلیت پروازهای داخلی به غیر ایرانی ها هستند، عدم اجرای صحیح قانون آزادسازی نرخ بلیت پرواز است.

کارشناس صنعت هوانوردی گفت: سازمان هواپیمایی کشوری به ایرلاین ها می گوید معادل همین یک میلیون تومان هزینه بلیت تهران-مشهد را از مسافران غیر ایرانی به صورت دلاری بگیرید به جای آنکه ۱۰۰ تا ۱۵۰ دلار برای پروازهای داخلی از مسافران غیر ایرانی اخذ کنید. ولی ایرلاین ها می گویند باید با توجه به اینکه سوخت یارانه ای به شرکت های هواپیمایی داده می شود، باید نرخ ۱۰۰ تا ۱۵۰ دلار از مسافران غیر ایرانی بگیریم تا این یارانه به خارجی ها نرسد.

فروش دلاری بلیت پروازهای داخلی، مفسده زاست

وی گفت: این استدلال باطل است چون دلارهایی که از مسافران غیر ایرانی اخذ می شود، در جیب شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی یا دولت نمی رود بلکه به ایرلاین می رسد؛ از سوی دیگر، ورود چنین پول هایی به ایرلاین ها مفسده زاست و شرکت های هواپیمایی امکان کنترل موارد احتمالی فساد را نخواهند داشت.

منظری بیان کرد: اگر قرار باشد مسافر ایرانی برای پرواز تهران-مشهد ۳۳ تا ۳۴ دلار (معادل یک میلیون تومان قیمت فعلی این پرواز) پرداخت کند و مسافر غیر ایرانی ۱۵۰ دلار بدهد، به نظر می رسد وضعیت قابل کنترلی در آینده پیش نیاید؛ من مخالف فروش ارزی بلیت پروازهای داخلی به مسافران غیر ایرانی هستم اما روش اصلاح وضعیت کنونی صنعت هوانوردی، اصلاح اقتصاد این صنعت است نه فروش دلاری بلیت.

معاون اسبق هوانوردی و امور بین الملل سازمان هواپیمایی کشوری گفت: اخیراً مدیر یکی از آژانس های هواپیمایی می گفت یک ایرانی ۵ بلیت بیزینس کلاس پرواز استرالیای یک ایرلاین خارجی را به قیمت هر بلیت ۲۶۰ میلیون تومان و در کل ۱.۳ میلیارد تومان خریداری کرده است؛ این در حالی است که این بازار می توانست در اختیار شرکت های هواپیمایی داخلی و با قیمت های بسیار کمتر باشد. اما این درآمد به جیب ایرلاین های خارجی می رود؛ این موضوع نشان می دهد که ما تقاضای پرواز داریم و با کمبود عرضه مواجهیم.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: خبرگزاری مهر

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 0 0

    بگید به دنبال پول بیشتر گرفتن هستید نمیخواد از این شعار ها بدید اولش به اتباع خارجی بلیط گران میفروشید بعدش میگید همه مثل هم باشند و از ایرانی ها پول زیادی میگیرید

  • ناشناس 0 0

    بگذارید ایرلاین های خارجی در ایران فعالیت کنند با قیمت کمتر از شما همه جور مسافر را جا به جا خواهند کرد