| کد خبر: 231630 |

آمریکا به معاهده "آسمان‌های باز" بر نمی‌گردد

روسیه: این اقدام ناامید کننده است.

تین نیوز

یکی از مقام‌های آمریکایی گفت، واشنگتن به طرف روسی اعلام کرده که به پیمان کنترل تسلیحاتی "آسمان‌های باز" دیگر ملحق نمی‌شود که به هواپیماهای نظارتی و شناسایی اجازه می‌دهد تا پروازهایی را بر فراز یکسری از کشورها انجام دهند.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، وندی شرمن، معاون وزیر خارجه آمریکا این تصمیم را به همتای روسی خود اعلام کرد و گفت: متحدان آمریکا در ائتلاف امنیت غربی ناتو  و سایر شرکا از این مساله مطلع شده‌اند.

آمریکا در نوامبر سال گذشته میلادی با متهم کردن روسیه در نقض این پیمان از آن خارج شد؛ اتهامی که مسکو آن را رد کرده است.

دولت روسیه در ژانویه ۲۰۲۱ اعلام کرد که قصد دارد تا از این پیمان خارج شود و در ۱۱ مه قانونی را در این باره به پارلمان برای رسمی کردن این خروج ارائه داد. در آن زمان، یکی از سخنگوهای کرملین گفت که یک دلیل برای این کار این است که آمریکا هنوز می‌تواند اطلاعات مورد نیازش را از طریق متحدانش در ناتو به دست بیاورد.

در همین حال، سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه امروز (جمعه) با اشاره به اینکه واشنگتن فرصتش را در شرکت برای تقویت امنیت در اروپا از دست داده، به اسپوتنیک گفت: روسیه بابت تصمیم آمریکا در عدم پیوستن مجدد به معاهده آسمان‌های باز ناامید است اگرچه این اقدامی قابل پیش بینی بود.

وی ادامه داد: تصمیم آمریکا برای عدم بازگشت مجدد به این پیمان درست پیش از یک نشست در سطح عالی ناامید کننده است. این تصمیم قابل پیش بینی بود. مطمئنا ما را خوشحال نکرد چون آمریکا فرصتش را برای یک شراکت مثبت در تقویت امنیت اروپا از دست داد. آنها همچنان اتهامات بی پایه و اساسی را علیه ما مطرح می‌کنند که بارها به آن واکنش نشان داده‌ایم.

وی ادامه داد: البته که این مرحله به ایجاد شرایط مناسب برای بحث در مورد مسائل کنترل تسلیحات در نشست رهبران کمک نمی‌کند. با این حال، من می‌خواهم تأکید کنم که با وجود اهمیت زیادی که برای کنترل تسلیحات وجود دارد، جلسه رهبران تا آنجا که من می‌دانم بر روی یک برنامه بسیار گسترده‌تر تمرکز دارد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: خبرگزاری ایسنا

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.