| کد خبر: 203269 |

آمریکا به ظریف ویزا نداد

هراس آمریکا از حضور وزیر خارجه ایران در نیویورک

در اقدامی متناقض با توافق مقر سازمان ملل که از واشنگتن می‌خواهد به مقام‌های خارجی اجازه ورود به آمریکا را برای مسائل مربوط به سازمان ملل بدهد، ایالات‌متحده برای محمد‌جواد ظریف، وزیر امور خارجه ویزا صادر نکرد. ظریف دیروز در همین‌باره گفت: «آنچه ما خبر داریم این است که وزیر خارجه آمریکا در تماس با دبیر کل سازمان ملل گفته که ما فرصت نداشتیم برای ظریف ویزا صادر کنیم و ویزا صادر نخواهیم کرد.» وزیر خارجه قرار بود فردا، برای شرکت در نشست شورای امنیت با موضوع چندجانبه‌گرایی به نیویورک سفر کند.

تین نیوز

در اقدامی متناقض با توافق مقر سازمان ملل که از واشنگتن می‌خواهد به مقام‌های خارجی اجازه ورود به آمریکا را برای مسائل مربوط به سازمان ملل بدهد، ایالات‌متحده برای محمد‌جواد ظریف، وزیر امور خارجه ویزا صادر نکرد. ظریف دیروز در همین‌باره گفت: «آنچه ما خبر داریم این است که وزیر خارجه آمریکا در تماس با دبیر کل سازمان ملل گفته که ما فرصت نداشتیم برای ظریف ویزا صادر کنیم و ویزا صادر نخواهیم کرد.» وزیر خارجه قرار بود فردا، برای شرکت در نشست شورای امنیت با موضوع چندجانبه‌گرایی به نیویورک سفر کند.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از دنیای اقتصاد، محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه ایران تایید کرد که آمریکا از صدور ویزا برای او با هدف شرکت در یک مراسم مربوط به سازمان ملل متحد در نیویورک خودداری کرده است. هرچند این مراسم از چند هفته پیش برنامه‌ریزی شده و ظریف نیز به آن دعوت شده بود؛ اما اکنون بعد از اقدام جنایتکارانه آمریکا در ترور سردار قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس در عراق آنها هراس آن را دارند که ظریف در این اجلاس واقعیات را برملا سازد.

فارن‌پالیسی نیز در این باره نوشته است: «این نشست، نخستین فرصت برای وزیرخارجه جمهوری اسلامی بود تا مستقیما در مورد جریان ترور فرمانده سپاه قدس در بغداد، نظر دولت خود را با جامعه جهانی در میان بگذارد.» وزیرخارجه ایران گفته این دعوت از هفته‌ها پیش از سوی ویتنام، رئیس دوره‌ای شورای امنیت صورت گرفته بود و برنامه حضور او در نیویورک ربطی به موضوع ترور قاسم سلیمانی نداشته است. نمایندگی ایران در سازمان ملل اعلام کرد که هنوز درباره صادر نشدن ویزای ظریف برای شرکت در جلسه شورای امنیت از نمایندگی آمریکا یا سازمان ملل پاسخ رسمی دریافت نکرده‌اند.

نقض پیمان ۱۹۴۷

نشریه آمریکایی فارن‌پالیسی درباره این مساله نوشته که با امتناع از صدور ویزا برای ظریف، دولت آمریکا مفاد پیمان سال ۱۹۴۷ را که مربوط به شرایط میزبانی این کشور از مقر سازمان ملل متحد در نیویورک است، نقض کرده است. فارن‌پالیسی افزوده است که این اقدام «در تناقض با توافق مقر سازمان ملل در سال ۱۹۴۷ است که از واشنگتن می‌خواهد به مقام‌های خارجی اجازه ورود به آمریکا را برای مسائل مربوط به سازمان ملل بدهد.» گزارش این نشریه آمریکایی بر پایه خبرهای ارائه‌شده از سوی سه دیپلمات تنظیم شده ‌است.

چندی پیش خبری منتشر شد مبنی بر اینکه محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه قرار است ۱۹ دی‌ماه به منظور شرکت در نشست وزارتی شورای امنیت سازمان ملل به نیویورک سفر کند. ظاهرا قرار بود این سفر در نهمین روز از سال‌جدید میلادی و به دعوت ویتنام رئیس دوره‌ای شورای امنیت صورت بگیرد.

پیش از این طی ۸ ماه گذشته ظریف سه بار به نیویورک سفر کرده بود.

وزیر امورخارجه اولین بار در سال‌جاری سوم اردیبهشت‌ماه برای شرکت در نشست «روز بین‌المللی چندجانبه‌گرایی و دیپلماسی برای صلح» در مجمع عمومی سازمان ملل متحد عازم نیویورک شد. ظریف برای دومین بار در تاریخ ۲۶ تیر سال‌جاری به‌منظور سخنرانی در نشست سالانه مقامات عالی‌رتبه «شورای اقتصادی – اجتماعی» ملل متحد به نیویورک رفت. سومین سفر وزیرخارجه ایران به آمریکا نیز ۲۹ شهریور سال‌جاری برای شرکت در هفتادوچهارمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد به نیویورک صورت گرفت. سفری که به‌دلیل تحریم وزیرخارجه از یکسو و تاخیر درصدور ویزا برای هیات ایرانی از سوی دیگر حواشی زیادی داشت.

آمریکا از چه می‌ترسد؟

محمدجواد ظریف، وزیرخارجه ایران در جمع خبرنگاران در حاشیه برگزاری مجمع گفت‌وگوی تهران درباره اخبار مربوط به صادر نشدن ویزای وی برای سفر به نیویورک و شرکت در اجلاسی در شورای امنیت سازمان ملل گفت: «آنچه ما خبر داریم این است که وزیرخارجه آمریکا در تماس با دبیرکل سازمان ملل متحد گفته است که ما فرصت نداشتیم برای محمدجواد ظریف ویزا صادر کنیم و ویزا صادر نخواهیم کرد و دبیرکل هم در پاسخ گفتند که این حق ایران است که در این اجلاس شرکت کند.» به گزارش «ایسنا» وی افزود: «من تمایل زیادی برای شرکت در این اجلاس در این شرایط نداشتم؛ اما اجلاس ویژه شورای امنیت برای حفاظت از منشور فرصتی بود که جنایات آمریکا را در آن مطرح کنیم.» وزیر امورخارجه کشورمان ادامه داد: «دولتی که به تروریسم دولتی و اقتصادی و به جنایات جنگی و اقتصادی تهدید می‌کند خیلی برایش مهم نیست که مفاد موافقت‌نامه مقر سازمان ملل متحد را هم نقض کند؛ اما سوالی که همه باید از این دولت یاغی بپرسند این است که از چه چیز می‌ترسند؟ آیا حضور وزیر امورخارجه یک کشور عضو و موسس سازمان ملل در شورای امنیت برای حمایت از منشور ملل متحد و چندجانبه‌گرایی آن‌چنان خطر بزرگی است که نتوانند ویزا صادر کنند. این نشانه ورشکستگی دولت آمریکا و رژیم ترامپ است و این ورشکستگی هم به‌خاطر تحلیل‌های غلط شان است.»

نشست درباره ترور سردار سلیمانی نبود

ظریف در پاسخ به اینکه آیا نشست شورای امنیت درباره ترور سردار سلیمانی بوده است، تصریح کرد: «نشست شورای امنیت درباره ترور سردار سلیمانی نیست. این نشست از مدت‌ها قبل به پیشنهاد معاون نخست‌وزیر و وزیرخارجه ویتنام که در ژانویه ریاست دوره‌ای شورای امنیت را دارند و امسال که هفتاد و پنجمین سال تصویب منشور سازمان ملل است در نامه‌ای به بنده خواسته بودند از سوی ایران برای بررسی روش‌های تقویت منشور ملل متحد و چندجانبه‌گرایی حضور پیدا کنم. توافق برای حضور بنده در این نشست از مدت‌ها قبل بوده است؛ اما آمریکایی‌ها سعی دارند این تصور را ایجاد کنند که این نشست بعد از ترور شهید سلیمانی درخواست شده و آنها فرصت صدور ویزا ندارند. اما چندین هفته قبل درخواست ویزا رفته است و حتما فرصت کافی داشتند.»

ظریف گفت: «آنچه وزیرخارجه آمریکا مثل همیشه به دروغ بیان کرده است که فرصت نداشتیم به‌خاطر وحشت‌شان از این است که کسی بیاید و در سازمان ملل واقعیات را برای مردم آمریکا بگوید. البته آنها اشتباه می‌کنند که فکر می‌کنند دنیا در نیویورک خلاصه می‌شود شما از تهران هم می‌توانید با مردم آمریکا صحبت کنید و خواهیم کرد.» وی درباره حمایت اروپا از مواضع آمریکا نیز گفت: «اشتباه اروپایی‌ها این است که خیال می‌کنند با حرف زدن در جهت منویات آمریکا باعث راضی شدن این کشور می‌شوند؛ اما فراموش کرده‌اند این کار فقط آنها را جری‌تر کرده است. با وجود حرف‌های ناروای اروپایی‌ها پمپئو اعلام کرد اروپایی‌ها از ما حمایت نمی‌کنند.»

ظریف تلفنی در ارتباط باشد!

همزمان رابرت اوبراین، مشاور امنیت ملی کاخ سفید در اظهاراتی بهانه‌جویانه درباره عدم صدور روادید برای حضور وزیر خارجه ایران در نشست شورای امنیت، مدعی شد او می‌تواند تلفنی در ارتباط باشد. به گزارش خبرگزاری فارس، مشاور امنیت ملی کاخ سفید در مصاحبه با شبکه «فاکس‌نیوز» گفت که مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا معتقد بود که زمان مناسبی برای اجازه دادن به ظریف برای حضور در جلسه شورای امنیت ملی سازمان ملل در روز پنج‌شنبه نیست. وی در ادامه بهانه‌جویی برای عدم صدور روادید برای ظریف، مدعی شد او می‌تواند به صورت تلفنی با این نشست سازمان ملل در ارتباط باشد.

آمریکا از منطقه ما خارج خواهد شد

ظریف در ادامه سخنان خود درباره اعلام شروع خروج آمریکا از عراق نیز گفت: «آمریکا یک خطا در سه بعد کرده است. حاکمیت و تمامیت ارضی عراق و قراردادی را که براساس آن در عراق بوده، نقض کرده است. عراقی‌ها در اجرای آن قرارداد به آمریکایی‌ها گفته‌اند که از عراق خارج شوند. دوم اینکه احساسات مردم منطقه را با این کار جریحه دار کرده است و دیدید که علاوه بر عراق و ایران در کشورهای دیگر مردم با چه عصبانیتی درباره آمریکا صحبت می‌کنند و حتما این هم واکنش‌هایی در برخواهد داشت. سوم اینکه یک فرمانده بزرگ نظامی ما را شهید کرده است و این کار هم بی‌پاسخ نخواهد بود و حتما آثار این اقدام وحشیانه آمریکا ابعاد مختلفی دارد و خروج‌شان از منطقه شروع کار است و آمریکا حتما از منطقه ما خارج خواهد شد. اما آنچه به‌خاطر حمله به یک فرمانده بزرگ ایرانی و نقض حاکمیت ما انجام داده است، پاسخ مناسب در زمان و شکلی که ما تصمیم می‌گیریم، انجام می‌شود.»

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.