| کد خبر: 220114 |

حقوقی که مسافران هوایی از آن بی خبرند:

تاخیر، آسیب و مفقود شدن چمدان/ بخش سوم

تین نیوز

به محض این که متوجه نبودن چمدان خود در پرواز شدید، باید آن را بلافاصله (در فرودگاه) با شرکت هواپیمایی خود در میان بگذارید. اگر چمدانتان تاخیر داشته باشد، معمولا شرکت های هواپیمایی با پرداخت هزینه ای شما را تا زمان رسیدن چمدان هایتان راضی نگاه خواهند داشت. میزان این پرداخت توافقی است، بنابراین باید برای دریافت هزینه ای مناسب، به خوبی چانه بزنید! چراکه این امر طبق «آیین نامه حقوق مسافر در پروازهای داخلی» در ایران در صورت فقدان یا آسیب دیدگی جامه دان و بار همراه، شرکت حمل کننده بر دستور پیگیری، جست وجو یا جبران خسارت خود (طبق پیمان ورشو که عینا در تاریخ 19/8/1364 به تصویب مجلس شورای اسلامی نیز رسیده است) موظف به تامین رضایت مسافر است.

در آمریکا اگر چمدان هایتان پیدا نشد، باید گزارش دومی را صادر کنید که معمولا کمی زمان خواهد برد. به طور معمول، رسیدگی به این گزارش از 6 هفته تا 3 ماه زمان خواهد برد. در این کشور، در صورت گم شدن چمدان و بار مسافر ، تقریبا 3 هزار و 400 دلار به مسافر پرداخت می شود. در پروازهای بین المللی میزان این پرداخت متفاوت خواهد بود.

البته باید متوجه محدودیت های خود نیز باشید. در ایران و طبق آیین نامه یاد شده در بالا، مسافر باید آسیب دیدگی یا فقدان جامه دان را بلافاصله (قبل از ترک فرودگاه) به اطلاع شرکت حمل کننده برساند و فهرستی از اقلام موجود در چمدان خود را تحویل شرکت حمل کننده دهد. تاخیر در تحویل چمدان در ایران باید حداکثر تا 21 روز از طریق شرکت حمل کننده پیگیری شود.

در آمریکا نیز اگر در زمان مقرر اقدام به تحویل و دریافت چمدان های خود نکنید، ایرلاین ها هیچ مسئولیتی در قبال بار شما نخواهند داشت. اگر چمدان یا محتویات درون آن آسیب دیده باشد، می توانید برای تعمیر یا جایگزینی آن ها از ایرلاین خسارت دریافت کنید. سعی کنید تا جایی که می توانید، وسایل حساس و آسیب پذیر خود را به بهترین شکل بسته بندی کنید.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: علوم و فنون هوایی

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.