| کد خبر: 183399 |

قیمت‌های نجومی هتل و پروازهای کیش در نبود نظارت لازم

گرچه رئیس دفاتر مسافرتی منطقه آزاد کیش از استقبال کم‌نظیر گردشگران ابراز خوشحالی می‌کند اما از گران‌فروشی و عدم نظارت روی خدمات گردشگری کیش خبر داده و از آن اظهار تاسف می‌کند. معاون گردشگری کشور هم می‌گوید که سازمان هیچگونه نظارتی روی نرخ‌های منطقه آزاد کیش ندارد.

تین نیوز

 گرچه رئیس دفاتر مسافرتی منطقه آزاد کیش از استقبال کم‌نظیر گردشگران ابراز خوشحالی می‌کند اما از گران‌فروشی و عدم نظارت روی خدمات گردشگری کیش خبر داده و از آن اظهار تاسف می‌کند. معاون گردشگری کشور هم می‌گوید که سازمان هیچگونه نظارتی روی نرخ‌های منطقه آزاد کیش ندارد.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از ایلنا، افزایش نرخ خدمات گردشگری در ایام پیک سفر یکی از موضوعات پربحث در حوزه گردشگری‌ست که با وجود انتقادات بسیار از آن همچنان راه‌حلی برای آن ارائه نشده است. گرانی سفرهای خارجی در این ایام فرصت خوبی برای شهرهای داخلی به خصوص مناطق آزاد همچون جزیره کیش است که بتوانند با استقبال خوبی از طرف گردشگران مواجه شوند اما ایجاد نارضایتی در گردشگران می‌تواند این فرصت را با خطرات زیادی مواجه کند و سبب آسیب دیدن گردشگری داخلی شود.

در ایام نزدیک به نوروز خبرها حکایت از افزایش نرخ خدمات گردشگری همچون بلیت هواپیما و هتل در کیش دارد. خداوردی (رئیس هیات مدیره دفاتر مسافرتی منطقه آزاد کیش) با ابراز خوش‌حالی از استقبال کم‌نظیر گردشگران از کیش از افزایش سلیقه‌ای نرخ‌های خدمات گردشگری توسط بخش‌های خصوصی خبر داده و می‌گوید که متاسفانه هیچ نظارتی از طرف مسئولان روی این نرخ‌ها انجام نمی‌شود. این در حالی است که حرمت‌اله رفیعی راهکار جلوگیری از گران فروشی را نظارت روی ۱۵ ایرلاین فعال معرفی کرده و ولی تیموری(معاون گردشگری کشور) اعلام می‌کند که هیچ نظارتی روی نرخ‌های مناطق آزاد وجود ندارد و او تنها می‌تواند به آنها توصیه کند که قیمت‌های خود را افزایش ندهند.

گرانی سفر خارجی سبب استقبال از جزیره کیش

مسئولان در نظارت روی نرخ‌های گردشگری کوتاهی کرده‌اند

خداوردی (رئیس هیات مدیره دفاتر مسافرتی منطقه آزاد کیش) درباره وضعیت استقبال گردشگران از سفر به جزیره کیش در ایام نوروز به ایلنا گفت: استقبال مردم برای سفر به کیش بسیار بالاست و عمده دلیل آن به خاطر مسائل ارزی و گرانی سفر خارجی است. یعنی به نوعی این استقبال دستاوردی است که فشار و رشد تورم ارزی و گرانی بلیت هواپیما در رابطه با سفرهای خارجی برای ما به ارمغان آورده نه نتیجه تلاش مسئولان برای افزایش گردشگران کیش.

وی افزود: پیش‌بینی می‌شود که گردشگران امسال دو برابر سال گذشته در جزیره کیش حضور پیدا کنند. خدا را شکر همه مراکز خدمات گردشگری آمادگی لازم برای پذیرش گردشگران را دارند ولی مشکل اساسی ما، بحث نظارت و کنترل بر نرخ‌هاست. متاسفانه اکنون هر بخشی به زعم خود قیمت‌های خود را افزایش داده که از نظر بنده دلیل آن کوتاهی مسئولان در بحث نظارت است. این‌طور به نظر می‌رسد که توجهی به اینکه هر مجموعه‌ در حال گذاشتن نرخ برای خود است، نمی‌شود.

بخش خصوصی خودسرانه نرخ‌ها را افزایش می‌دهد

بلیت هواپیما و اقامت در هتل نرخ‌نامه مشخصی ندارد

خداوردی درباره قیمت بلیت هواپیما توضیح داد: وقتی می‌خواهند بسته سفر را در اقتصاد خانوار محاسبه کنند، اولین مولفه و چالش برای افراد بحث بلیت هواپیما بوده که اکنون به دلیل شناور بودن و آزادسازی نرخ با مشکل بسیاری مواجه است. به نوعی چارترکنندگانی که در ایام غیرپیک با قیمت‌های پایین اقدام به فروش بلیت هواپیما کردند؛ در ایام پیک می‌خواهند ضرر خود را جبران کنند. بر همین اساس قیمت بلیت هواپیما در ایامی همچون نوروز به صورت بی‌رویه‌ای افزایش پیدا می‌کند. همین موضوع ضربه‌ای است به اقتصاد خانوار گردشگرانی که می‌خواهند نوروزشان را در خارج از منزل سپری کنند.

رئیس هیات مدیره دفاتر مسافرتی منطقه آزاد کیش در ادامه بیان کرد: دومین فاکتور در بحث گردشگری، موضوع اقامت است که متاسفانه آن هم نرخ‌نامه مشخصی نداشته و ندارد. آقای مونسان گفته‌اند افزایش نرخ در برنامه سفر نوروزی نداریم. این موضوع درست بوده و دولت و بخش دولتی افزایش قیمتی ندارند ولی وقتی بخش خصوصی خودسرانه قیمت خود را افزایش می‌دهد. چه باید کرد؟ جناب مونسان مردم را به سفرهای زمینی و استفاده از بوم‌گردی ترغیب می‌کنند و همین موضوع حکایت از گرانی هواپیما و هتل داشته که سازمان نیز روی آن نظارتی ندارد. بنابراین وقتی هتل و هواپیما که دو فاکتور اصلی سفر هستند؛ حتی برای افراد نسبتا توانمند جامعه  وجود ندارد، می‌توان گفت که گردشگری کشور با مشکل بزرگی مواجه است.

نرخ‌های نجومی بلیت هواپیما و هتل

نظارتی روی قیمت‌های ارائه شده در مراکز خدماتی کیش نیست!

وی با بیان اینکه یک شخص برای یک سفر رفت و برگشت در کیش حداقل باید یک و نیم تا دو میلیون تومان پول تنها بابت بلیت هواپیما بدهد، اظهار داشت: در حال حاضر هزینه اقامت در یک هتل سه ستاره برای هر نفر شبی دو میلیون تومان است. این نرخی است که هتل‌ها اعلام کرده‌اند. البته این نرخ خام بوده و قطعا چارترکننده که  یک سال هتل‌ها را برای خود برداشته، به آن اضافه می‌کند تا بتواند ضررهای تایم‌های غیرپیک خود را جبران کند. به عنوان مثال در ایام تعطیلات خاص که مشابه همین ایام نوروز است و گردشگران ایران بهترین سفر را به جزیر کیش دارند، شاهدیم هتل‌هایی که در حد مهمان‌پذیر و هتل آپارتمان به شمار می‌آیند؛ اتاق‌های خود را شبی سه و نیم میلیون تومان اجاره می‌دهند.

خداوردی افزود: بخش دولتی در قسمت رسیدگی به مشکلات و شکایات گردشگران خیلی فعال است. در واقع همین موضوع نشان می‌دهد که ما ابتدای کار را رها کردیم و به انتهای کار چسبیدیم. به این ترتیب اگر هر کس تخلفی کند و به جایی وصل نباشد، با او برخورد می‌کنیم. اما در بخش‌های دیگر؛ خیر.

وقتی ایرلاین‌ها چارترکنندگان را مسئول قیمت معرفی می‌کنند

وی ادامه داد: اکنون در چنین وضعیتی و با گران شدن سفرهای خارجی مردم به جزیره آمده و با جهنمی از قیمت‌های گران مواجه می‌شوند و به همین دلیل با چشمان گریان از جزیره خارج می‌شوند. این موضوع برای جزیره به شدت بد بوده و ما نگران هستیم که این مسائل همچون آفت، مشکلاتی را برای جزیره کیش که کالای برتر گردشگری ایران بوده، به وجود آورد.

این فعال گردشگری درباره میزان تغییرات بلیت هواپیما نسبت به قبل بیان داشت: بلیت هواپیما رنج مشخصی ندارد و به این صورت نیست که ما بگوییم قبلا ۳۰۰ هزار تومان بوده و الان دو برابر شده است. تعرفه معمول آن بین ۳۳۰ تا ۵۰۰ هزار تومان بوده ولی شناور است. بر همین اساس هر ایرلاین برای خود یک تعرفه تعریف کرده و وقتی به سمت آنها می‌رویم به ما می‌گویند که ما در طول سال هواپیمای خود را با قیمت ۳۰۰ هزار تومان چارتر داده‌ایم و باید به سراغ چارترکننده بروید. اکنون می‌بینیم که حداقل قیمت ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومان برای یک طرف مسیر است.

وی ادامه داد: متاسفانه مسافران نوروزی فکر برگشت خود را نکرده و اغلب تنها با گرفتن بلیت رفت به کیش می‌‌آیند و بعد برای تهیه بلیت برگشت به مشکل برمی‌خورند. به صورتی که همان بلیت یک طرفه را در مسیر برگشت به آنها دو میلیون تومان می‌فروشند. یعنی به نوعی متاسفانه از روز ۱۳ تا ۲۰ فروردین در جزیره کیش ما اصطلاح بره‌کشون را به چشم‌مان می‌بینیم. به طوری که هر طور دلشان بخواهد یقه مردم را گرفته و بلیت را با قیمت‌های گزافی به گردشگران می‌فروشند. گردشگر هم برای اینکه به کار و زندگی خود برسد، دو میلیون تومان را با گریه می‌پردازد ولی بعد از آن هزار نوع نارضایتی برای جزیره کیش به وجود خواهد آمد که ما نگران آن هستیم.

قیمت‌های بالای هتل در کیش زمینه‌ای برای رونق خانه‌های شبانه

خداوردی درباره قیمت هتل‌ها در کیش نیز توضیح داد: هتلی که بر اساس نرخ تعیین شده سازمان میراث فرهنگی باید حدود ۳۰۰ هزار تومان باشد، در حال حاضر حداقل یک میلیون تومان است. به نوعی اکنون کمترین قیمت در هتل‌های بدون ستاره حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان برای یک شب اقامت است. همین موضوع سبب شده تا خانه‌های شبانه که محل فساد و هزار و یک نوع اتفاق خارج از عرف است، مورد استفاده گردشگران قرار گیرد که اصلا به نفع گردشگران نیست. اکنون شاهد سفرهای زمینی هستیم اینکه خانواده‌ای با جمعیت زیاد به کیش آمده و چون استطاعت رفتن به هتل را ندارند، به همین خانه‌های شبانه می‌روند و برای اتاق یک خوابه که شاید با ساس هم همراه باشد، برای یک شب اقامت مبلغ یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان پرداخت می‌کنند. ما به عنوان بخش خصوصی مخالف این افزایش قیمت‌ها هستیم و خواستار نظارت و برخورد قاطع با متخلفانیم.

چارتر با پکیج سفر یک فرضیه محال است!

ایرلاین‌ها بلیت برنامه‌ای را هم به صورت چارتر می‌فروشند

 وی در پاسخ به این پرسش که در حال حاضر سفر به کیش به صورت تور چارتر فروخته می‌شود یا به صورت تک، اظهار کرد: این بحث که وزیر راه گفته کسی که چارتر می‌کند، باید به طور کامل بحث اقامت و بلیت و تفریحات را در نظر بگیرد، تنها یک فرضیه است. وقتی بلیت برنامه‌ای و سیستمی ایرلاین را، خود ایرلاین به صورت چارتری می‌فروشد، چه انتظاری داریم که ما بخواهیم روی آن پکیچ پیاده کنیم؟ اکنون کسی که این هواپیماها را چارتر کرده، بخشی از صندلی‌ها را برای خود نگه داشته و در کیش هم هتل دارد و به این صورت تورهایی را برنامه‌ریزی می‌کند و برخی از آژانس‌های تهران و شهرستان‌ها نیز برای آنها اقدام به فروش بلیت می‌کنند. گردشگران نیز با بلیت هواپیما و اقامت در هتل به کیش می‌روند و دیگر بحث تفریح در آن در نظر گرفته نشده است. در واقع چیزی به اسم پکیج و بسته سفر که آژانس‌ها بخواهند بفروشند فرض محال بوده و تنها در حد تعریف است.

این فعال گردشگری ادامه داد: در حال حاضر اگر گردشگری محل اقامتی در کیش داشته باشد و تنها بخواهد صندلی هواپیما بخرد، به او می‌گویند که بلیت با تور بوده و نمی‌توان به صورت تکی فروخت. به این ترتیب با قیمت چند برابر بلیت هواپیما و هتل را که از قبل رزرو کرده‌اند به مردم می‌فروشند و بعد اسم پکیج سفر هم روی آن می‌گذارند. آژانس‌های اینجا نیز در حال حاضر به صورت تک‌ بلیت می‌فروشند و تنها تعداد محدودی آژانس چارترکننده داریم که هم هواپیما و هم هتل را در ید قدرت خود را دارند. به این صورت تعدادی از صندلی‌های هواپیما که هتلشان را پرکند را خودشان می‌فروشند و بقیه را در بازار به صورت تک‌صندلی در اختیار آژانس‌ها قرار می‌دهند.

۹۰ درصد ظرفیت هواپیماهای کیش را به صورت تک‌فروشی چارتر پر می‌کنند

چارتر باید به صورت فصلی داده شود تا نرخ‌ها تغییرات بالایی نداشته باشند

خداوردی ادامه داد: اکنون ۹۰ درصد ظرفیت هواپیماهای کیش را به صورت تک فروشی چارتر پر می‌کنند و اینکه می‌گویند در کنار بلیت چارتر باید بحث اقامات و تفریح هم در نظر گرفته شود، تعداد محدودی است. البته باید بگویم که ما مخالف چارتر نیستیم ولی می‌گوییم که چارتر باید بر اساس فصل سفر داده شود تا نرخ‌ها تغییرات بالایی نداشته باشند. اکنون ایرلاین هواپیمای خود را به صورت سالانه چارتر می‌دهد و به این صورت کسی که چارتر را قبول کرده، می‌خواهد در ایام پیک ضرر ایام غیرپیک خود را جبران کند. یعنی کسی که در حال حاضر با قیمت یک میلیون و پانصد هزار تومانی به کیش می‌آید، در واقع تاوان زمانی را می‌دهد که بلیت با قیمت ۶۰ هزار تومان فروخته شده است. این اتفاق به دلیل عدم برنامه‌ریزی و نظارت نادرست دستگاه‌های دولتی اتفاق افتاده است.

وی افزود: باید وضعیت به صورتی باشد که به عنوان مثال من به عنوان چارترکننده پیش ایرلاین بروم و بگویم که برای ایام نوروز چارتر می‌خواهم و به این صورت چارتر بر اساس نرخ شناور به من داده شود. نباید چارتر را به صورت یک ساله در اختیار افراد قرار دهند. از ابتدا اینطور گفتند که بخشی از ظرفیت هواپیماها به صورت چارتر و بخشی از آن به صورت سیستمی به فروش برسد. ولی شاهدیم که در بخش سیستمی بلیت هواپیما نیز نظارت درستی وجود ندارد. به عنوان مثال شما وقتی می‌خواهید بلیت سیستمی رزرو کنید می‌بینید که پر شده و چیزی گیر شما نمی‌آید یعنی اسما در سیستم قرار دارند و رسما بلیتی گیر مسافران نمی‌آیند.

هزینه هر نفر برای سفر به کیش چقدر تمام می‌شود؟

رئیس هیات مدیره دفاتر مسافرتی منطقه آزاد کیش در پایان درباره اینکه هزینه هر نفر برای آمدن به کیش چقدر تمام می‌شود، گفت: در حال حاضر تورها به صورت دو شب و سه روز بوده که برای هر نفر  با حداقل امکانات ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تمام می‌شود که این نرخ تنها تا تاریخ ۲۵ اسفند ماه بوده و نرخ‌ها بازهم بالاتر می‌رود. البته ما برای ایام ۲۶، ۲۷ اسفند سفر زیادی به کیش نداریم اما از یک و دو فروردین سفر گردشگران به کیش‌ آغاز شده و باید منتظر قیمت‌ها باشیم.

فروش چارتری برای کیش ممنوع نیست

حرمت‌الله رفیعی (رئیس انجمن صنفی دفاتر مسافرتی ایران) درباره وضعیت تورهای ارائه شده در منطقه آزاد کیش و استقبال از آن به ایلنا گفت: در حال حاضر سفر به کیش هم به صورت بسته سفری و چارتری و هم به صورت سیستمی و تک فروخته می‌شود که هر دو آنها با قیمت‌های بالایی ارائه می‌شود. البته قاعدتا در فصل نوروز فروش بلیت به صورت چارتری بیشتر است.

وی در ادامه درباره ممنوعیت فروش بلیت به صورت چارتر توضیح داد: فروش چارتری برای کیش، قشم و عسلویه ممنوع نبوده و بلیت‌ها می‌توانند به صورت چارتری نیز به فروش برسند و مشکل غیرقانونی در این باره وجود ندارد. ولی اینکه چرا پروازهای برنامه‌ای کمتر در سیستم بوده و نرخ‌ها گران است، مسئله مهمی بوده که حتما باید به آن پرداخته شود.

سفر به کیش ارزان‌تر از ترکیه و گرجستان تمام می‌شود!

سفرهای داخلی و خارجی هر دو کاهش داشته‌اند

رفیعی افزود: البته باید بگویم که این نرخ‌های گران همچون سال‌های گذشته نیست که ما آن را دلیلی بر کیش نرفتن مردم عنوان می‌کردیم. در سال گذشته سفر به کشور ترکیه و گرجستان ارزان‌تر تمام می‌شد و همین موضوع عاملی برای انتخاب آنها بود. اما اکنون اگر نرخ‌ها را با یکدیگر مقایسه کنیم، می‌بینیم که سفر به کیش برای گردشگران ارزان‌تر تمام می‌شود. همچنین اگر مقایسه‌ای بر اساس افزایش نرخ ارز هم داشته باشیم، باز هم نرخ سفر به کیش نسبت به سال گذشته مناسب‌تر است چراکه سال گذشته پکیج سفر به کیش حدود ۴ تا ۵ میلیون تومان به فروش می‌رفت و امسال هم که نرخ‌ها افزایش پیدا کرده، قیمت همین است.

وی ادامه داد: سفر به آنتالیا در سال گذشته بیشتر از  ۴ تا ۵ میلیون هزینه نداشت ولی همان سفر در امسال بالای ۶ تا ۷ میلیون تومان تمام می‌شود. علاوه بر این نیز مردم توان خرید بالایی ندارند و از همین جهت سفر خارجی با ریزش بالایی مواجه بوده است. به همین دلیل تحقیقا می‌توان گفت که قدرت خرید مردم خیلی پایین آمده و تورهای داخلی به نسبت تورهای خارجی رونق بیشتری دارند. البته این حرف به این معنا نیست که تورهای داخلی ما نسبت به سال گذشته بیشتر شده باشد. در واقع تعداد سفرهای خارجی نسبت به سفرهای داخلی ریزش بیشتری داشته و همین موضوع سبب شده تا تعداد سفرهای داخلی نسبت به سفرهای خارجی بیشتر باشد. از سوی دیگر به دلیل توان خرید مردم قیمت تورهای داخلی نیز نسبت به سال گذشته افزایش خیلی زیادی نداشته است.

هزینه سفر به کیش چقدر تمام می‌شود؟

وی درباره اینکه هزینه سفر هر نفر به کیش چقدر تمام می‌شود، گفت: این موضوع بستگی به قیمت بلیت هواپیما و هتل دارد ولی تورهای دو شب و سه روز، سه شب و چهار روز کیش که در حال حاضر جریان دارد، بین ۳ تا ۴ میلیون تومان برای هر نفر در هتل ۵ ستاره تمام می‌شود.

وی در واکنش به اظهارات خداوردی و اینکه هزینه اقامت در هر شب هتل سه ستاره ۱ میلیون تمام می‌شود، گفت: بلیت هواپیما به صورت یک طرفه برای هر نفر به طور میانگین ۸۰۰ تا ۹۰۰ هزار تومان بوده و اقامت در هتل‌ها به طور میانگین یک میلیون تومان هزینه داشته ولی نمی‌توان هزینه همه هتل‌ها را این قیمت عنوان کرد. به عنوان مثال تا آنجا که بنده در جریانم هزینه یک شب اقامت در هتل سه ستاره حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان بوده و که برای هتل ۵ ستاره به شبی  ۱ تا ۱میلیون نیم هم می‌رسد.

این فعال گردشگری در ادامه بیان کرد: به هر حال شرایط خوبی نیست؛ تعداد پروازها و مسافران کمتر شده و توان خرید مردم هم پایین آمده است. به همین دلیل حس می‌کنم امسال رونق خوبی را شاهد نباشیم و بر همین اساس هتل به صورت تک هم فروخته می‌شود و بسته به نوع خاص هتل تا حدودی مشتریان آنها وجود دارد.

قیمت‌های بالای بلیت هواپیما در بازار دلالی به فروش می‌رسد

رفیعی درباره قیمت بلیت هواپیما نیز اظهار کرد: بلیت هواپیما از ۷۰۰ هزار تا ۱ میلیون تومان برای یک طرف سفر است. البته قیمت‌های بالاتر از این هم وجود دارد ولی آن را تحت قالب تور با کلک به فروش می‌رسانند. به طور کلی دفاتر در حال حاضر اینقدر می‌دانند که نهاد‌های نظارتی در حال کنترل قیمت‌ها هستند و در سیستم بلیت را گران نمی‌فروشند. به نوعی قیمت‌های بالا در بازار دلالی اتفاق می‌افتد.

کنترل بلیت راحت است، ما همتی برای آن نداریم

نظارت روی ۱۵ ایرلاین مشکل را حل می‌کند

رئیس انجمن صنفی دفاتر مسافرتی ایران در ادامه توضیح داد: به اعتقاد بنده کنترل قیمت بلیت خیلی راحت است و در واقع ما همتی برای کنترل آن نداریم. به جای اینکه بیاییم در اذهان عمومی، مردم را با تیتر گرانفروشی ناامید کنیم، باید فرایند نظارت را تغییر دهیم. کافیست به جای اینکه بخواهیم گرانفروشی را از طریق کنترل چند هزار آژانس موجود پیگیری کنیم، می‌توان با نظارت ۱۵ ایرلاین فعالی که وجود دارند، به راحتی متوجه شد که وقتی مردم بلیتی را گران می‌خرند، این اتفاق از طریق کدام ایرلاین اتفاق افتاده است.

رفیعی در پایان گفت: هیچ دفتر مسافرتی نمی‌تواند بلیت‌های برنامه‌ای را حتی یک ریال گران‌تر بفروشد. چراکه همان قیمتی که در سیستم خورده، در بلیت هم درج شده است. ولی وقتی من بلیتی را تحت عنوان چارتر می‌فروشم، می‌توان نرخ را جابه‌جا کرد و به این ترتیب ایرلاین هم منافع خودش را نگاه می‌کند و وضعیت فعلی به وجود می‌آید. اگر فشار نظارت را روی ۱۰، ۱۵ ایرلاین موجود بگذاریم و بگوییم هر آژانسی که بلیت را در اختیار آن می‌گذارید، اگر از قیمت مصوب گران‌تر به فروش رسانند، یا ایرلاین باید جریمه آن را بدهد یا اینکه دسترسی آن آژانس را ببندد، به این صورت قطعا مشکل حل خواهد شد.

هیچ نظارتی از طرف سازمان میراث فرهنگی روی مناطق آزاد نیست

تنها می‌توان توصیه کرد

ولی‌اله تیموری (معاون گردشگری کشور) در پایان؛ درباره نظارت روی نرخ‌های خدمات مرتبط با گردشگری در ایام نوروز به ایلنا گفت: ما اداره کلی داریم تحت عنوان نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری که وظیفه اساسی و بنیادین آن در طول سال نظارت بر خدمات گردشگری است. یعنی موضوع نظارت برای ما یک موضوع ۱۲ ماهه بوده و به صورت مستمر و همیشگی ادامه دارد.

وی افزود: ما این کار را در دو سطح انجام می‌دهیم که سطح اول آن نظارت روی ادارات کل استانی بوده که در هر استان به طور جداگانه وجود داشته که خدمات گردشگری در آن استان را مورد رصد خود قرار می‌دهد. علاوه بر این در سطح معاونت گردشگری نیز یک نظارت عالی وجود دارد که معمولا در دو بار در سال این کار را برای ادارات کل استانی اعمال می‌کنیم. به نوعی یکبار در شش ماهه اول سال و یکبار در شش ماهه دوم سال به تک تک استان‌ها سرکشی کرده و ابتدا به کار نظارت آنها و سپس به صورت رندوم از چند واحد گردشگری بازدید به عمل آورده و نظارت می‌کنیم. این فرایند کلی نظارتی ماست که طبق آن مشکلات استان بررسی شده و حل می‌شود.

تیموری ادامه داد: البته در طول ایام نوروز، نظارت قدری شکل ویژه‌تری پیدا می‌کند. به این صورت که در قالب ستاد سفری که وجود دارد، در سه ماهه زمستان یکسری ناظر را به ادارات کل استانی اعزام کرده و همچون دو ماه گذشته امسال بازدیدهای کاملی را از خدمات گردشگری انجام می‌دهیم. همچنین در طول ایام نوروز این نظارت وجود دارد. یعنی اکیپ‌های تلفیقی نظارت ما هم در استان‌ها هستند و نظارت‌های خود را انجام می‌دهند و از تهران نیز گروه‌هایی تحت عنوان ناظران عالی ستاد خدمات سفر در طول ایام فرستاده شده تا نظارت به صورت خیلی خوبی انجام شود.

وی در پاسخ به این پرسش که معاونت گردشگری چطور روی نرخ‌های مناطق آزاد نظارت می‌کند، گفت: به طور کلی ما هیچ نظارتی روی مناطق آزاد نداریم ولی از آنجا که آنها هم عضو ستاد سفر هستند، ما همین ابلاغیه‌ها را به آنها نیز ارائه می‌دهیم. چون این مناطق از مجموعه قانون مختص به مناطق آزاد بهره می‌برند، فرایند کار و اینکه نرخ آنها در ایام نوروز به چه صورت باشد، بر اساس نظر مدیرعامل منطقه آزاد تعیین می‌شود.

معاون گردشگری کشور در پایان گفت: نرخ‌های خدمات گردشگری این مناطق در خود مجموعه منطقه آزاد تعیین می‌شود. عملا قیمت در اختیار خود آنها بوده و سازمان ما به همان صورت که به دستگاه‌های دیگر توصیه می‌کند، افزایش قیمت نداشته باشید، اینجا نیز نقش آن توصیه‌ای است. به نوعی اینطور نیست که ما مثل واحد‌های خودمان بگوییم که شما حق ندارید افزایش قیمت انجام دهید.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.