| کد خبر: 144972 |

◄ ایرتاکسی واژه گمشده در صنعت هوانوردی ایران

در حال حاضر هزینه یک ساعت پرواز با هواپیمای حدود 13 صندلی برای یک نفر تقریباً دو میلیون و 500 هزار تومان است.

تین نیوز

معاون سابق سازمان هواپیمایی کشوری عنوان کرد: نبود شرکت‌های فعال ایرتاکسی در کشور موجب شده تا در برخی از مسیرهای کوتاه از هواپیماهای با ظرفیت بالا و مسافر کم استفاده شود.

به گزارش خبرنگار سرویس هوایی تین‌نیوز علیرضا منظری با بیان اینکه «تاکسی‌هوایی» یکی از کاربردی‌ترین بخش‌های صنعت حمل‌ونقل هوایی به شمار می‌رود که در همین راستا در بسیاری از کشورها رواج یافته است، عنوان کرد: معمولاً فعالیت ایرتاکسی‌ها برای اتصال نقاط (مبدأ- مقصد) کوتاه است که به لحاظ اقتصادی بسیار توجیه‌پذیر خواهد بود.

وی  ادامه داد: کارکرد تاکسی هوایی به صورت چارتری (دربستی) در میان مدیران و کارکنان بخش‌های تجاری و سیاسی به دلیل سرعت عمل و جابه‌جایی بدون معطلی برای استفاده از خدمات پذیرش در فرودگاه‌ها، بسیار گسترش‌یافته است.

این کارشناس حمل‌و‌نقل در ادامه سخنان خود نگاهی به تاریخچه حضور تاکسی‌هوایی در ایران کرد و توضیح داد: قبل از انقلاب اسلامی همواره در کنار حوزه حمل‌ونقل هوایی تجاری، بخش ارائه خدمات ویژه ازجمله تاکسی هوایی در ایران فعال بود؛ به طوری که در دهه 50 چند شرکت تاکسی‌هوایی در بازار ایران فعالیت داشتند اما پس از انقلاب، با توجه به شرایط جدید و عدم حضور مالکان شرکت‌ها به جهت وابستگی به رژیم گذشته از طریق قانون آن شرکت‌ها ادغام و در نتیجه شرکت هواپیمایی آسمان تأسیس شد.

وی  افزود: در ابتدا  هدف از تأسیس شرکت هواپیمایی آسمان خدمات‌رسانی این شرکت در مناطق کم برخوردار کشور بود بدان معنا که نقش یک شرکت «ایر‌تاکسی» در کشورها را ایفا کند اما با گذشت زمان و به‌تدریج این شرکت از این هدف دوری کرد و به سمت تأمین ناوگان هوایی باریک‌پیکر و ورود به بازار حمل‌ونقل هوایی سوق داده شد.

معاون سابق سازمان هواپیمایی کشوری اضافه کرد: این موضوع در حالی رخ داد که صنعت حمل‌ونقل هوایی کشور به‌شدت به ادامه این سیاست نیاز داشت به همین جهت امروزه با وجود رشد شرکت‌های حمل‌ونقل هوایی در کشور ، در مقابل  شرکت‌های تاکسی هوایی گسترش پیدا نکرده اند؛  اگرچه تعداد انگشت‌شماری از شرکت‌ها درصدد راه‌اندازی آن بوده و هنوز در ابتدای راه هستند اما سیاست‌ها و راهبردهای مناسب و کاربردی هم از طرف حاکمیت یعنی وزارت راه و شهرسازی و سازمان هواپیمایی کشوری برای مساعدت به این بخش باید اعمال شود.

منظری خاطرنشان کرد: با توجه به گستردگی ایران و وجود فرودگاه‌های زیاد در نقاط مختلف و در مواردی نزدیکی برخی از آن‌ها به یکدیگر، برقراری پروازهای تاکسی هوایی می‌تواند تأثیر فراوانی در توسعه جابه‌جایی مسافر داشته باشد و با حضور هواپیماهای سبک و کم‌ظرفیت صرفه‌جویی اقتصادی ایجاد خواهد شد.

این کارشناس صنعت هوایی خاطرنشان کرد: نبود شرکت‌های فعال ایرتاکسی در کشور موجب شده تا در برخی از مسیرهای کوتاه از هواپیماهای با ظرفیت بالا و مسافر کم استفاده شود.وی با بیان اینکه در حال حاضر هزینه یک ساعت پرواز با هواپیمای دارای 13 صندلی برای یک نفر تقریباً دو میلیون  و 500 هزار تومان تمام می‌شود گفت: به دلیل وجود فرودگاه‌های متعدد در ایران و نبود پرواز در بسیاری از آن‌ها  هزینه زیادی به فرودگاه‌ها تحمیل می‌شود این در حالی است که با برقراری تاکسی هوایی زیان‌ها تبدیل به درآمد خواهد شد.

گزارش هفته‌نامه حمل‌و‌نقل در مورد «ایرتاکسی» را اینجا بخوانید.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.