| کد خبر: 142617 |

گزارش مکتوب

راه اندازی فرودگاه پارس آباد در مراحل نهایی

مدیرکل فرودگاه های استان اردبیل از تلاش برای تکمیل و آماده سازی فرودگاه پارس آباد تا هفته دولت امسال خبر داد.

تین نیوز

مدیرکل فرودگاه های استان اردبیل از تلاش برای تکمیل و آماده سازی فرودگاه پارس آباد تا هفته دولت امسال خبر داد.

فرودگاه پارس آباد به عنوان قدیمی ترین فرودگاه استان اردبیل، در سال 1352 یعنی حدود 44 سال پیش تاسیس شد و هدف از آن نشست و برخاست هواپیماهای سبک ATR برای پشتیبانی از نیازهای شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان بود و قرار بود با توسعه آن زمینه برای نقل و انتقال محصولات کشت و صنعت فراهم شود.

با این حال توسعه این فرودگاه کوچک متوقف ماند تا اینکه در سال 1381 از شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان منفک شد و برای توسعه بیشتر در جهت خدمترسانی به عموم مردم، تحویل شرکت مادر تخصصی فرودگاه های کشور شد.

مسئولان وقت استان قول داده بودند حداکثر تا پایان سال 91 نشست و برخاست پروازهای فوکر 100 از طریق فرودگاه پارس‌آباد امکان‌پذیر شود که در آن زمان این وعده محقق نشد.

راه اندازی فرودگاه پارس آباد در مراحل نهایی

زیرساختی برای توسعه

فرودگاه پارس آباد در پیشرفت و توسعه همه جانبه دشت پهناور مغان که سالانه بیش از 30 نوع محصول کشاورزی در آن کشت می شود نقش به سزائی داشته است.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، اهالی پارس آباد می گویند فرودگاه فعال و پررونق و انجام پرواز به صورت مرتب و منظم را از نیازهای جدی این منطقه است و خواستار اجرای پروژه های توسعه ای در فرودگاه این شهرستان مرزی هستند.

نادر تیمورپور از فعالان اجتماعی شهرستان پارس آباد با بیان اینکه گسترش و رونق فرودگاه این شهر، کمک زیادی به رشد و پیشرفت همه جانبه دشت مغان می کند افزود: متاسفانه روند توسعه این فرودگان در 15 سال گذشته بسیار کند بوده است .

وی با بیان اینکه فرودگاه پارس آباد به موازات و متناسب با ظرفیت ها و قابلیت های این شهرستان رشد نیافته است افزود: مردم انتظار دارند دولت با توجه ویژه خود به انتظار طولانی برای آماده سازی این فرودگاه برای نشست و برخاست هواپیماهای مسافربری پایان دهد.

فرماندار پارس آباد با بیان اینکه احداث فرودگاه جدید به هزینه کمتری در مقایسه با بازسازی اساسی فرودگاه قدیمی کشت و صنعت مغان نیاز داشت از صرف بالغ بر 20 میلیارد تومان به این منظور خبر داد و گفت: باند قدیمی فرودگاه به طول 3 کیلومتر و به عرض 30 متر بود که فقط با یک لایه آسفالت داشت و صرفا برای هواپیماهای سبک و ملخ‌دار قابل استفاده بود.

اکبر صمدی در گفتگو با خبرگزاری صدا و سیما ادامه داد: از سال گذشته با اختصاص اعتبارات مورد نیاز و اختصاص سه هزار تن قیر رایگان توسط وزارت راه و شهرسازی ، باند قدیمی به شکل فنی و کارشناسی به عرض 60 متر و اجرای سه لایه آسفالت آن ارتقاء یافته است به گونه ای که در حال حاضر انواع هواپیماهای فوکر، ام دی و ایرباس در این فرودگاه می‌توانند پروازهای خود را انجام دهند.

صمدی با بیان اینکه به موازت بهسازی باند، عملیات توسعه ترمینال فرودگاه و ایستگاه های انتظار مسافر و تاکسی ، محوطه‌سازی و حصار کشی کامل آن ، خرید تجهیزات و ماشین‌آلات مورد نیاز و حتی توسعه شبکه برق‌رسانی و زیرسازی و آسفالت راه دسترسی فرودگاه در حال اجراست.

فرماندار پارس آباد اظهار امیداوری کرد که از تمامی ظرفیت‌های این شهرستان برای برقراری پرواز در فرودگاه پارس‌آباد استفاده شود تا هر چه سریع‌تر شاهد افتتاح و بهره‌برداری عملیاتی از فرودگاه باشیم.

افتتاح فرودگاه در آینده نزدیک

مدیرکل فرودگاه های استان اردبیل از تکمیل و آماده سازی فرودگاه 280 هکتاری شهرستان مرزی پارس آباد برای دایر کردن پروازها خبر داد و افزود: این فرودگاه به صورت متروکه ای به اداره کل فرودگاه های استان اردبیل واگذار شد که با هزینه های بسیاری هم اکنون آماده دایر کردن پرواز است.

سید فخرالدین هاشمی با بیان اینکه با وجود آماده سازی هنوز هیچ شرکت هواپیمایی حاضر به دایر کردن پرواز در این فرودگاه نشده است افزود: در حال رایزنی با دو شرکت هواپیمایی کشور برای برقراری پروازهای مسافری از این فرودگاه هستیم.

نماینده مردم شهرستان‌های پارس‌آباد و بیله‌سوار در مجلس هم گفت: در حال حاضر شمارش معکوس برای برای پرواز از فرودگاه پارس‌آباد مغان آغاز شده است و طبق پیش‌بینی‌های انجام یافته در هفته دولت این فرودگاه افتتاح و مورد بهره‌برداری مجدد قرار می‌گیرد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، شکور پورحسین از انجام مذاکراتی با مدیرعامل شرکت هواپیمایی آسمان برای برقراری پرواز تهران - پارس‌آباد و مشهد - پارس‌ ­ آباد و بالعکس خبر داد و افزود : در صورت تحقق این مهم زمینه برای جذب سرمایه گذاریهای بیشتر و توسعه بخش های مختلف کشاورزی ، صنایع تبدیلی و گردشگری منطقه فراهم می شود.

وی با بیان اینکه بدون تردید استقبال مردم مغان برای استفاده از فرودگاه پارس آباد مناسب خواهد بود، از اعلام آمادگی بخش خصوصی برای پشتیبانی از پروازهای چارتر در این فرودگاه قدردانی کرد و افزود با توجه به شرایط آب و هوایی مرکز استان و مه گیر بودن فرودگاه اردبیل و لغو برخی پروازها در طول سال ، فرودگاه پارس آباد می تواند پشتیبان کننده مناسبی در مواقع ضروری برای نشست پروازهای به استان باشد.

 

 
منبع: خبرگزاری صداوسیما

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.