| کد خبر: 130203 |

طرحی آینده‎ساز برای صنعتی آینده‎ساز

تین نیوز

مهدی عبدالله‌زاده: در سند چشم‎انداز افق 1404 شرکت فرودگاه‎ها و ناوبری هوایی ایران آمده است که این شرکت باید به عنوان شرکت پیشروی منطقه در مدیریت و ارائه خدمات ایمن و اثربخش فرودگاهی و ناوبری هوایی و مؤثر در توسعه پایدار کشور و برخوردار از تعاملات کارآمد ملی و بین‎المللی تبدیل شود.
 

به نظر می‎رسد برای رسیدن به این چشم‎انداز نیاز به عناصر مهمی است که یکی از آنها وجود مدیرانی برخوردار از شایستگی‎هایی در سطح استانداردهای جهانی است.

 

با توجه به اینکه شورای عالی اداری، در تاریخ 5 آذر 1393، مصوبه‎ای را با موضوع برنامه آموزش و تربیت مدیران آینده دستگاه‎های اجرایی تصویب کرده بود، شرکت فرودگاه‎ها برای دستیابی به این امر اجرای آن را در دستور کار خود قرار داد.

 

اکنون این طرح با عنوان طرح پرورش نسل آینده مدیران فرودگاهی، در اداره‌کل آموزش و توسعه نیروی انسانی در پنج مرحله اصلی شامل 1- طراحی مدل شایستگی، 2- اعلان فراخوان، 3- برگزاری آزمون رتبه‎بندی، 4- اجرای ارزیابی و 5- تهیه نیمرخ شایستگی، برنامه‎ریزی و در حال اجراست.

 

روند اجرای طرح از سال 95 آغاز شد که داوطلبان پس از ثبت‎نام در یک آزمون مقدماتی شرکت کردند و براساس رتبه‎های کسب کرده برای ارزیابی نهایی در اردیبهشت سال 96 دعوت شدند. این ارزیابی نهایی خود شامل آزمون پیشرفته زبان انگلیسی، آزمون تحلیل رفتاری، روان‎شناسی و شخصیتی، تمرین کارتابل و نوشتاری، ارائه شفاهی، مصاحبه‎های ساختاریافته‎ای تخصصی و مدیریتی و بحث گروهی می‎شود.

 

اما این مدل شایستگی چه شاخص‎هایی دارد و پیش‎بینی می‎شود نسل آینده مدیران فرودگاهی چه ویژگی‎هایی را دارا خواهند بود؟

 

در این مدل مولفه‎های شایستگی در قالب شش بعد دسته‎بندی شده است. در بُعد فردی (شخصیتی) مولفه‎های صبر و بردباری، همت و سختکوشی، اعتماد به نفس، مسئولیت‎پذیری و فراست و تیزهوشی قرار دارد.

 

در بُعد دوم ارتباطات میان فردی مورد توجه است که در آن تیم و شبکه‎سازی( درک دیگران و فعالیت‎های گروهی)، مهارت‎های ارتباطی(کلامی، غیرکلامی و مؤثر)، تعاون و همکاری، مدیریت تعارض، قدرت مذاکره و متقاعدسازی و مثبت‎اندیشی دسته‎بندی شده است.

 

بُعد فکری-ذهنی به عنوان سومین بُعد، شامل تفکر سیستمی، نوجویی و تفکر خلاق، تفکر تحلیلی و حل مسئله(ریسک‎پذیری، ارزیابی راهکارها و شناسایی و حل مسئله)، تغییرطلبی و تحول‎گرایی و آینده‎نگری و تفکر راهبردی قرار دارد و در بُعد چهارم یعنی سازمانی (مدیریتی) هم، مولفه‎های هدف‎گرایی و هدایت عملکرد، برنامه‎ریزی و هماهنگی، استعدادیابی و جانشین‎پروری، نظارت و کنترل تا حصول نتیجه، سازمان‎دهی، رهبری و قدرت نفوذ، شم اقتصادی و تجاری (هوشیاری محیطی، هوشیاری مالی و اقتصادی و درک رقابت) و انصاف و عدالت‎جویی قرار دارد.

 

در بُعد ارزشی، مولفه‎های اخلاص، صداقت و راستگویی، پاسخگویی، ثابت قدمی و توکل و تعهد و تعلق سازمانی قرار دارد و در بُعد آخر یعنی شایستگی‎های تخصصی نیز مولفه‎های آشنایی با حقوق هوایی، آشنایی با انکس‎های نوزده گانه، دانش انکس 14، آشنایی با تسهیلات و تجهیزات اماکن ترمینالی فرودگاه‎ها، آشنایی با حقوق مسافر هوایی، آشنایی با قوانین و مقررات ملی در حوزه امنیت فرودگاهی، آشنایی با مشاغل هوانوردی، آشنایی با ذی‎نفعان و ذی‎مدخلان حوزه هوانوردی و عملیاتی فرودگاه‎ها، آشنایی با مدیرت بحران و پدافند غیرعامل در حوزه فرودگاه‎ها، آشنایی با خدمات زمینی فرودگاه (هندلینگ) و زبان انگلیسی برای مدیران در نظر گرفته شده است.

 

اکنون در مرحله چهارم این طرح یعنی ارزیابی نهایی هستیم و پس از آن افرادی که امتیاز لازم را کسب کنند برای گذراندن دوره های تخصصی و مدیرتی به مراکز آموزشی معتبر جهانی اعزام می شوند.

 

امید است این طرح به خوبی به ثمر بنشیند و با استمرار آن صنعت هوانوردی از وفور مدیرانی کارآمد و توانمند بهره مند شود.

 

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.