| کد خبر: 255451 |

کارشناسان مطرح کردند:

◄ احداث خطوط ریلی سریع السیر منطقی نیست

گرچه شماری از کارشناسان ریلی می گویند احداث خط ریلی پرسرعت از منطق به دور است اما چند روز پیش استاندار خراسان رضوی اعلام کرد «مقدمات عملیات اجرای قطار سریع السیر تهران - مشهد فراهم شده و در شرف عقد قرارداد با کشور چین است».

تین نیوز

گرچه شماری از کارشناسان ریلی می گویند تا وقتی میزان خطوط ریلی معمولی از حدودا 14 هزار کیلومتر فعلی به حداقل 20 هزار کیلومتر نرسد احداث خط ریلی پرسرعت چه برقی و چه سریع السیر از منطق به دور است اما چند روز پیش استاندار خراسان رضوی اعلام کرد «مقدمات عملیات اجرای قطار سریع السیر تهران - مشهد فراهم شده و در شرف عقد قرارداد با کشور چین است».

به گزارش تین نیوز ، در حالی خبرگزاری فارس  14 اردیبهشت از قول یعقوب علی نظری عنوان کرد که «در سفر بهمن ماه سال گذشته رییس جمهور به چین، سندهای مختلفی برای توسعه همکاری بیشتر به امضا رسید. در این راستا چین در ساخت قطار سریع السیر مشارکت دارد و هم اکنون مقدمات عملیات اجرای قطار سریع السیر تهران مشهد فراهم شده و در شُرف عقد قرارداد با کشور چین است» که  کارشناسان می گویند چند درصد از مردم ایران و صاحبان صنایع و مشاغل از خط پرسرعت تهران مشهد یا تهران اصفهان بهره می برند و اگر هزینه ای که برای این طرح ها می شود که حداقل 40 همت خواهد شد برای ریل نرمال در سرتاسر ایران می شد چند درصد از مردم و صاحبان صنایع و مشاغل استفاده می کردند؟

کارشناسان همچنین این پرسش را مطرح می کنند که از کنار طرح ریلی پرسرعت چقدر می شود به درآمد ارزی رسید و تحریم ها را شکست و از کنار طرح های ریلی نرمال که کریدورها را تکمیل می کنند چقدر می شود به این مهم دست پیدا کرد؟

به گفته آنان، لازم است مسئولان به این پرسش پاسخ دهند که در صورت ساخت راه آهن سریع السیر، این طرح  قیمت بلیت برای عموم مردم منطقی خواهد بود یا برای دهک 8 9 10 ساخته می شود ؟ اگر بخواهد قیمت بلیت منطقی باشد دولت چقدر از هر بلیت را باید به عنوان یارانه بپردازد؟ که قطعا یک بار مالی سنگین برای هر دولتی خواهد بود.

به اعتقاد کارشناسان، پرسش دیگر این است که احداث خط پرسرعت تهران اصفهان بهتر است یا ساخت قطعه ریلی شیراز بوشهر ؟ احداث خط پرسرعت تهران مشهد بهتر است یا شیفت بودجه آن برای ساخت 6 هزار کیلومتر خط ریلی معمولی که مورد نیاز کشور است؟ در حالی که حتی یک کریدور تکمیل شده  ریلی نیز در کشور وجود ندارد.

کارشناسان می گویند این گونه پروژه ها صرفا پروژه های سیاسی نمایشی هستند  و گره ای از مشکلات حمل و نقل ریلی کشور باز نمی کند همانطور که در زمان پیک سفرها از جمله اربعین، ستاد اربعین سردرگم می شود که میلیون ها نفر را چگونه به مرزها ببرد که بحران چه داخل کشور و چه سمت عراق ایجا نشود، در صورتی که احداث خط ریلی کرمانشاه خسروی در حا چنین مشکلی راهگشا خواهد بود ضمن این که این ریل در نهایت ایران را از مسیر سوریه به مدیترانه می رساند تا وابستگی کشور به ترکیه برای رسیدن به اروپا برطرف گردد.

همچنین خط ریلی اصفهان به شهرکرد و بعد اهواز رشد اقتصادی کشور را بالا ببرد و حتی در صورت بروز مشکل در ریل جنوب و اندیمشک به عنوان مسیر جایگزین مورد استفاده قرار گیرد. کشورهای آسیای میانه در حال رفتن به اردوی ترکیه هستند که ریل چابهار سرخس می تواند به عنوان ایجاد کننده تعادل سیاسی در منطقه مورد توجه قرار گیرد.ضمن این که هنوز قطعه ریلی خاوران تبریز به بهر برداری نرسیده و این بدان معنی است که  کریدور به اروپا درواقع قطع است.

این کارشناسان تاکید می کنند هریک از تک پروژه های ریلی معمولی دارای اهداف کلان و بی نظیر در ابعاد مختلف هستند همه هم کسری بودجه دارند و چون تکمیل نمی شوند به چاه بلع بودجه تبدیل شده اند.

به گفته آنان، در شرایط فعلی،  احداث خطوط ریلی معمولی از هر نظری (سیاسی، اقتصادی، مذهبی، توریستی، دسترسی عموم مردم و بحث عدالت و ...) ارجح است.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • شهریار 3 2

    چرا نیست؟ برای شهرهای بالای ۱ میلیون لازمه. حتی ترکیه و ازبکستان و عربستان هم اجرا کردند. عراق و مصر هم دارند می‌سازند.
    اینکه یه‌عده چون منفعتی نمی‌برند می‌خواهند جلوی آنرا بگیرند واقعاً تاسف‌بار هستش