| کد خبر: 212037 |

◄ افزایش سرعت یا ایمنی قطار؛ کدام در جذب مسافر موثرتر است؟

ایمنی بدون سرعت و سرعت بدونِ ایمنی، نمی‌توانند نیازهای مشتریان بازار مسافری را ارضا کنند.

تین نیوز

یک کارشناس حمل و نقل ریلی معتقد است تا زمانی که برخی کارشناسان بر عامل سرعت قطارها، به‌عنوان عاملی که می‌تواند به حمل مسافر ریلی قدرت رقابت بدهد تاکید کرده و عده‌ای ایمن بودن را یک آلترناتیو موفق برای سرعت معرفی می کنند چالش چگونگی بهبود وضعیت حمل و نقل مسافری ریلی، ادامه خواهد داشت.

به گزارش تین نیوز، احمد خوشنودی در بخش نظرهای کاربران تین نیوز با بیان این مطلب افزود:  ایمنی بدون سرعت و سرعت بدونِ ایمنی، نمی‌توانند نیازهای مشتریان بازار مسافری را ارضا کنند.

وی ادامه داد: در موارد بسیاری وقتی از سیستم سیگنالینگ CBTC سخن به میان می‌آید، عنوان شده که سرعت و ایمنی در این سیستم به‌صورت «توکار» برای سیر و حرکت مسافری نهفته است.

بیشتر بخوانید:

او عنوان کرد: قاعدتاً وقتی قطارهای پرسرعت ایتالیایی، با سرعت‌های بالای سیر، از خط خارج می‌شوند و فقط دو نفر کشته می‌دهد، این پیش بینی‌ها در سیستم‌های نویت کنترل سیر و حرکت علائمی، عملیاتی شده‌اند.

در عین حال سعید قصابیان نیز در این مورد در بخش نظرهای کاربران تین نیوز نوشت: امیدوارم افرادی که کلید «سرعت» را برای باز کردن هر قفلی توصیه می‌کنند متوجه اهمیت سیگنالیگ باشند. سطح سیگنالینگ باید همگام با سرعت افزایش پیدا کند.
این کارشناس ریلی افزود: افزایش سرعت اسباب و مقدماتی علاوه بر سیگنالینگ هم دارد که اگر رعایت نشوند به حادثه منجر می‌شود.
قصابیان این مقدمات را به شرح زیر برشمرد:

- ارتقای سیستم بازدید و بازرسی و نگهداری خط تا با سانحه‌ای مثل سانحه زاهدان مواجه نشویم. نمی شود چشم بر وضعیت فعلی بست و شعار سرعت داد.

- بهبود شاخص‌های سازه‌های فنی. اندازه‌گیری اخیر مرکز تحقیقات نشان داد که در برخی تونل‌های خط بافق-بندر عباس تا 30 سانتی متر انحراف از آکس وجود دارد.

- ارتقای سیستم بازدید و بازرسی و کنترل ناوگان حین سیر.

- ارتقاءی سیستم بازدید و بازرسی تعمیرات ناوگان.

- ارتقای آموزش و هوشیاری کارکنان. تا با سانحه‌ای مثل سانحه هفت خوان مواجه نشویم (در مورد این سانحه به گزارش مجلس مراجعه کنید/ شماره 172 ترابران).

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 1 6

    خب چرا نباید این دو مولفه را با هم داشته باشیم؟؟!!

    • سعید 3 0

      بدلیل محدودیت منابع!

  • ناشناس 5 6

    اظهارت کارشناسان محترم برای کسانیکه با صنعت ریلی آشنا هستند حاوی اطلاعات جدید و مفیدی نیست.
    یکی از دلایل افزایش سوانح عدم امنیت شغلی پرسنل نگهداری، بخصوص نگهداری خطوط است. نمیشود حقوق کارگر را چند ماه پرداخت نکرد بعد از نگهداری خط صحبت کرد.
    گام اول تئوری پیچیده ای ندارد؛ برای هزینه ها تامین مالی کنید. بقیه تئوریها را بعد از آن بحث و پیگیری کنید.

    • احمد خوشنودی 8 0

      با درود
      وظیفه رسانه پرسشگری ست و تین نیوز،انصافا،در این وظیفه پیش رو ترین رسانه ریلی و حمل و نقلی کشور است، اما در پاسخ به دوست عزیز و ناشناس مان، باید عرض کنم، پاسخ کارشناسان به سوالات رسانه ها،محدودیت های بسیاری دارد، خود سوال، بخشی ازین محدودیت است، نمی توان به همه چیز پرداخت وقتی سوال متعین است ،لذا پاسخ هم متعین باید باشد، مساله معیشتی، سکوت در مقابل فساد سازمانی،هزینه های شکستن این سکوت سازمانی، مساله عدالت اداری در دستمزدها ، و...و...بارها در همین رسانه تین نیوز،بدون هیچ سانسور یا ملاحظه ای مطرح شده است (آرشیوها موجودند در سایت تین نیوز) مساله ایمنی یا سرعت؟ مساله ای متعین است و پاسخ معین می طلبد از سوی دیگر، تمام پرسنل فنی، چه در جریه چه علائم الکتریکی، چه خط و ابنیه و چه سیر و حرکت، در واقع کارشناسان متعهد و قسم خورده ی دولت اند، آنها را از نزدیک می شناسیم طی بیست سال اخیر، که در بدترین شرایط حقوقی و معیشتی، زندگی شان را فدای امنیت ریلی کرده اند،حتا اعتراض هم نکردند، خانواده هایشان در محرومیت های طول خط،فرسوده شدند،فرزندانشان گاها فرصت های تحصیلی را از دست دادند و طول خطی ! شدند تا این ساختار،ایمن بماند، جان و مال مردم امانت بزرگی ست، که کسی نمی تواند پس از پذیرفتن مسئولیت اش( چه بعنوان مهندس ارشد و خبره سازمان،چه تکنیسین های فنی و زحمتگش و چه کارگران فداکار و زحمتکش ریلی) آنرا، به هر دلیلی، اکیدا به هر دلیلی، نادیده انگارد، همیشه یادمان باشد که خدمت در راه آهن را،ما،خودمان انتخاب کردیم، و هر زمان بخواهیم از مسئولیت مان که پذیرفته ایم، تخطی کنیم، نیازی نیست که به آن ادامه بدهیم...این تصمیم سختی ست ولی میهن پرستانه ترین و شریف ترین تصمیم ماست، من هم کسانی را سراغ دارم که با پایبنترین دریافتی با داشتن بهترین و مرغوب ترین مدارک دانسگاهی مرتبط، در حاشیه نگاه داشته شده اند و حقوقشان با همان حقوق کارگران عملیاتی یکسان است بدون مزایا،بدون اضافه کار،بدون منزل سازمانی!، که خانواده شان در شهرستان و خودشان در تهران در خوابگاه ساکنند چون حتا قدرت رهن یک خانه ۴۰ متری در جنوبی ترین نقطه تهران را نداشتند و ندارند اما...هنوز برای ارتقا ایمنی این سازمان تلاش می کنند. ( در لینکدین در خدمتتان هستم با مشخصات کامل این فرد و افراد)
      فلذا اگر مسئولیتی را پذیرفتیم، هرگز نمی توانیم در آن کمفروشی کنیم و باز هم بمانیم چون درین صورت همان ساختار زیانده، دیگر نخواهد توانست به جذب و تامین نیروهایش، ادامه دهد، حتا سه ماه یکبار!