| کد خبر: 206904 |

◄ نیاز به تفکیک 8 گروه کلاس کامیون برای رتبه‌بندی رانندگان بخش باری

اگر چه رانندگی با کامیون‌هایی با ظرفیت بیش از 6 تن همگی نیاز به داشتن گواهینامه پایه یکم دارد اما مسلماً هرگز نمی‌توان رانندگی با کامیون‌های 6 چرخ دو محور حمل کالا را با رانندگی با تریلی‌های پنج محور و با ظرفیت ناخالص حمل کالای چهل تن و بالاتر یکسان دانست.

تین نیوز

یک فعال بخش حمل و نقل جاده‌ای کالا معتقد است در صورت تعمیم اجرای طرح رتبه‌بندی رانندگان حرفه‌ای به بخش حمل کالای جاده‌ای، به‌دلیل گستردگی نوع کالاهای قابل حمل و نیز وسعت کلاس خودروهای حمل کالا نسبت به حمل مسافر جاده‌ای باید نگاه وسیع‌تری به واقعیت‌های موجود داشت.

به گزارش تین نیوز، محسن متقین با بیان این مطلب در بخش نظرهای کاربران این شبکه خبری نوشت: در صورت اجرای این طرح در بخش حمل کالا، علاوه بر سابقه اشتغال به کار، میزان تحصیلات راننده و نوع گواهینامه رانندگی (شامل پایه یکم و یا پایه دوم رانندگی) که در رتبه‌بندی رانندگان بخش حمل مسافر مدنظر قرار گرفته است، تفکیک هشت گروه کلاس کامیون‌های موجود در بخش حمل کالا نیز ضروری به نظر می‌رسد.

بیشتر بخوانید:

او در توضیح این دیدگاه خود افزود: زیرا اگر چه رانندگی با کامیون‌هایی با ظرفیت بیش از 6 تن همگی نیاز به داشتن گواهینامه پایه یکم دارد اما مسلماً هرگز نمی‌توان رانندگی با کامیون‌های 6 چرخ دو محور حمل کالا را با رانندگی با تریلی‌های پنج محور و با ظرفیت ناخالص حمل کالای چهل تن و بالاتر  یکسان دانست.

وی ادامه داد: همچنین در بخش حمل کالا، در رانندگی با کامیون‌های حمل محموله‌های فوق سنگین و ترافیکی، علاوه بر نیاز به تجربه و تخصص خاص، راننده باید از شرایط جسمی و روحی بسیار متفاوتی برای حضور و زندگی در سفر به‌مدت طولانی و گاهی هفته‌ها و ماه‌ها برخوردار باشد.

متقین خاطرنشان کرد: رانندگی در بخش حمل کالا در بسیاری از موارد نیاز به آموزش و تخصص راننده و آشنایی وی با مشخصات و رفتارهای لازم و یا رعایت قواعد و یا کار با ابزار و سیستم‌های نگهداری و حفظ محموله درطول مسیر دارد.

چگونگی حمل کالاهای خطرناک

این کاربر تین نیوز، ادامه داد: یک راننده حمل گاز ال پی جی باید رفتارهای محموله در تغییرات آب و هوایی را بداند، او علاوه بر این‌که باید رانندگی با کامیون‌های مخصوص حمل گاز مایع را بیاموزد لازم است ‌با ضوابط و استانداردهای حاکم بر حمل کالاهای خطرناک گروه گازهای قابل اشتعال سوخت آشنایی کامل داشته باشد و درجه و رانندگی با این نوع کامیون‌ها قطعاً در رتبه خاص خود جای خواهد داشت.

وی گفت: همچنین حمل مواد غذایی با سردخانه‌های سیار که در طول مسیرهای طولانی نیاز به حفظ دمای ثابت دارد علاوه بر شناخت رفتار محموله از جمله عمر مفید کالا، دمای لازم و میزان تغییرات دمایی مجاز برای محموله، آشنایی و تفکیک تعهدات حمل کننده و تعهدات فرستنده و ده‌ها مسئولیت حقوقی دیگر درخصوص کار با این نوع خودروها را لازم دارد.

این راننده کامیون افزود: رانندگی با کامیون‌ها در مسیرهای بین‌المللی نیز علاوه بر موارد ذکر شده مستلزم آشنایی کامل رانندگان با قوانین حمل کالا و رانندگی در کشورهای بین راهی و آشنایی با مدارک و اسناد حمل درخطوط بین‌المللی و پروتکل‌ها وکنوانسیون‌های بین‌المللی است.

نیازهای رانندگی در مسیرهای بین‌المللی

متقین بیان کرد: شناخت قواعد و دستورات منطقه‌ای کشورهای بین راهی و نیز اطلاعات کافی در خصوص نحوه کار با ابزار مسیر یابی الکترونیکی (نیویگیشن) برای پیدا کردن مسیرهای مجاز بین‌المللی و یا تکمیل اطلاعات در صفحه‌های خام مورد استفاده در دستگاه سرعت سنج (تاخوگراف) و د‌ه‌ها مورد دیگر نیز از نیازهای رانندگی در مسیرهای بین‌المللی است.

این کاربر تین نیوز، ادامه داد: بر این اساس به نظر می‌رسد اگر رتبه‌بندی برای رانندگان بخش مسافر مثلاً به چهار گروه رتبه طبقه‌بندی شده است در بخش حمل کالا حداقل به هشت تا ده گروه جدول رتبه‌بندی نیاز خواهد بود.

وی گفت: اینکه این رتبه‌بندی در آینده چه تاثیری بر رسیدن به حقوق اجتماعی و اجرای عدالت برای این قشر تاثیرگذار بر اقتصاد کشور را دارد مطمئنا مطالعه، تدوین و ایجاد پشتوانه‌های اجرایی مقررات رتبه‌بندی رانندگان در آینده آن را نشان خواهد داد.

به گفته وی اگر تدوین آیین نامه نحوه رتبه‌بندی رانندگان بخش حمل کالا فاقد ضمانت‌های لازم اجرایی باشد مطمئنا پس از تدوین نه تنها گره ‌ای از کار رانندگان این بخش باز نخواهد کرد بلکه به معضلات و مشکلات آنها خواهد افزود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • کورش فلاحی 1 0

    با سلام وعرض ادب
    جناب متقین به درستی در این مورد توضیح دادند.
    تداخل همه کلاسها در یکدیگر باعث بروز مشکلات شده اگر این کلاسها از یکدیگر تفکیک شوند وهر کلاسی بسته به نوع کاربری فعالیت کنند مسلما مشکلات کمتری در جامعه صنفی خواهیم داشت برای مثال یک نمونه ذکر میکنم .
    شخصی که موفق به اخذ گواهینامه پایه یکم شده بدون در نطر گرفتن توانایی میتواند با هر وسیله نقلیه سنگین فعالیت کند تصور کنید پزشکی مطبی باز کرده ومیخواهد همه بیماران را در هر زمینه ای درمان کند ایا تخصص انواع بیماری در یک پزشک ممکن است ؟
    حمل ونقل هم همین تشابه را دارد انواع واقسام کاربری ،جاده ،کالا ،اب وهوا ،قوانین منطقه ای وووو.