◄ عبور ۱۰۰ میلیارد دلار تجارت از ماکو با راه اندازی خط ریلی تبریز چشمه ثریا
رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو، تکمیل خط ریلی تبریز–چشمه ثریا را «مطالبه ای ملی» دانست

رئیس سازمان منطقه آزاد ماکو با تأکید بر اینکه تکمیل خط ریلی تبریز–چشمه ثریا «حلقه مفقوده» اتصال چین به اروپا از مسیر ایران است، گفت این پروژه میتواند با عبور تنها ۱۰ درصد از تجارت هزار میلیارد دلاری چین–اروپا، سالانه بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار عاید کشور کند و ماکو را به هاب ترانزیت و سرمایهگذاری منطقه بدل سازد.
به گزارش تین نیوز، حسین گروسی، تکمیل خط ریلی تبریز–چشمه ثریا را «مطالبه ای ملی» دانست و گفت این مسیر کلیدی، ایران را به یک شاهراه ریلی یکپارچه چین–اروپا تبدیل می کند و موقعیت ماکو را به عنوان «دروازه ایران به اروپا» تثبیت خواهد کرد.
وی با اشاره به تأکید اخیر رئیس جمهور در سفر به چین بر اتصال کامل شبکه های ریلی کشور به مسیرهای بین المللی، افزود: «بر خلاف مسیر زنگزور که ترکیبی و نیازمند حمل ونقل دریایی در خزر است، مسیر ایران کاملاً ریلی، یکپارچه و بدون توقف خواهد بود؛ ویژگی ای که سرعت، امنیت و کاهش هزینه را برای صاحبان کالا تضمین می کند.»
گروسی حجم مبادلات چین و اروپا را بیش از ۱۰۰۰ میلیارد دلار دانست و توضیح داد: «حتی اگر تنها ۱۰ درصد از این مبادلات از ایران و خصوصاً ماکو عبور کند، بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار نصیب کشور می شود.»
به گفته مدیرعامل منطقه آزاد ماکو، این منطقه با تکمیل مرکز لجستیک ۱۸۲۰ هکتاری (۷۰ درصد آماده بهره برداری)، شهرک انرژی ۱۵۰۰ مگاواتی و قطب دیتاسنتر شمال غرب، آماده ایفای نقشی جهانی در زنجیره تأمین و ترانزیت است. او همچنین به تصویب طرح جامع منطقه آزاد ماکو پس از ۱۲ سال و جذب ده ها هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری در بخش های انرژی، گردشگری و کشاورزی مدرن اشاره کرد.
گروسی در پایان گفت: «تسریع آغاز به کار خط ریلی تبریز–چشمه ثریا یعنی گامی به سوی جایگاه جهانی ایران در تجارت و ترانزیت، و ارتقای ماکو به یکی از قطب های استراتژیک تجارت بین شرق و غرب.»