◄ نشست توسعه ریلی ارومیه؛ فرصت های تازه برای تجارت با اروپا و سرمایه گذاری صنعتی
در نشستی با محوریت توسعه حمل ونقل ریلی در ارومیه، ظرفیت های استراتژیک آذربایجان غربی به عنوان تنها مرز ریلی ایران با اروپا مورد بررسی قرار گرفت؛ نشستی که می تواند آغازگر **افزایش مبادلات تجاری، جذب سرمایه گذاری بخش خصوصی و کاهش هزینه های حمل ونقل** در مسیرهای داخلی و بین المللی باشد.

نشست کمیسیون گردشگری و سرمایه گذاری اتاق بازرگانی ارومیه با محوریت توسعه حمل ونقل ریلی، با حضور مدیرکل راه آهن منطقه آذربایجان و رئیس اتاق بازرگانی ارومیه برگزار شد. این نشست، نه تنها به بررسی ظرفیت های موجود پرداخت، بلکه افق جدیدی برای افزایش مبادلات تجاری با ترکیه و اروپا، کاهش هزینه های حمل ونقل و جذب سرمایه گذاری بخش خصوصی ترسیم کرد.
به گزارش تین نیوز، محورهای اصلی این نشست تقویت نقش مرز ریلی یارن با اروپا، هدف گذاری و بررسی پروژه های کلیدی این استان بوده است.
تقویت نقش مرز ریلی ایران با اروپا: استان آذربایجان غربی تنها نقطه اتصال ریلی ایران به اروپا محسوب می شود و با دارا بودن ۲۷۵ کیلومتر خط اصلی ریلی، ظرفیت بالقوه ای برای ترانزیت و تجارت بین المللی دارد.
هدف گذاری جدید: دستیابی به یک میلیون تن مبادلات ریلی در مرز ترکیه.
پروژه های کلیدی: توسعه ایستگاه های سلماس و نقده، اجرای پروژه اتصال کارخانه سیمان به شبکه ریلی، و تکمیل کریدور استراتژیک تبریز–مرند–چشمه ثریا.
اثرات اقتصادی توسعه ریلی
1. کاهش هزینه های حمل ونقل:
کاهش هزینه جابه جایی بار به افزایش رقابت پذیری صنایع استان در بازارهای داخلی و خارجی می انجامد.
2. افزایش صادرات و ترانزیت:
با فعال سازی ظرفیت مرز ریلی با ترکیه، مسیر صادرات کالاهای صنعتی و کشاورزی کوتاه تر و سریع تر خواهد شد.
3. جذب سرمایه گذاری بخش خصوصی:
راه آهن منطقه با انعطاف در تعرفه ها و آماده سازی زیرساخت ها، زمینه مشارکت سرمایه گذاران در ایجاد خطوط فرعی و توسعه باراندازها را فراهم می کند.
4. ایجاد اشتغال پایدار:
اجرای پروژه های ریلی به شکل مستقیم و غیرمستقیم در حوزه های حمل ونقل، لجستیک، صنایع تبدیلی و گردشگری اشتغال آفرین خواهد بود.
نقش بخش خصوصی و اتاق بازرگانی
قاسم کریمی، رئیس اتاق بازرگانی ارومیه، بر ضرورت مشارکت مؤثر بخش خصوصی در توسعه حمل ونقل ریلی استان تأکید کرد و خواستار فعال سازی کامل ظرفیت های مسافری و باری موجود به ویژه در ایستگاه سلماس شد. او افزود: رفع موانع موجود در جابه جایی بار و مسافر، گام نخست برای تسهیل سرمایه گذاری در این بخش است.
فرصت های سرمایه گذاری
- ایجاد خطوط فرعی برای صنایع بزرگ
- توسعه ایستگاه های بارگیری و تخلیه (سلماس، نقده، مهاباد، میاندوآب)
- سرمایه گذاری در مراکز لجستیک و انبارداری متصل به خطوط ریلی
- بهره برداری از ظرفیت گردشگری ریلی در مسیرهای بین المللی و داخلی