| کد خبر: 237230 |

اخذ مالیات از خانه های خالی تا پایان سال عملیاتی می شود

بر اساس قانون تا پایان دی ماه برگه های مالیاتی برای مالکان خانه های خالب صادر شده و مشمولان یک ماه فرصت پرداخت دارند.

تین نیوز

مدیرکل دفتر طراحی و تحلیل فرایندهای سازمان امور مالیاتی گفت: بر اساس قانون تا پایان دی ماه برگه های مالیاتی برای مالکان خانه های خالب صادر شده و مشمولان یک ماه فرصت پرداخت دارند.

به گزارش تین نیوز به نقل از مهر، محمد برزگری در برنامه زنده شبکه خبر درباره اجرای قانون مالیات بر خانه‌های خالی گفت: باید ابتدا اطلاعات واحدهای مسکونی خالی از سکنه به سازمان امور مالیاتی ارسال شود. این سازمان دو اقدام را برای اجرای این قانون اجرایی کرده است. نخست آنکه زیرساخت‌های اخذ مالیات را پس از دریافت اطلاعات مربوطه آماده کند و دوم کارکنان ادارات امور مالیاتی را برای صدور برگه‌های مالیاتی جهت ارسال به مالکان خانه‌های خالی آموزش دهند.

وی افزود: از مهرماه سال جاری با عزم دولت سیزدهم برای اجرای قانون مالیات بر خانه‌های خالی، دستورالعمل جدیدی برای اخذ مالیات از مالکان این واحدها صادر شد. این بخشنامه به ادارات کل امور مالیاتی ابلاغ شده است. منتظریم اطلاعات خانه‌های خالی به دست سازمان امور مالیاتی برسد.

برزگری درباره نقش وزارت راه و شهرسازی تصریح کرد: این وزارتخانه اخذ اطلاعات را آغاز و در سامانه مربوطه بارگذاری کرده است اما مردم هم باید اطلاعات محل سکونت فرعی و اصلی خود را در این سامانه درج کنند.

وی گفت: قاعدتاً وقتی می‌توانیم از خانه‌های خالی مالیات بگیریم که اطلاعات آنها به دستمان برسد. بعد از شیوع کرونا بر اساس مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا زمان درج اطلاعات ملکی – سکونتی شهروندان در سامانه املاک و اسکان کشور تا پایان آذرماه تمدید شد.

مدیرکل دفتر طراحی و تحلیل فرایندهای سازمان امور مالیاتی با اشاره به قانون بودجه سال جاری گفت: بر اساس این قانون سازمان امورمالیاتی مکلف است تا پایان دی ماه مالیات خانه‌های خالی را مطالبه کند. اشخاص مشمول هم باید ظرف یک ماه آن را پرداخت کنند. رقم مالیات بر خانه‌های خالی بر اساس قانون مصوب آذر ۹۹ معادل ۶ برابر مالیات بر اجاره در سال نخست، ۱۲ برابر مالیات بر اجاره در سال دوم و ۱۸ برابر مالیات بر اجاره در سال سوم است.

برزگری ادامه داد: برای مالیات بر خانه‌های خالی سه قانون وجود دارد. یکی قانون بودجه سال ۱۳۹۹ که اجرای آن به شهرداری‌ها واگذار شد ولی در هیئت دولت آئین نامه مربوطه تدوین نشد. یکی قانون مصوب سال ۹۴ و دیگری قانون مصوب آذر ۹۹ است. اعدادی که در خصوص تعداد خانه‌های خالی و شناسایی شده مرتب اعلام می‌شود باید دید با کدامیک از این قوانین تعیین شده است اما تا این لحظه اطلاعاتی از خانه‌های خالی به سازمان امور مالیاتی اعلام نشده است.

وی درباره اجرای قانون مالیات بر خانه‌های لوکس گفت: آئین نامه اجرایی این قانون به سازمان امور مالیاتی ابلاغ شده و پس از دریافت این آئین نامه بلافاصله مکاتبه اخذ اطلاعات را با دستگاه‌های مربوطه آغاز کرد. برخی اطلاعات را هم خود سازمان امورمالیاتی داشت. در حال انجام اقدامات اجرایی این قانون هستیم.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.