| کد خبر: 232986 |

وزیر راه: ایجاد جریان پایدار تولید مسکن در کشور

وزیر راه و شهرسازی گفت: این وزارتخانه توانست ۲۴۰ هزار هکتار از اراضی خود را که به علت تناقصات قانونی خارج از دسترس بودند، تحویل بگیرد.

تین نیوز

وزیر راه و شهرسازی گفت: این وزارتخانه توانست ۲۴۰ هزار هکتار از اراضی خود را که به علت تناقصات قانونی خارج از دسترس بودند، تحویل بگیرد.

به گزارش تین نیوز به نقل از وزارت راه و شهرسازی، محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی در مراسم بهره‌برداری و آغاز عملیات اجرایی ۲۲۰۰ میلیارد تومان پروژه روبنایی، زیربنایی ومحله‌محور در شهر جدید پردیس، با اشاره به ایجاد جریان تولید پایدار مسکن در کشور گفت: در این دوره از وزارت راه و شهرسازی به دنبال آن بودیم که بتوانیم با فراهم کردن سازوکارهای اصولی جریان تولید مسکن در کشور را به یک جریان پایدار تبدیل کنیم.

این مهم‌ترین تفاوتی بوده است که در این دوره وزارت راه و شهرسازی در سیاست‌ها و رویکردها قابل مشاهده است. فکر و اندیشه، رویکردها، طرح‌ریزی‌ها و برنامه‌ریزی‌ها در جهتی بوده است که بتواند این جریان پایدار را به صورت پیوسته تقویت کند تا نتیجه مورد انتظار حاصل شود. برای آنکه یک سیاست تاثیرگذار باشد، اخذ نتیجه بسیار حائز اهمیت است.

وی ادامه داد: از روز اول برای تکمیل مسکن مهر با همه کاستی‌هایی که داشت، اهتمام ویژه داشتیم. ما در این دوره مدیریت نتوانستیم هیچ منبع دولتی برای تکمیل مسکن مهر دریافت کنیم، چراکه دیگر ردیفی در بودجه برای اینکار وجود نداشت. بنابراین باید از منابع داخلی خود و با سازوکار‌های متفاوت مالی این کار را انجام می‌دادیم. نمی‌توانستیم پروژه مسکن مهر را با سرانه‌هایی که ایجاد نشده بود و یا ساختمان‌هایی که دارای نواقص بود ادامه دهیم. مردمی که در این مساکن ساکن می‌شوند باید بتوانند محل مناسب برای سکونت خود داشته باشند و افزون بر آن لوازمی که پشتیبان زندگی است، مانند امنیت، فضای سبز، بازار و فعالیت‌های گوناگون محله محور را در اختیار بگیرند که بتوانند یک زندگی طبیعی داشته باشند. برای اینکار فقط در پردیس ۷ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شده  و این منابع مالی با سویه‌های گوناگون تا به امروز تامین شده است.  

بیشتر بخوانید:

اعطای تسهیلات لازم برای تامین مسکن

اسلامی با اشاره به توسعه پارک علم‌وفناوری شهر جدید پردیس گفت: انشاالله پردیس با توسعه جدی در علم پارک‌وفناوری که بزرگترین شهرک دانش بنیان کشور است و امروز بیش از۳۰۰ هکتار زمین در اختیار آن قرار دارد به یک سکونت‌گاه فاخر و یک محل کسب‌وکار فاخر دانش‌بنیان که محل جذب و رشد نخبگان کشور خواهد بود، تبدیل شده و به عنوان یک شهر کاملا متمایز از سایر شهرهای کشور معرفی خواهد شد.

وی افزود: ما با این نگاه سیاست احداث شهرهای جدید را دنبال می کنیم. نگاهی که سکونت و فعالیت متناسب و هم‌افزایی را به وجود بیاورد تا شهرهای جدید ما به یک محل تنزل یافته خوابگاهی و شهرهایی که شهرهایی که روز مرده است و شب خوابگاه تبدیل نشود. این سیاست و این نگاه نیاز به اهتمام پیوسته داشت و لازم بود مصادیق عملی داشته باشد که شاهد حرکت این سیاست در بستر اجرا نیز باشیم.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه این وزارتخانه در بحث سازوکارهای مربوط به تولید مسکن سه عامل را با نگاه ویژه دنبال کرده است، گفت: در این دوره برنامه‌ریزی پایدار برای شناسایی متقاضی واجد شرایط  انجام شد تا در کانون زندگی متقاضی برای او تامین مسکن انجام شود. نکته مهم این است که تعداد متقاضیان واقعی در فراخوان‌های طرح اقدام ملی مسکن تقریبا ۷۰ درصد ریزش داشت. یعنی از ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر که در ۵ مرحله ثبت نام کردند کل واجدان شرایط که استحقاق دریافت زمین و مسکن با امتیاز را دارند، نزدیک ۵۳۰ هزار نفر بودند. اگر کسی می‌خواهد برنامه‌ریزی کمی برای تولید مسکن  انجام دهد باید به این نکات توجه کند که کدام مکان، در کدام شهر و برای کدام متقاضی باید احداث شود. این امر امروز اتفاق افتاده است.

وی ادامه داد: در فاز پنجم ثبت نام که ۱۸۳ شهر انجام شد، از ۳۳۰ هزار نفری که ثبت نام کردند، تنها ۱۳۰ هزار نفر واجد شرایطند. شناسایی متقاضیان روی بستر نرم‌افزاری و نظام برنامه‌ریزی حرکت می‌کند که مرتب تکرار شود و مسیر خود را پیدا کرده است.

این عضو کابینه دوازدهم تامین مسکن را اقدام دوم وزارت راه و شهرسازی دانست و گفت: سال‌ها بود که وزارت راه و شهرسازی به دلیل تناقصات قانونی نمی‌توانست اراضی خود را دریافت کند. در این چندسال با فقر زمین که یکی از عوامل مهم در تولید و قیمت تمام شده مسکن است، مواجه بودیم. وقتی زمین به دلیل تناقص قانونی از ما دریغ می‌شود، به طور طبیعی وزارتخانه نمی‌تواند حرکت را انجام داده و جریان سازی برای تولید مسکن انجام دهد.

وی افزود: اما سرانجام به لطف الهی و با پیگیری ویژه، وزیر جهاد کشاورزی و سازمان جنگل‌ها و منابع طبیعی موافقت کردند که ماده ۱۲ قانون زمین شهری اجرایی شود و اراضی که در محدوده و حریم شهرها قرار دارد را به وزارت راه و شهرسازی تحویل دهند. اکنون توقف و رکود برای همیشه برداشته شده و ما در این یک سال توانستیم ۲۴۰ هزار هکتار اراضی که متعلق به ما بوده را در اختیار بگیریم.

اسلامی ادامه داد: نکته سوم  این است که سازوکارهای مرتبط با قوانین و مقررات مرتبط با قانون و آیین‌نامه‌های دولت و شیوه نامه‌های تولید در مناطق مختلف اعم از شهرهای جدید، بافت‌های فرسوده و سایر مکان ها به صورت کاملا معنی‌دار منسجم اصلاح و تکمیل شد.  ما اکنون یک شابلون واحد سیاستی و خط مشی مدیریتی را مدون کردیم و بر این اساس امروز جریان مدیریتی برنامه مسکن را دنبال می‌کند.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به موافقت برای افزایش سقف وام مسکن در شورای پول و اعتبار گفت:  نسبت وام به قیمت تمام شده مسکن تا دو ماه پیش ۲۰ درصد بود که امروز به بالای ۵۰ درصد رسیده است و این گام بزرگی در جهت توانمندسازی مردم برای صاحب خانه شدن است. در این مقطع زمانی شاهد ۱۰ هزار پروژه در سطح کشور هستیم. در ۱۰ هزار نقطه در کشور پروژه در حال اجرا وجود دارد و بیش از ۵۳۰ هزار واحد مسکونی در حال ساخت است..

وی افزود: امروز در پردیس پروژه‌های طرح اقدام ملی فراوان در حال ساخت است. در سایر شهرها و نقاط نیز همین شرایط وجود دارد. امیدواریم مردمی که ثبت نام و افتتاح حساب کردند، آورده خود را هرچه سریع‌تر تکمیل کنند تا این پروژه با پشتیبانی که مردم و وامی که ما به صورت اتوماتیک از سیستم بانکی برای پروژه تخصیص می دهیم، در زمانبندی تعریف شده تکمیل شود و مردم بتوانند خانه‌ها را به یاری خدا تحویل گرفته و استفاده کنند.

اسلامی در انتها گفت: امروز ۲۲۰۰ میلیارد تومان پروژه در پردیس  به بهره‌برداری رسید و یا کلنگ زنی شد. اما این اتفاق منحصر به تنها یک نقطه نیست. اکنون ما در سراسر ایران به جای همه دستگاه‌هایی که باید تلاش کنند هزینه می کنیم و دریغ هم نداریم، چراکه این اقدامات باید به ثمر برسد. اگر بخواهیم منتظر سایر دستگاه‌ها باشیم کار پیش نخواهد رفت و مردم منتظر خواهند ماند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.