| کد خبر: 194404 |

ساخت مسکن در تمامی اراضی متعلق به نیرو‌های مسلح

وزیر راه و شهرسازی خبر از ارائه پیشنهاد افزایش تسهیلات متناسب با قدرت پرداخت اقساط به بانک داد و گفت برای تصویب آن دو گام دیگر مانده است.

تین نیوز

وزیر راه و شهرسازی از ارائه پیشنهاد افزایش تسهیلات متناسب با قدرت پرداخت اقساط به بانک خبر داد و گفت برای تصویب این پیشنهاد دو گام دیگر مانده است. 

به گزارش تین نیوز به نقل از خبرگزاری تسنیم، محمد اسلامی وزیر راه وشهرسازی با بیان اینکه جامعه هدف 400 هزار واحد طرح اقدام ملی بخش عمده‌ای از مردم جامعه هستند، گفت: این اقشار شامل تمامی حقوق بگیران دستگاه دولتی و نیرو‌های مسلح هم می‌شود.

وی با بیان اینکه تمامی اراضی متعلق به نیرو‌های مسلح در اجرای این طرح استفاده می‌شود و به 400 هزار واحد مسکونی اضافه می‌شود، گفت: طبق مصوبه مقام معظم رهبری و مجوز‌های دریافت شده در بیش از 16 پادگانی که در خارج شهر قرار دارند می‌توان واحد مسکونی و ساخت وساز برای نیرو‌های مسلح ساخته شود.

اسلامی اظهار کرد: برای ساخت این واحد‌ها تعدادی اراضی ما در اختیار آن‌ها قرار می‌دهیم تعدادی اراضی هم پادگان‌ها و سایر دستگاه‌ها واگذار می‌کنند تا از طریق آن‌ها بتوانیم مبادرت به ساخت وساز برای تمامی اقشار جامعه از جمله نیرو‌های مسلح کنیم.

وزیر راه وشهرسازی با اشاره به جریان سازی برای استفاده از تمامی زمین‌های متعلق به وزارت راه وشهرسازی گفت: این 400 هزار واحد مسکونی در شهر‌های جدید و بافت فرسوده ساخته و توزیع می‌شود و برای ساخت این پروژه‌ها با سازندگان متخصص وحرفه‌مند تفاهم نامه منعقد کرده ایم.

اسلامی با بیان اینکه ساخت واحد مسکونی برای شهر‌های دارای متقاضی برنامه ریزی شده و برای جذب متقاضی در سایر شهر‌ها هم به دنبال شهرک سازی در حریم شهر‌ها و شهر‌های جدید هستیم افزود: در جریان این شهرک‌سازی‌ها می‌توانیم محیط مسکونی متفاوتی برای متقاضیان با هر استطاعت مالی ایجاد کنیم.

او با اشاره به کمبود زمین در شهر‌های بزرگ و امکان اینکه اقشار جامعه هدف با این میزان درآمد نمی‌توانند در شهر‌های بزرگ صاحبخانه بشود گفت: طی رایزنی‌هایی که با شرکت شهر‌های جدید انجام شد احداث شهرک‌ها در حریم این شهر‌ها را ابلاغ کردیم و در 17 شهر جدید نقاط را شناسایی و پروژه‌ها را در آنجا اجرایی خواهیم کرد.

اسلامی با بیان اینکه باز آفرینی شهری در کشور دارای 2 بخش است، گفت: یک بخش آن مربوط به بافت‌های قدیمی و فرسوده است که در محلات قدیمی خانه‌های ناپایدار وجود دارد و تمامی آن‌ها باید نوسازی و به‌سازی شود.

او ادامه داد: پیشرفت نوسازی بافت فرسوده در کشور حدود 45 است که بیشترین آن‌ها در استان تهران قرار دارد و محوریت نوسازی و بازسازی این واحد‌ها مردمانی هستند که در آن‌ها زندگی می‌کنند.

وزیر راه و شهرسازی افزود: متقاضیان این واحد‌ها باید پروانه‌های ساختمانی را از شهرداری‌ها بگیرند که هزینه پروانه ساختمانی و بخش عمده‌ای از تسهیلات نوسازی این واحد‌ها هم از سوی دولت و وزارت راه و شهرسازی پرداخت می‌شود.

اسلامی بیان کرد: طبق هر تراکمی که شهرداری‌ها اجازه ساخت آن را می‌دهند وزارت راه و شهرسازی نیمی از تسهیلات مربوط به ساخت را پرداخت می‌کند که همین امر نقش موثری در توسعه و گسترش نوسازی و بازآفرینی شهری را دارد.

او با بیان اینکه برنامه احیا و نوسازی بافت‌های فرسوده که در درون هسته مرکزی شهر‌ها قرار دارد به عنوان مهمترین و اولویت دار‌ترین برنامه‌های وزارت راه و شهرسازی به شمار می‌رود و دولت برای این برنامه 270 محله را تعریف کرده که نوسازی برای آن‌ها قانون و تسهیلات هم تعریف شده است.

اولویت بندی مهار حاشیه نشینی در کشور

وزیر راه و شهرسازی به بحث حاشیه نشینی هم اشاره کرد و گفت: رفع و مهار حاشیه نشینی از طرف وزارت راه و شهرسازی در چند استان از جمله سیستان و بلوچستان و خراسان رضوی در اولویت قرار دارد.

او گفت: این استان‌های معین همانند زمان سیل و زلزله که فعالیت‌های گسترده‌ای را در مناطق مختلف انجام دادند باید حاشیه نشینی را در این استان‌ها مهار کنند. هم اکنون برای اجرای این طرح زمین‌هایی را که در اختیار وزارت راه و شهرسازی بود را به آن‌ها واگذار کرده‌ایم.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در شهر چابهار حاشیه نشینی به سرعت در حال رشد بود بنابر این یک هزار هکتار زمین به این مناطق تخصیص دادیم تا با استفاده از روش‌های مختلف و در حریم شهر‌ها از حاشیه نشینی جلوگیری شود، گفت: با احداث واحد مسکونی شناسایی و تعیین هویت مالکان توانستیم از حاشیه نشینی جلوگیری کنیم، هم اکنون این برنامه‌ها را در سیستان و بلوچستان، زاهدان و خوزستان نیز آغاز کرده ایم.

اسلامی توضیح داد: سعی کرده‌ایم هر فعالیتی را به اسم حاشیه نشینی مهار کنیم و با ساخت واحد مسکونی و یا بازسازی واحد‌ها و ارائه تسهیلات از گسترش این مشکل جلوگیری کنیم.

او به تاکید مقام معظم رهبری و تدبیر رئیس جمهور برای شناسایی و واگذاری زمین‌های دولتی هم اشاره کرد و گفت: تمامی زمین‌های دولتی که در هسته مرکزی شهر‌ها قرار دارند طبق قانون باید شناسایی و در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار می‌گیرد تا از طریق آن بتوانیم طرح اقدام ملی را انجام داده و بازآفرینی شهری را به مرحله اجرایی شدن برسانیم.

وزیر راه و شهرسازی گفت: وزارت امور اقتصادی و دارایی ماموریت دارد که زمین‌هایی که در فهرست ما قرار دارد را شناسایی کند و با برنامه ریزی بر روی آن‌ها بتوانیم این طرح‌ها را اجرایی و برنامه بازآفرینی شهری را هم انجام دهیم.

اسلامی در ادامه به تسهیلات بازآفرینی شهری هم اشاره کرد و گفت: طبق قانون بافت‌های فرسوده و آیین نامه اجرایی آن منابع تسهیلات بازآفرینی شهری از صندوق توسعه ملی پرداخت شده و از محل آن هم امکانات درون محلات هم باید تامین شود.

او گفت: یارانه تسهیلات بانکی و هزینه‌های پروانه ساختمانی به صورت رایگان و منابع آن از طریق صندوق توسعه ملی پرداخت می‌شود؛ بنابر این انبوه سازان و سازندگانی که تمایل به ساخت واحد‌های مسکونی در بافت‌های فرسوده دارند می‌توانند به راحتی وارد این طرح‌ها شوند.

وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: تعدادی از انبوه سازان هم اکنون وارد این پروژه‌ها شدند و قرارداد ساخت آن‌ها هم منعقد شده البته تعدادی از این واحد‌ها در شهر‌های مختلف قرار دارد.

وام مسکن در پایتخت 160 میلیون تومان در نظر گرفته شده است

اسلامی افزود: در گذشته تسهیلاتی که برای شهر تهران پرداخت می‌شد و قابل انتقال به خریدار و سازنده بود، 100 میلیون تومان و در شهر‌های متوسط 60 میلیون تومان و در شهر‌های کوچک 40 میلیون تومان بود. هم اکنون تسهیلات رشد چشمگیری یافته به طوری که به کلانشهر‌ها 160 میلیون در شهر‌های متوسط به 100 میلیون و شهر‌های کوچک نیز به 80 میلیون تومان هم افزایش یافته است.

او به افزایش تسهیلات متناسب با میزان پرداختی اقساط هم اشاره کرد و گفت: به دنبال آن بودیم که مصوبه‌ای را از شورای پول و اعتبار دریافت کنیم تا کسانی که قادر به پرداخت اقساط بیشتری هستند بتوانند تسهیلات بیشتری را دریافت کنند، هم اکنون این موضوع در حال بررسی‌های بیشتر ازبانک مرکزی است و باید 2 گام دیگر پیگیری شود تا بتوانیم بعنوان تبصره اضافه کنیم.

اسلامی درباه مدت بازپرداخت تسهیلات هم گفت: بستگی به خود وام گیرنده دارد که کدام را انتخاب کند؛ البته حداکثر اقساط 15 ساله است.

منبع: خبرگزاری تسنیم

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.