| کد خبر: 176778 |

◄ آسیب‌پذیری جدی ساختمان‌های بلندمرتبه پایتخت در برابر زلزله

در تعریف استاندارد ساختمان‌هایی با تعداد طبقات بالای 12 را بلندمرتبه می‌نامند که تعداد زیادی از این ساختمان‌ها در کلان‌شهرهای ایران وجود دارند و متأسفانه بسیاری از ساختمان‌های بلندمرتبه در تهران در برابر زلزله به‌شدت آسیب‌پذیر هستند.

تین نیوز

در تعریف استاندارد ساختمان‌هایی با تعداد طبقات بالای 12 را بلندمرتبه می‌نامند که تعداد زیادی از این ساختمان‌ها در کلان‌شهرهای ایران وجود دارند و متأسفانه بسیاری از ساختمان‌های بلندمرتبه در تهران در برابر زلزله به‌شدت آسیب‌پذیر هستند.

به‌گزارش تین‌نیوز به نقل از وزارت راه و شهرسازی، علی بیت‌اللهی، مدیر بخش زلزله و عضو هیأت علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اعلام اینکه وضعیت ساختمان‌های بلندمرتبه ازنظر آسیب‌پذیری لرزه‌ای در وضعیت نامناسبی قرار دارد، گفت: حدود ۹۸۰ پرونده برای ساختمان‌های بلندمرتبه تهران براساس آخرین آمار در دسترس وجود دارد. از آن میان، حدود ۳۶۵ پرونده در مرحله خاک‌برداری، اسکلت و شروع کار بوده (این آمار مربوط به اوایل سال ۱۳۹۵ هست) و حدود ۶۱۵ برج مورداستفاده هستند. از میان ساختمان‌های بلندمرتبه موجود ۲۴ ساختمان بلندمرتبه قدیمی و مابقی اغلب بعد از سال ۱۳۷۲ احداث‌شده‌اند.

دبیر کارگروه ملی مخاطرات زلزله، لغزش لایه‌های زمین، ابنیه و ساختمان ادامه داد:حدود ۲۴۴ ساختمان مرتفع فاقد اطلاعات لازم و دارای پرونده‌های مخدوش هستند. درصد عمده‌ای از این ساختمان‌ها در مناطق ۱ و در جایگاه دوم در منطقه ۲۲ واقع‌شده‌اند. در نمودار زیر پراکنش ساختمان‌های بلندمرتبه در مناطق ۲۲ گانه شهری تهران نشان داده‌شده است.

به گفته این محقق، نکته مهم در مورد ریسک لرزه‌ای این ساختمان‌های بلندمرتبه این است که درصد بالائی از این ساختمان‌ها در حریم گسل‌های اصلی شهر تهران واقع‌شده‌اند.

او همچنین هشدار داد: تعداد ۱۰۱ پرونده برج‌های تهران براساس آمار موجود بر روی حریم گسل‌های اصلی، تعداد ۵۵ پرونده ساختمان بلندمرتبه در حریم گسل‌های متوسط و ۱۶ پرونده در حریم گسل‌های فرعی هستند. ۳ برج در معابر ۶ متری، ۲۴ برج در معابر ۶ تا ۱۰ متری و ۲۵۱ پرونده در معابر به پهنای ۱۰ تا ۱۲ متری واقع‌شده‌اند. نقش معابر در امدادرسانی‌ها و تخلیه اضطراری نیز بر همگان روشن است.

به گفته بیت‌اللهی، با نگاهی فقط به دو نوع از عارضه‌های مهم شهری، یعنی بافت فرسوده و ساختمان‌های بلندمرتبه، می‌توان اذعان نمود که ریسک زلزله در کلان‌شهر تهران بالا و میزان خسارت‌ها و تلفات جانی درصورت وقوع زلزله بزرگ در آن بسیار فراوان خواهد بود. براین اساس است که متخصصان زلزله، کارشناسان حوزه تحلیل ریسک و مدیریت بحران تأکید جدی دارند که باید روی زلزله تهران، تمرکز خاص و مستمر و جدی وجود داشته باشد. امری که مشاهده روندهای جاری نشان می‌دهد که دارای فرم نوسانی بوده و به ازای شرایط زمانی، شکل مستمر و پیوسته‌ای را نشان نمی‌دهد که توقع می‌رود بسیار جدی‌تر از این، به این ابر چالش شهر تهران توجه شود.

او در بیان پیشنهادات خود به وزیر راه و شهرسازی، اعلام کرد: به‌دلیل اهمیت موضوع، درخواست می‌شود تا وزارت راه و شهرسازی در امر نظارت عالیه، تدوین معیارهای شهرسازی برمبنای ریسک، بازنگری طرح‌های تفصیلی شهری براساس خطر زلزله و مکان‌یابی شهرک‌ها و مراکز جمعیتی و نیز احداث پروژه‌های بزرگ عمرانی توجه بیشتری را داشته باشد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.