| کد خبر: 175679 |

◄ جزییات زمین‌لرزه‌های اخیر کرمانشاه و سیستان و بلوچستان

رئیس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی جزئیات دو زمین لرزه ۴.۹ و ۴.۵ ریشتری قصر شیرین در کرمانشاه و پارود در سیستان و بلوچستان را تشریح کرد.

تین نیوز

به گزارش تین‌نیوزبه نقل از ایسنا، علی بیت‌اللهی اظهار کرد: ساعت 6:46:56 روز 25 مهرماه 1397، با گذشت حدود 11 ماه از زمین لرزه ویرانگر ازگله کرمانشاه با بزرگی 7.3، پس‌لرزه نسبتا بزرگی با بزرگای 4.9 در 8 کیلومتری جنوب غربی قصر شیرین رخ داد. محاسبات بر مبنای روابط پس لرزه ها، نشان می دهد که این زلزله نیز جزو پس‌لرزه‌های زلزله ازگله 21 آبان ماه 1396 محسوب می شود.

وی ادامه داد: زلزله 4.9 قصر شیرین در راستای سامانه گسلی پیشانی کوهستان در ایالت لرزه زمین ساختی زاگرس واقع شده و چنین به نظر می رسد که ادامه جنبائی این گسله بزرگ زاگرس، موجب رخداد زمین لرزه 4.9 قصر شیرین شده است.

وی تصریح کرد:‌ رومرکز زلزله 4.9 قصر شیرین در فاصله 40 کیلومتری رومرکز زلزله ازگله و 66 کیلومتری رومرکز زلزله 5.9 تازه آباد(زمین لرزه 4 شهریور 1397) قرار گرفته است که ابعاد ناحیه و فواصل قرارگیری رومرکز زلزله ها نسبت به هم بیانگر وسعت زون تاثیر زمین‌لرزه‌ها و گسیختگی‌های زیر سطحی گسله های منطقه غرب استان کرمانشاه است. رومرکز زلزله در 8 کیلومتری جنوب‌غرب قصر شیرین و در 30 کیلومتری غرب سرپل ذهاب نزدیک به مرز ایران – عراق واقع می‌شود.

به گفته این استاد دانشگاه، رومرکز زلزله در غرب رودخانه مرزی الوند و در نیز در 2 کیلو متری غرب مسیر اصلی مرز خسروی که مسیر دو بانده و مهمی است در نزدیکی آبادهایی مانند سید سعید، سید سهراب و نی پهن سیف الله و چند آبادی کوچک دیگر قرار می‌گیرد. منطقه رومرکزی زلزله 4.9 منطقه‌ای کم‌تراکم  و کوهستانی که خسارت و تلفاتی از رخداد این زمین لرزه گزارش نشده است.

بیشتر بخوانید

بیت اللهی همچنین در بیان جزئیات زلزله 4.5 ریشتری پارود سیستان و بلوچستان نیز توضیحاتی ارایه کرد و گفت: زمین لرزه با بزرگی 4.5 در مورخه 25-7-1397 در جنوب شرقی کشور و در استان سیستان و بلوچستان رخ داد. این زمین لرزه در ساعت 18:23:35 بوقوع پیوست که عمق کانونی زلزله 19 کیلومتر گزارش شده است. موقعیت زمین لرزه نشان می دهد که منطقه مکران سیستان و بلوچستان از نظز تکتونیکی زون فعالی است و وجود گسله های بزرگ و زمین لرزه های رخ داده تاریخی و دستگاهی موید این مطلب است.

رئیس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی  اعلام کرد: رومرکز زلزله در نوار کوهستانی با مورفولوژی خشن و پستی و بلندهایی که نشان دهنده تکتونیک منطقه است واقع می گردد، سری گسله های موارزی با راستای شرقی – غربی رومرکز زلزله 4.5 پارود را احاطه کرده است. در شمال مرکز این زلزله، گسله های عبوری از خطه استان کرمان و ایران مرکزی در استای شمالی – جنوبی وارد گستره تاثیر این زمین لرزه می گردند. گسل های عمده محاطی رومرکز زلزله 4.5 پارود را می توان گسل بام پشت در شمال و قصرقند در جنوب با راستای شرقی – غربی نام برد.

به گفته وی، مرکز زمین لرزه 4.6 در 22 کیلومتری شمال شرق پارود سیستان و بلوچستان، 16 کیلومتری غرب سرباز و 29 کیلومتری جنوب غرب آشار قرار گرفته است.

این مسئول با اشاره به اینکه زمین لرزه بر اساس اطلاعات مسئولان محلی، خسارت و تلفاتی نداشته است به کم بودن تراکم جمعیتی منطقه اشاره کرد و افزود: شهر ایرانشهر در 110 کیلومتری شمال غرب رومرکز این زلزله قرار می گیرد و مرکز استان سیستان و بلوچستان یعنی شهر زاهدان نیز 340 کیلومتر شمال کانون زلزله 4.5 پارود است که این فواصل معرف گستردگی استان نیز است.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.