| کد خبر: 255578 |

۱۴ کلانشهر کشور درگیر فرونشست زمین؛ کرمان رتبه نخست

رئیس اداره ترازیابی سازمان نقشه برداری گفت: ۱۴ کلانشهر کشور با فرونشست زمین درگیر هستند که بالاترین نرخ فرونشست زمین مربوط به استان کرمان است.

تین نیوز

 رئیس اداره ترازیابی سازمان نقشه برداری گفت: ۱۴ کلانشهر کشور با فرونشست زمین درگیر هستند که بالاترین نرخ فرونشست زمین مربوط به استان کرمان است.

به گزارش تین نیوز به نقل از بازار، معصومه آمیغ پی در مراسم افتتاحیه بیست و هفتمین همایش و نمایشگاه ژئوماتیک به درگیری ۱۴ کلانشهر کشور با فرونشست زمین اشاره کرد و گفت: بر اساس آمارهای منتشر شده از سوی وزارت نیرو ۷۰ درصد دشت های کشور در محدوده دشت های ممنوعه و بحرانی است که این امر ناشی از سو مدیریت است. بالاترین نرخ فرونشست زمین مربوط به استان کرمان می شود.

آمیغ پی، تهیه اطلس فرونشست زمین استانی چون استان های تهران، البرز، خراسان رضوی، قزوین و کلانشهرها و مراکز استانی را از دیگر دستاوردهای سازمان نقشه برداری در زمینه مطالعات فرونشست زمین نام برد.

آمیغ پی با تاکید بر اینکه فرونشست‌ زمین نمی تواند تنها محدود به ایران باشد و تمام جهان با آن مواجه هستند، ادامه داد: رخداد این پدیده نتیجه استفاده بیش از حد و برداشت آب از منابع زیرزمینی و بدون توجه به حفاظت محیط زیست است.

رئیس اداره ترازیابی دقیق و تداخل سنجی راداری سازمان نقشه برداری کشور ادامه داد: اگر بخواهیم پیامدهای فرونشست زمین را تشریح کنیم باید بگوییم که با برداشت آب از منابع زیر زمینی و فرونشست زمین، خاک های کشاورزی از بین می روند و سازه های مهم تخریب و تضعیف می شوند. پس اولین گام برای مهار فرونشست زمین شناسایی مناطق مستعد است.

اگر بخواهیم به نتایج این بررسی ها اشاره کنیم باید تاکید و اذعان کنم که در این ارزیابی ها ۲۴۵ منطقه فرونشست را شناسایی کردیم که ۳۰ درصد آنها دارای سرعت بالای فرونشست هستند

او با اشاره به اینکه سازمان نقشه برداری برای اجرای شناسایی مناطق مستعد فرونشست گام هایی را برداشته و موفق به تهیه بانک جامع فرونشست زمین شده است گفت: اگر بخواهیم به نتایج این بررسی ها اشاره کنیم باید تاکید و اذعان کنم که در این ارزیابی ها ۲۴۵ منطقه فرونشست را شناسایی کردیم که ۳۰ درصد آنها دارای سرعت بالای فرونشست هستند.

استان گلستان فرونشست زمین را تجربه کرده و شاید وقوع سیل های زیاد در این استان بی ارتباط با فرونشست زمین نباشد

وی با اشاره به فرونشست مناطق ساحلی شمال کشور نیز تاکید کرد: استان گلستان فرونشست زمین را تجربه کرده و شاید وقوع سیل های زیاد در این استان بی ارتباط با فرونشست زمین نباشد.

رئیس اداره ترازیابی دقیق و تداخل سنجی راداری سازمان نقشه برداری کشور با بیان اینکه در ابتدا گفتم که بالاترین نرخ فرونشست زمین در کشور مربوط به استان کرمان است باید گفت که نرخ فرونشست در این استان ۴۲ سانتی متر مربوط به بهرمان است.

وی اضافه کرد: همچنین در مجاورت دریاچه ها و تالاب ها شاهد فرونشست زمین هستیم و در صورت عدم کاهش تنش آبی و فشار بر آب های زیر زمینی، شاهد خشک شدن دریاچه ها و تالاب ها خواهیم بود.

نرخ فرونشست در شهریار و اصفهان روند کاهشی دارد، در حالی که در اصفهان با نرخ فرونشست ۲۰ سانتی متری مواجه بوده ایم

رئیس اداره ترازیابی دقیق و تداخل سنجی راداری سازمان نقشه برداری کشور، خاطرنشان کرد: نرخ فرونشست در شهریار و اصفهان روند کاهشی دارد، در حالی که در اصفهان با نرخ فرونشست ۲۰ سانتی متری مواجه بوده ایم، ولی هم اکنون در این دو منطقه کاهش نرخ فرونشست مشاهده می شود که یا ناشی از مرگ آبخوان و یا اقدامات مدیریتی مؤثر بوده است.

ایران جزو مناطق پر تنش آبی جهان است و قدیمی ترین آثار فرونشست مربوط به کالیفرنیا با نرخ فرونشست ۶۰ سانتی متر بوده، ولی به تدریج در سایر کشورها آثار این پدیده مخرب نمایان شد

وی با بیان اینکه بحران کم آبی ناشی از تغییر اقلیم حاکم بر کل جهان دانست و گفت: ایران جزو مناطق پر تنش آبی جهان است و قدیمی ترین آثار فرونشست مربوط به کالیفرنیا با نرخ فرونشست ۶۰ سانتی متر بوده، ولی به تدریج در سایر کشورها آثار این پدیده مخرب نمایان شد.

وی کشورهای روسیه، چین و ژاپن را از جمله کشورهای درگیر با فرونشست زمین نام برد که با کنترل و مصرف مناسب گام های مؤثری برای کاهش نرخ فرونشست برداشته اند.

همچنین حسن سالاریه رئیس سازمان فضایی ایران نیز در این مراسم با اشاره به اینکه امروزه کاربرد داده های فضایی در نقشه برداری موجب تحول عظیم در صنعت نقشه برداری شده است، اظهار کرد: در این صنعت جهش بزرگی بر اساس استفاده از داده های فضا پایه و همچنین ماهواره های سنجشی و تصاویر راداری که قادر است در هر شرایط جوی تصاویر را ارائه دهد، ایجاد شده و این دستاورد خوبی در صنعت نقشه برداری محسوب می شود.

وی صنعت نقشه برداری را از صنایعی با ارزش افزوده بالا توصیف کرد و ادامه داد: میزان ارزش افزوده در این صنعت نسبت یک به ۷ را دارد؛ به این معنا که به ازای هر یک واحد سرمایه گذاری ۷ برابر ارزش افزوده ایجاد خواهد کرد. این میزان برای تهیه نقشه های بحران یک به ۳۰ است؛ یعنی به ازای هر واحد سرمایه گذاری ۳۰ برابر ارزش افزوده به همراه دارد.

سالاریه، صنعت فضایی ایران را دارای قدمت ۲۰ ساله دانست و یادآور شد: در اواخر دهه ۷۰ که صنعت فضایی در کشور شکل گرفت، عمده چالش ما مانند همانند حوزه های های تک، تحریم بود و امکان استفاده از داده های فضایی با دقت بالا برای ما فراهم نبود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.