| کد خبر: 241796 |

◄ چرا هنوز قطار شهری کرج در نیمه راه است؟

خط ۲ قطار شهری نخستین پروژه عمرانی کرج در بخش حمل و نقل زیر زمینی است که سال ۱۳۸۵ توسط شهرداری و دولت وقت کلید خورد، پروژه ای که چشم انداز پنج ساله برای آن ترسیم شد اما با گذشت ۱۵ سال هنوز در نیمه راه است.

تین نیوز

 پروژه خط ۲ قطار شهری کرج پس از آن در این کلانشهر آغاز شد که بین سال های ۷۹ تا ۸۳ خط ریلی متروی صادقیه به میدان شهید سلطانی و گلشهر کرج رسید.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، افتتاح خط ریلی صادقیه – کرج در واقع سرآغازی برای ترسیم پنج خط ریلی  دیگر در این کلانشهر شد اما فقط تاکنون خط یک آن در امتداد متروی صادقیه به گلشهر و هشتگرد  البرز توسط  سازمان قطار شهری تهران متصل و فعال شده است.

در این میان مسوولان شهری و فرمانداری کرج تا  قبل از تشکیل استان البرز عملیات احداث خط ۲ قطار شهری کرج  را به طول ۲۷ کیلومتر با ۲۷ ایستگاه در سال ۸۵ آغاز کردند که قرار شد بخشی از اعتبارات توسط دولت و بخش دیگر از منابع شهری کرج تامین شود.

طبق بررسی ها، اجرای این پروژه از همان روزهای اول با چالش های مختلفی از جمله محدودیت منابع اعتباری و اختلاف بین کارفرما و شرکت پیمانکاری پروژه خود را نشان داد تا جائیکه این پروژه بارها تعطیل و متوقف شده است.

در تعریف خط ۲ قطار شهری کرج آمده است که این خط می بایست کمالشهر در غرب کرج  را با عبور از شهر کرج به شهرستان های ملارد و شهریار استان تهران متصل کند ضمن آنکه کاهش ترافیک و آلودگی هوا و رفت وآمد آسان  و کم هزینه مردم  از مزایای آن برشمرده شده است.

تفاوت  اجرای خط ریلی صادقیه – شهید سلطانی و گلشهر کرج با خط ۲ قطار شهری کرج در این است خط نخست بخش عمده آن روی زمین بوده و با استفاده از اعتبارات کلانشهر تهران  به ثمر رسیده است.

براساس گزارش مدیریت شهری کرج تاکنون از ۲۷ کیلومتر تونل خط ۲ قطار شهری کرج ، ۱۵ کیلومتر آن بین دانشگاه خوارزمی در غرب کرج و میدان شهید سلطانی در جنوب شرقی این کلانشهر حفاری شده است.

اکنون قطعه نخست این خط بین ایستگاه گلشهر و چهار راه طالقانی کرج به طول ۶.۵ کیلومتر در دست تکمیل است که پیشرفت فیزیکی این قطعه حدود ۹۰ درصد می باشد.

۲ رام قطار برای خط ۲ قطار شهری کرج در اوایل دهه ۹۰ خریداری شد که اکنون در ایستگاه لوکوموتیو سازی فردیس استان البرز نگهداری می شوند.

آنطور که مسوولان امور شهری کرج می گویند: تاکنون حدود ۲ هزار میلیارد تومان اعتبار صرف خط ۲ متروی کرج شده اما تکمیل آن به بیش از سه هزار میلیارد تومان اعتبار دیگر نیاز دارد.

بنا به گفته برخی مسوولان شهری و اجرایی استان البرز تکمیل این پروژه نقش کلیدی در کاهش ترافیک و آلودگی هوا دارد ضمن آنکه می تواند یکی از پروژه های اثرگذار در زمینه پدافند غیر عامل محسوب شود.

راه اندازی قطار شهری کرج نگاه ویژه دولت را می طلبد

 استاندار البرز می گوید: تامین اعتبار برای راه اندازی قطار شهری کرج در توان شهرداری نیست از این رو باید منابع ویژه ای برای این امر با کمک دولت پیش بینی شود.

« مجتبی عبداللهی »  به تازگی در بازدید از روند پیشرفت پروژه قطار شهری کرج، اظهار داشت: طولانی شدن زمان تکمیل این پروژه با افزایش قیمت ها همراه شده و کار را دشوار کرده است .

وی بیان داشت: در شرایط کنونی راه اندازی هر کیلومتر مترو یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد؛ براین اساس  تمام مسوولان مربوطه و پیمانکاران دخیل در پروژه  قطار شهری کرج باید دست به دست هم دهند تا با پیگیری های مجدانه و تلاش شبانه روزی این مطالبه مردمی را به سرانجام برسانند.

عبداللهی افزود: اطمینان دارم بهره برداری از قطار شهری کرج در آینده نزدیک محقق خواهد شد.

اکنون خط یک قطار شهری کرج در امتداد خط ریلی صادقیه تهران - کرج  بین میدان شهید سلطانی کرج تا شهر جدید هشتگرد فعال است و روزانه حدود ۲۵۰ هزار مسافر در این خط جابه جا می شود.

طبق  برنامه قرار است قطعه نخست خط ۲ قطار شهری کرج بین گلشهر - چهار راه طالقانی کرج به طول ۶.۵ کیلومتر تکمیل و در آینده نزدیک به بهره برداری برسد.

مردم کلانشهر کرج انتظار دارند با حمایت مالی و نظارت دولت مردمی سیزدهم تمام قطعات خط ۲ قطار شهری این کلانشهر در کمترین زمان ممکن به بهره برداری برسد ضمن آنکه اقدام مناسب برای ساخت پنج خط دیگربه عمل آید.

کلانشهر کرج حدود ۲ میلیون نفر جمعیت دارد.

استان البرز با جمعیتی حدود سه میلیون و ۲۰۰ هزار نفر خرداد ماه سال ۸۹ با هفت شهرستان تابعه از استان تهران منفک و به عنوان استان سی و یکم کشور شناخته شد.

 رئیس جمهور در قالب نوزدهمین سفر استانی هیات دولت و در سال "تولید، دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین" به منظور بررسی اولویت‌های توسعه بخشی و تصمیم گیری برای رفع مشکلات مردم  بعدازظهرامروز پنجشنبه ۱۸ فروردین ماه به استان البرز سفر می‌کند.

آیت الله سیدابراهیم رئیسی پیش از این به ۱۸ استان شامل هرمزگان، قم، یزد، لرستان، زنجان، سمنان، اردبیل، فارس، خوزستان، سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، ایلام، کهگیلویه وبویراحمد، بوشهر، گیلان، گلستان، مازندران و مشهد سفر کرده است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.