| کد خبر: 181373 |

◄ خط 5 مترو چگونه بهسازی شد؟

خط پنج متروی تهران و حومه، اولین خط متروی پایتخت است که در سال 1377 افتتاح شد و حدود بیست سال است که از آغاز فعالیت آن می‌گذرد.

تین نیوز

 خط پنج متروی تهران و حومه، اولین خط متروی پایتخت است که در سال 1377 افتتاح شد و حدود بیست سال است که از آغاز فعالیت آن می‌گذرد.

 این خط که تنها خط برون‌شهری شبکه‌ی متروی تهران است، با دارا بودن یازده ایستگاه و 42 کیلومتر طول، یکی از مهم‌ترین خطوط متروی این شهر به‌حساب می‌آید. اهمیت خط پنج ازآن‌جهت است که دو استان تهران و البرز را به یکدیگر متصل می‌کند و به علت حجم بالای مسافرت‌های روزانه بین این دو استان، این خط یکی از پرترددترین خطوط متروی تهران است، به‌طوری‌که طبق آمار شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه در آبان ماه 97 طی روزهای شنبه تا چهارشنبه به‌طور میانگین 145 هزار مسافر روزانه از این خط استفاده کردند.

به گزارش تین‌نیوز و به نقل از مدیریت ارتباطات و امور بین‌الملل شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه، با توجه به آمار ارائه‌شده از استقبال مسافران از این خط و همچنین ذکر این نکته که خط پنچ از قدیمی‌ترین خطوط متروی تهران است، اولین اقدامی که لازم بود در جهت امنیت و آسایش مسافران انجام گیرد بهسازی و ایمن‌سازی این خط و همچنین کوتاه کردن زمان سفر بین دو استان تهران و البرز است که در این راستا شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه اقدامات قابل‌توجهی را انجام داده که در ادامه به آن اشاره می‌شود.

فاز اول بهسازی خط 5

به گفته‌ مهندس فرنوش نوبخت نایب‌رئیس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه، فاز اول بهسازی خط 5، از دی‌ماه 1395 آغاز شد و در خرداد 1397 به پایان رسید. در این مرحله بیش از سه هزار و 650 نفر روز کار مشاوره، 32 هزار و 850 نفر روز کار عملیاتی و 12 هزار و 700 نفر روز کار کارشناسی و نظارت انجام شد.

وی در ادامه افزود: در دو دهه‌ فعالیت خط تهران- گلشهر، بالاست و زیرساخت‌ها، خاصیت ارتجاعی خود را ازدست‌داده‌اند و این مورد باعث می‌شود تا هنگام عبور قطار ضربات بیشتری به ناوگان وارد شود که جدا از آسیبی که به تجهیزات وارد می‌شود، آسایش مسافران متروی تهران را هم تحت تاثیر قرار می‌‌دهد، لذا در فاز اول بهسازی خط پنج، بالغ‌بر 80 هزار مترمکعب بالاست تعویض شد.

 به‌طورکلی در پروژه‌ی بهسازی خط 5 از ابتدای انجام پروژه تا پایان آذرماه 97 اقدامات زیرساختی و فنی بسیاری انجام گرفت که برای نمونه می‌توان از تعویض ریل (211 شاخه)، تعویض تراورس بتنی (1658 قطعه)، تعویض ادوات (3316 ست)، تامین و نصب عایق شیمیایی (52 بند)، جمع‌آوری بالاست آلوده مجاور خط (7951 مترمکعب)، عایق‌بندی سقف گالری اتمسفر و گلشهر (8500 مترمربع) و ... نام برد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.