| کد خبر: 141418 |

مترو فرودگاه امام را به تهران وصل کرد

عصر ۱۶ مرداد ماه خط ۸ متروی پایتخت در فاصله نمایشگاه شهر آفتاب تا فرودگاه امام خمینی به طول ۲۷ کیلومتر با حضور جمعی از مقامات شهری، کشوری و لشکری به بهره‌برداری می‌رسد. همزمان با بهره‌برداری از خط ۸، تعدادی از ایستگاه‌های خط ‌۴ و یک مترو نیز شبانه‌روزی می‌شوند.

تین نیوز
عصر ۱۶ مرداد ماه خط ۸ متروی پایتخت در فاصله نمایشگاه شهر آفتاب تا فرودگاه امام خمینی به طول ۲۷ کیلومتر با حضور جمعی از مقامات شهری، کشوری و لشکری به بهره‌برداری می‌رسد. همزمان با بهره‌برداری از خط ۸، تعدادی از ایستگاه‌های خط ‌۴ و یک مترو نیز شبانه‌روزی می‌شوند.

مازیار حسینی، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران در این‌باره گفت: خط 8مترو دارای ویژگی‌های خاصی است. نخستین خط اکسپرس مترو حومه‌ای است که با سرعت 120کیلومتر بر ساعت حرکت می‌کند و با افتتاح فاز بعدی این مترو از فرودگاه امام خمینی تا شهر پرند، مسیر 52کیلومتری میان تهران و پرند را در زمان 34دقیقه طی می‌کند.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه برای نخستین‌بار فرودگاه بین‌المللی به شبکه حمل‌ونقل ریلی و مترو متصل می‌شود، گفت: همزمان با بهره‌برداری از خط 8، تعدادی از ایستگاه‌های خط 4 و یک مترو نیز شبانه‌روزی می‌شوند و عملا اتصال بین فرودگاه امام خمینی و مهرآباد با استفاده از مترو ایجاد می‌شود و مسافران بعد از وارد‌شدن به کشور می‌توانند برای سفرهای داخلی خود از مترو استفاده کنند و به فرودگاه مهرآباد بروند.

حسینی با بیان اینکه ایستگاه‌های خط 4 مترو که در داخل فرودگاه مهرآباد قرار دارند و همچنین ایستگاه دروازه‌دولت در خط یک به‌صورت شبانه‌روزی فعالیت خواهند کرد، گفت: 10رام قطار ویژه خط 8مترو با بدنه آلومینیومی سفارش داده شده است که می‌تواند با سرعت 120کیلومتر بر ساعت حرکت کند که به‌تدریج تا پایان سال 2رام قطار وارد می‌شود اما فعلا در مرحله بهره‌برداری آزمایشی این خط از قطارهای نرمال استفاده می‌شود که سرعت حرکت کمتری دارند و 60کیلومتر بر ساعت حرکت می‌کنند.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه ایستگاه شهر آفتاب و فرودگاه امام خمینی معماری فاخر و شاخصی دارند، گفت: معماری ایستگاه فرودگاه امام خمینی در هماهنگی با معماری فرودگاه است اما در روز و شب دید فاخری دارد.

  • جزئیات خط 8

طرح احداث متروی شاهد-پرند یا همان خط 8 براساس موافقتنامه‌ای بین وزارت راه و شهرسازی و شرکت متروی تهران در حد‌فاصل ایستگاه شاهد، فرودگاه حضرت امام خمینی و شهر پرند به طول 52کیلومتر آغاز شد.

در این طرح به‌منظور تأمین دسترسی و اتصال به شبکه متروی تهران، نمایشگاه بین‌المللی شهر آفتاب، شهر واوان، فرودگاه حضرت امام خمینی و شهر جدید پرند از ابتدای سال 91 کار شروع شد که براساس هدف‌گذاری انجام‌شده فاز اول آن حدفاصل ایستگاه شاهد تا نمایشگاه بین‌المللی شهر آفتاب در اردیبهشت 1395 همزمان با افتتاح نمایشگاه بین‌المللی کتاب به بهره‌برداری رسید و فاز دوم که حدفاصل ایستگاه نمایشگاه بین‌المللی شهر آفتاب تا فرودگاه امام خمینی است، عصر امروز (دوشنبه 16مرداد) افتتاح می‌شود.

همچنین فاز سوم که حدفاصل ایستگاه فرودگاه امام تا شهر پرند است، درصورت تأمین بودجه مورد نیاز در سال‌جاری تکمیل می‌شود و به بهره‌برداری خواهد رسید. پس از ثبت رکورد بزرگ‌ترین ایستگاه خاورمیانه (شهرآفتاب با مساحت بیش از ۲۵۰۰۰ مترمربع) ایستگاه فرودگاه حضرت امام خمینی به‌عنوان زیباترین ایستگاه شناخته می‌شود.

  • افق تکمیل خط 8

ایستگاه‌های شهر آفتاب و شاهد، 2ایستگاه نخست از خط 8متروی تهران هستند که قرار است به‌زودی تکمیل شده و مسافران پایتخت را به فرودگاه بین‌المللی امام خمینی برسانند. به این ترتیب به‌زودی دومین متروی اقماری تهران در حومه جنوبی پایتخت در قالب خط‌8 مترو به بهره‌برداری می‌رسد تا مسافران از هر نقطه شهر بتوانند به مجموعه شهر آفتاب و فرودگاه بین‌المللی تهران برسند.

خط8 از ایستگاه شاهد در منتهی‌الیه خط یک مترو آغاز می‌شود و با طی مسیر 27کیلومتری، مسیر نمایشگاه شهر آفتاب تا فرودگاه امام را از طریق مترو فراهم می‌کند. پروژه خط 8 مترو هم‌اکنون مراحل تکمیل عملیات ساختمانی، نصب و تست تجهیزات را می‌گذراند تا به‌زودی شرایط بهره‌برداری از آن محققق شود. از طرفی با تکمیل این خط، ‌

دومین خط اقماری متروی پایتخت در جنوب شهر، تهران را به پرند می‌رساند. بدین‌ترتیب خط تهران- پرند 52کیلومتر طول خواهد داشت که سرفاصله حرکت قطارها در آن ۶‌دقیقه طراحی شده و می‌تواند درصورت تکمیل 320هزار نفر را هر روز جابه‌جا کند که این عدد در سال به 116میلیون نفر خواهد رسید.

نمودار

 

 

منبع: سايت خبری همشهری آنلاین

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.