| کد خبر: 137150 |

متروی اصفهان به ایستگاه یونسکو رسید

با توجه به این‌که دولت ایران برای عبور نکردن خط 2 مترو از زیر میدان نقش جهان کمک قابل توجهی کرده، جای خوشحالی داشت؛ اما این‌که چطور آن پایش می‌شود و ما کنترل کنیم تا این موضوع اثرات منفی روی مجموعه‌ جهانی نقش جهان نگذارد، پیشنهاداتی ارائه شد.

تین نیوز
با توجه به این‌که دولت ایران برای عبور نکردن خط 2 مترو از زیر میدان نقش جهان کمک قابل توجهی کرده، جای خوشحالی داشت؛ اما این‌که چطور آن پایش می‌شود و ما کنترل کنیم تا این موضوع اثرات منفی روی مجموعه‌ جهانی نقش جهان نگذارد، پیشنهاداتی ارائه شد.

«گزارش وضعیت حفاظتی بخش‌های مختلف دنیا از جمله آسیاپاسیفیک روز پنج‌شنبه (۱۵ تیر)، در چهل‌ویکمین نشست کمیته میراث جهانی یونسکو بررسی شد، که از آن جمله گزارش‌های میدان نقش جهان و محوطه جهانی شوش نیز مورد بررسی قرار گرفتند.


«محمدحسن طالبیان» که برای بررسی پرونده شهر تاریخی یزد در این اجلاس شرکت کرده، به ایسنا توضیح داد: قبلا گزارشی درباره وضعیت عرصه و حریم اقدامات مرمتی گذشته و آینده این دو محوطه جهانی به یونسکو فرستاده شده بود که بررسی شده و برخی پذیرفته شدند و برای برخی از موضوعات مختلف نیز پیشنهادات ویژه‌ای از سوی یونسکو مطرح شد.

او در توضیح نتیجه گزارش میدان نقش جهان بیان کرد: با توجه به این‌که دولت ایران برای عبور نکردن خط 2 مترو از زیر میدان نقش جهان کمک قابل توجهی کرده، جای خوشحالی داشت؛ اما این‌که چطور آن پایش می‌شود و ما کنترل کنیم تا این موضوع اثرات منفی روی مجموعه‌ جهانی نقش جهان نگذارد، پیشنهاداتی ارائه شد.

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی بیان کرد: پیشنهاد شد تا یک گروه چند رشته‌ای درباره این موضوع یک گزارش بسیار دقیق را در فواصل منظم برای میدان نقش جهان ارائه کند و تا پیش از اول فوریه 2018 این گزارش باید برای یونسکو برود.

او اضافه کرد: در این زمینه همچنین در ارتباط با تهدیدات درباره اصفهان، چالش‌ها بررسی شدند و قرار شد ایران به دقت گزارش تفصیلی ارائه کند. همچنین براساس مجموع پیشنهادات و گزارش‌های ایران، پیشنهاداتِ مرکز میراث جهانی مورد موافقت انحصار کمیته میراث جهانی نیز قرار گرفت تا اجرائی شوند.

«طالبیان» درباره ارائه گزارش محوطه جهانی شوش نیز اظهار کرد: درباره‌ی بحث منظر فرهنگی شوش نیز یک گزارش از ثبت این محوطه تا امروز و اتفاقات و کارهای انجام شده در این حوزه و برنامه‌های پژوهشی، مرمتی و معرفی که باید انجام شود، ارائه دادیم؛ چون آن براساس دستورالعمل میراث جهانی تدوین شده بود، آن‌ها نیز با توجه به این‌که ثبت جهانی شوش متاخرتر بود، این گزارش را بررسی کردند و پیشنهاداتی ارائه شد.

به گفته‌ معاون میراث فرهنگی، این معاونت موظف شد تا یک گزارش حفاظتی و ادواری تنظیم و با جزئیات بیشتر تا پیش از فوریه 2019 برای کمیته میراث جهانی ارسال کنند، تا توسط این کمیته کنترل شود و در صورت نیاز به حضور کارشناسان یونسکو در هر کدام از محوطه‌ها، این اقدام انجام شود.

او همچنین توضیح کوتاهی درباره‌ی دیگر پرونده‌های ارائه شده در روز گذشته‌ی اجلاس یونسکو داد.

طالبیان بیان کرد: در اجلاس روز پنجشنبه، پرونده‌ی جاده‌ای در کنار باغ لاهور پاکستان و برجی که مرکز وین را تحت تاثیر قرار داده بود، بحث شد و موضوعات در ارتباط با میراث طبیعی نیز چالش برانگیز بودند و بحث‌های مختلف حفاظتی درباره‌ی محوطه‌های مخالف تاریخی جهانی شده نیز بررسی شدند.
منبع: سايت خبری عصر ایران

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.