| کد خبر: 137118 |

واگن‌های وعده‌ای، کلید رسیدن تهران به ۵ متروی برتر دنیا

در هفته‌های پیش رو، ۶۶ واگن جدید و بازسازی‌ شده (اورهال) با حضور شهردار تهران به ناوگان حمل‌ونقل عمومی تهران افزوده می‌شود.

تین نیوز
در هفته‌های پیش رو، ۶۶ واگن جدید و بازسازی‌ شده (اورهال) با حضور شهردار تهران به ناوگان حمل‌ونقل عمومی تهران افزوده می‌شود.

با زیرساخت‌های فعلی و ورود 1600 واگن جدید می‌توان میزان سفر را 2.5برابر افزایش داد. اگر تعداد واگن‌ها افزایش یابد به‌دلیل حجم جابه‌جایی، متروی تهران جزو 5متروی برتر دنیا قرار می‌گیرد و می‌توان با آن روزانه حدود 10میلیون مسافر را جابه‌جا کرد.

در شرکت واگن‌سازی‌ مترو در باقر شهر تهران، روزانه یک واگن به‌دست ایرانی‌ها تولید می‌شود و صرفه جویی ارزی قابل توجهی با این اقدام صورت می‌گیرد. قیمت هر واگن مترو ١.٣میلیون یورو است. همچنین در بخش اورهال همه ظرفیت‌ها توسط مهندسان ایرانی به‌کارگیری شده تا هرگونه نیاز در این زمینه نیز به‌صورت بومی تأمین شود. عمر هر رام قطار هم 30سال است که طی این مدت به 4بار اورهال نیاز دارد.

  • توسعه شرکت واگن‌سازی

در آینده نزدیک با افزایش ظرفیت واگن‌سازی‌ تهران ظرفیت بومی‌سازی‌ واگن‌های تولید داخلی مترو به مرز ۸۵ درصد می‌رسد. هم‌اکنون 2هزار شرکت تولید‌کننده قطعات واگن در کشور فعالیت می‌کنند و با استفاده از این ظرفیت می‌توان ۸۵ درصد از واگن‌های تولیدی را بومی‌سازی کرد. در این راستا طرح افزایش ظرفیت شرکت واگن‌سازی‌ مترو در دست اجراست و قرار است تا ۴۰ هکتار از زمین‌های متعلق به شرکت مترو در اختیار این کارخانه برای افزایش خطوط تولید قرار گیرد.

مجموعه واگن‌سازی یکی از تخصصی‌ترین مجموعه‌های شرکت متروست که می‌تواند با اتکا به ظرفیت این کارخانه تولیداتی داشته باشد که با محصولات روز دنیا کیفیتش برابری می‌کند. در بحث محصولات و تکنسین، صددرصد نیروهای این شرکت هم ایرانی هستند.

هابیل درویشی مدیرعامل شرکت مترو در این‌باره به همشهری می‌گوید: واگن‌سازی‌ مترو یکی از فعال‌ترین شرکت‌های تولید‌کننده واگن در کشور است که باید ظرفیت‌های آن به خوبی معرفی شود. وی ادامه داد: تلاش‌های زیادی برای توسعه صنعت مترو در کشور شده است و ما در تهران به سمت بومی‌سازی‌ کامل این صنعت در کشور می‌رویم.

درویشی با بیان اینکه هم‌اکنون ظرفیت ساخت ۱۰۰ درصدی واگن‌های مترو در داخل کشور وجود دارد، بیان کرد: کارخانه‌های زیادی در سال‌های اخیر در کشور در زمینه ساخت واگن راه‌اندازی شده که بیشتر آنها تعطیل شده‌اند و در پرداخت حقوق کارگران با مشکل روبه‌رو هستند اما شرکت واگن‌سازی تهران تنها شرکتی است که همچنان فعال است. درویشی با بیان اینکه امکان افزایش ظرفیت تولید واگن در این شرکت تا 3برابر وجود دارد، گفت: کلانشهرهای کشور نیز به جای ورود واگن از خارج از کشور می‌توانند با هزینه کمتر واگن‌های مورد نیاز خود را از این شرکت تهیه کنند.

  • رفع نیازهای ملی

هم‌اکنون 2رام قطار مترو برای کلانشهر کرج و ۲۰ رام قطار مترو برای خط ۲ متروی مشهد توسط شرکت واگن‌سازی‌ تهران تهیه شده است و شهرداری اهواز نیز برای تأمین واگن‌های مورد نیاز خود با شرکت واگن‌سازی‌ تهران وارد مذاکره شده است. درویشی با اشاره به نگاه سیاسی دولت‌های پیشین و کنونی به مجموعه مدیریت شهری تهران تأکید کرد: ما هنوز نتوانسته‌ایم مسئولان دولتی را متوجه این مسئله کنیم که شرکت واگن‌سازی تهران جزو منابع ملی است و می‌تواند تمام نیازهای کشور را رفع کند.

  • وعده دولت

دولت یازدهم به مردم تهران قول داده که 1600واگن جدید مترو برای تهران تأمین کند و شهرداری تهران ظرفیت و آمادگی آن را دارد که در کارخانه واگن‌سازی آنها را تولید کند. شرکت واگن‌سازی شهرداری تهران هم‌اکنون در 2شیفت فعال است و با افزایش شیفت آماده است که واگن‌های متعهدی دولت را در کمتر از 3سال به‌طور صددرصد ساخته و تحویل دهد. براساس قانون دولت باید 50درصد هزینه‌های زیرساخت و توسعه متروی تهران را تأمین کند که هنوز سهم سال 95و ریالی از سهم سال 96به شهرداری تهران نرسیده است.

از سویی بنابر گفته مازیار حسینی، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار تهران، شهرداری در سال 95یک میلیارد و 900میلیون تومان بابت ساخت واگن سرمایه‌گذاری کرده است و توانسته 327واگن برای تردد در خطوط مترو ایجاد کند. این فارغ از هزینه توسعه‌ای است که در بخش ساخت خطوط 6و 7کرده که در آن بخش‌ها نیز سهم دولت هنوز پرداخت‌نشده‌است.

  • اورهال یعنی چه؟

به‌زودی 66واگن به متروی تهران افزوده می‌شود که برای برخی از آنها عملیات بازسازی (اورهال) انجام شده است. از این تعداد، 2رام قطار نوسازی شده که از آبگرفتگی متروی تهران باقی مانده بود، 2رام قطار که به‌طور کامل اورهال شده و همچنین 2قطار دوطبقه و یک دستگاه لکوموتیو وارد چرخه حمل‌ونقل می‌شوند.

یکی از گام‌های اساسی برای نگهداری مجموعه متروی تهران و انجام میلیون‌ها سفر روزانه با مترو، بخش اورهال است که نیاز هر واگن مترو پس از چند سال کار و فعالیت در خطوط است. در بخش اورهال، تعمیر کلی و صددرصدی یک قطار انجام می‌شود و همه قطعات قطار به غیراز بدنه واگن‌ها تغییر می‌کند. عمر مفید قطارها 30 سال است و هم‌اکنون قطارهای متروی تهران 16سال سن دارند. با یک نگهداری درست می‌توان بیش از 30سال نیز از قطارها استفاده کرد.

 
 

 

منبع: سايت خبری همشهری آنلاین

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.