| کد خبر: 204962 |

آغاز عملیات اجرایی کمربندی جدید قم

عملیات اجرایی پروژه احداث کمربندی جدید قم به طول ۱۱۴ کیلومتر کلید خواهد خورد و فاز اول آن به زودی اجرایی می شود.

تین نیوز

عملیات اجرایی پروژه احداث کمربندی جدید قم  به طول ۱۱۴ کیلومتر کلید خواهد خورد و فاز اول آن به زودی اجرایی می شود.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، حسن صبوری، مدیرکل راه و شهرسازی استان قم با اشاره به این‌که موقعیت استان قم به گونه‌ای است که در سرزمین ملی به‌عنوان حلقه پیوند دهنده بخش مهمی از زنجیره ارتباطی کشور عمل می‌کند، گفت: در چنین جایگاهی، استان قم در پیوند پایتخت و استان‌های شمالی با قطب‌های بزرگ صنعتی مرکز و جنوب و مبادی دریایی خلیج فارس، همچنین با بخش‌های عمده استان‌های غربی و شرقی کشور از طریق شبکه‌ای متقاطع، نقشی کلیدی و انحصاری دارد.

وی، مجموع راه‌های این استان را ۸۸ هزار و ۸۷۳ کیلومتر، عنوان کرد و افزود: دو هزار و ۴۰۱ کیلومتر آزادراه‌، ۱۸ هزار و ۱۲۲ کیلومتر بزرگراه، ۲۵ هزار و ۸۱۴ کیلومتر راه اصلی و ۴۲ هزار و ۵۳۶ کیلومتر راه فرعی شبکه راه‌های استان قم را تشکیل می‌دهد.

صبوری با اشاره به طراحی کمربندی جدید قم به‌صورت شش‌خطه، افزود: در محورهای استان، شاهد اشباع تردد هستیم و با توجه به این‌که قم، شاهراه مواصلاتی ۱۷ استان کشور است، ایجاد ظرفیت نو در قالب احداث کمربندی جدید، جزو اهداف ضروری و زیربنایی خواهد بود. در همین راستا، کمربندی جدید قم در سه فاز و با مشارکت ۳۰ درصدی دولت و آورده ۷۰ درصدی سرمایه‌گذار احداث خواهد شد.

وی، عنوان کرد: فاز اول این کمربندی با اعتباری بالغ بر ۷۰۰ میلیارد تومان، به طول ۳۷ کیلومتر از کیلومتر ۱۱.۵ آزادراه قم- تهران به‌سمت کیلومتر پنج محور قم- جعفریه شروع می‌شود و پس از گذر از محور قم- سلفچگان در کیلومتر هفت محور قم- نیزار خاتمه می‌یابد. طول مسیر فاز دوم  و سوم نیز به‌ترتیب ۴۵ و ۳۰ کیلومتر است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان قم، اعتبار مورد نیاز برای احداث این پروژه را دو هزار و ۱۵۰ میلیارد تومان عنوان و اعلام کرد: استعلامات لازم برای انجام پروژه کمربندی جدید، اخذ و در جلسه با استاندار مقرر شد، از توان و ظرفیت معادن سطح استان برای تامین مصالح استفاده شود.

وی با بیان‌ این‌که، اداره‌کل منابع طبیعی استان، ماموریت آزادسازی مسیر را در دست دارد، بر ‌ضرورت استفاده از مصالح مرغوب در ساخت پروژه، تاکید کرد و گفت: با توجه به این‌که در این پروژه از رویه بتنی مقاوم استفاده می‌شود، مصالح مورد استفاده باید بسیار با کیفیت باشد.

صبوری، همچنین به سایر محورهای در دست ساخت استان قم اشاره و عنوان کرد: محور اصلی قم-نیزار به‌طول ۳۸ کیلومتر از جمله پروژه‌های در دست ساخت و دارای پیشرفت ۶۵ درصدی است. این پروژه در فازهای مختلفی تعریف‌شده و تکمیل آن نیازمند تامین اعتباری بالغ‌بر ۱۱ میلیارد تومان اعتبار است. احداث راه اصلی قم-آوه، دیگر پروژه‌ای است که در دست انجام داریم.

قطعه اول این محور در محدوده قلعه سنگی، توسط پیمانکار شرکت ساخت و توسعه در حال اجرا است؛ محدوده کیلومتر ۱۳ و پل رودخانه "طغرود" در محدوده کیلومتر ۳۰ تا ۳۳ نیز توسط اداره‌کل راهداری قم در حال اجرا است و قطعه آخر در محل تقاطع با آزادراه ساوه-سلفچگان نیز توسط اداره‌کل راه و شهرسازی قم در حال اجرا است و مشکل اعتباری، یکی از موارد مهم این پروژه است. احداث باند دوم محور قدیم قم-تهران به‌طول ۵۵ کیلومتر نیز پروژه دیگری است که در دست ساخت داریم. این پروژه نیز توسط پیمانکار شرکت ساخت در محدوده کیلومتر صفر قم﴿پلیس‌راه تا کیلومتر ۲۶﴾ با قراردادی بالغ بر ۶۱ میلیارد تومان در حال اجرا است و برای تکمیل آن با مشکل تامین اعتبار روبروییم.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.