| کد خبر: 224402 |

پرواز هواپیمای مسافربری در فرودگاه قزوین، شاید وقتی دیگر

در حال حاضر قزوین از معدود شهرها و استان های کشور به شمار می رود که دارای فرودگاه مسافربری نیست، با این حال این استان دارای سه فرودگاه است که در حوزه های پدافندی، امدادی و کشاورزی خدمات ارایه می دهند.

تین نیوز

ایجاد قابلیت انجام پروازهای مسافربری از فرودگاه خدمات ویژه کشاورزی قزوین به دلیل نبود متقاضی سرمایه‌گذاری و وجود مشکلاتی چون معارض در اراضی این فرودگاه فعلا از دستور کار خارج شده و شهروندان استان باید همچنان برای انجام پروازهای داخلی به استان های همجوار از جمله تهران رفت وآمد کنند.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، در حال حاضر قزوین از معدود شهرها و استان های کشور به شمار می رود که دارای فرودگاه مسافربری نیست، با این حال این استان دارای سه فرودگاه است که در حوزه های پدافندی، امدادی و کشاورزی خدمات ارایه می دهند.

فرودگاه خدمات ویژه کشاورزی قزوین  یکی از این فرودگاه ها و بزرگترین آنهاست که از اواسط دهه ۵۰ برای ارایه خدمات در حوزه کشاورزی (مبارزه با آفات و سم پاشی) راه اندازی شد.

با توسعه صنعتی قزوین و افزایش جمعیت این استان، هرازچندگاهی بحث تبدیل این فرودگاه به مسافربری در فضای مدیریتی و رسانه های قزوین مطرح می شود، حتی در اوایل دهه ۹۰ در راستای اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی این فرودگاه به شهرداری قزوین واگذار شد تا زمزمه های مسافربری شدن آن پررنگ تر شود اما چندی بعد به دلیل آنچه مخالفت وزارت جهاد کشاورزی اعلام شد، این انتقال به مرحله نهایی نرسید و منتفی شد.

 تبدیل فرودگاه قزوین به مسافربری دارای موافقان و مخالفانی است، موافقان ظرفیت های اقتصادی قزوین از جمله وجود چهار هزار واحد تولیدی، برخورداری این استان از جاذبه های فراوان گردشگری و در کنار آن نیاز مردم شهرهای استان به انجام سفرهای هوایی و مشکلات ترافیکی و هزینه های رفت و آمد به تهران را دلیلی برای تبدیل فرودگاه قزوین به فرودگاه مسافربری عنوان می کنند و مخالفان نیز عنوان می کنند که به دلیل نزدیکی قزوین به شهرهای تهران و کرج و فرودگاه های مهرآباد و پیام، ضرورتی برای این کار وجود نداشته و این اقدام توجیه اقتصادی ندارد.

البته با وجود استدلال های مخالفان در صورت وجود متقاضی سرمایه گذار به نظر نمی رسد آنها نیز مشکلی با تبدیل مسافربری کردن فرودگاه خدمات ویژه قزوین داشته باشند اما در حال حاضر با هزینه های بالای توسعه و تجهیز فرودگاه برای ناوبری مسافری، وجود چندین معارض در اراضی آن و نبود سرمایه گذار متقاضی، به نظر می رسد اگر چه پرونده تبدیل فرودگاه خدمات ویژه قزوین به فرودگاه مسافربری هنوز بسته نشده اما تحقق آن به این زودی ها نیز میسر نخواهد بود.

فرودگاه قزوین قابلیت انجام پروازهای کوچک مسافربری را دارد

ابتدا برای بررسی این که آیا تبدیل فرودگاه قزوین به مسافربری توجیه فنی و اقتصادی دارد به سراغ یکی از مسوولان سابق سازمان هواپیمایی کشوری و کارشناسان صنعت هوانوردی رفتیم و نظر وی را در این خصوص جویا شدیم.

او توجیه فنی این طرح را تایید کرد و در مورد توجیه اقتصادی آن و همچنین فرودگاه های کوچک نیز گفت: این مهم را باید با شرایط اقتصادی روز کشور سنجید.

علیرضا منظری معاون سابق سازمان هواپیمایی کشوری و کارشناس صنعت هوانوردی به ایرنا گفت: با توجه به گستره نسبتا وسیع سرزمینی کشور ما و فاصله زیاد شهرها از یکدیگر وجود فرودگاه در شهرهای با جمعیت متوسط و کم به ۲ دلیل امدادرسانی در شرایط اضطراری و حین وقوع بحران ها مانند زلزله و نقل و انتقال بار و مسافر در حجم پایین نیاز است.

وی اظهار داشت: برهمین اساس فرودگاه خدمات ویژه قزوین در صورت تجهیز قابلیت انجام پروازهای کوچک مسافربری را داراست.

مظهری همچنین گفت: تبدیل فرودگاه قزوین به مسافربری برای فرود و برخاست هواپیماهای بزرگ به دلیل نزدیکی این شهر به تهران توجیه اقتصادی لازم را ندارد اما می توان این فرودگاه را به فرودگاه مسافربری برای استفاده هواپیماهای کوچک با ظرفیت ۱۹ نفر و ایرتاکسی تبدیل کرد که البته منوط به افزایش طول باند و افزودن برخی تجهیزات ناوبری (۲ دستگاه ناوبری هوایی) است.

معاون سابق سازمان هواپیمایی کشوری در پاسخ به این سوال که چرا ایجاد فرودگاه در خیلی از شهرهای کشور از توجیه اقتصادی لازم برخوردار نبوده است نیز گفت: ما در خیلی از شهرهای کشور فرودگاه احداث کرده ایم اما در حوزه فرهنگی و اقتصادی برای بهره برداری از این مکان ها دچار ضعف و مشکل هستیم.

این کارشناس صنعت هوانوردی با بیان اینکه توجیه اقتصادی تبدیل فرودگاه قزوین به مسافربری و سایر فرودگاه های کوچک را باید نسبت به شرایط اقتصادی روز کشور سنجید، اظهار داشت: سفرهای هوایی ایمن ترین نوع سفر هستند و نسبت سوانح هوایی به تعداد پروازها عددی نیست با این وجود مسافرت با هواپیما به دلایل گوناگون اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و بین المللی هنوز نسبت به برخی کشورها آنگونه که باید جا نیافتاده است.

منظری اظهار داشت: اگر شرایط رکود در اقتصاد کشور حاکم نبود بدون شک استفاده از خطوط هوایی که هزینه بیشتری نسبت به سایر حمل و نقل ها دارد بیشتر می شد، مثلا در همین قزوین بسیاری از مدیران کارخانه ها به دلیل ارزشمند بودن زمان ترجیح می دادند تا به وسیله هوایی رفت و آمد کنند.

وجود معارضان، مانع بزرگ توسعه فرودگاه خدمات ویژه قزوین

مشکل تبدیل فرودگاه خدمات ویژه قزوین به مسافربری تنها به مشکلات مالی و نبود سرمایه گذار ختم نمی شود، وجود معارض در اراضی این فرودگاه از موانع مهم پیش روی توسعه و تبدیل آن به فرودگاه مسافربری است.

ابوالفضل یاری رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان قزوین نیز در مصاحبه با خبرنگار ایرنا به این نکته اشاره کرد و گفت: در صورت وجود سرمایه گذار می توان فرودگاه خدمات ویژه قزوین را به مسافربری تبدیل کرد اما در حال حاضر مهم ترین مانع پیش روی توسعه فرودگاه قزوین نه منابع عمومی دولت و سرمایه گذار بلکه معارضات در دل این مکان است.

این مسوول افزود: از حدود ۳۸۰ هکتار از اراضی موجود در فرودگاه خدمات ویژه قزوین که قرار بود در سال های گذشته با مشارکت و سرمایه گذاری شهرداری به مدلی مانند فرودگاه کاشان با قابلیت پرواز هواپیماهای سبک مسافربری تبدیل شود نزدیک به ۱۹۰ هکتار دارای معارض با حکم قطعی دادگستری هستند.

وی اظهار داشت: هرگونه توسعه و افزایش طول باند فرودگاه خدمات ویژه قزوین نیازمند رفع مشکل معارضان و جلب رضایت آنها از طریق واگذاری زمین معوض است و پس از حل این موضوع می توان از طریق فراخوان جذب سرمایه گذاری یا جلب مشارکت شهرداری اقدام به ایجاد قابلیت حمل و نقل مسافر و کالا در این فرودگاه کرد.

محدودیت های قانونی شهرداری قزوین برای سرمایه گذاری در فرودگاه

سالیان گذشته شهرداری قزوین نسبت به سرمایه گذاری بر روی فرودگاه خدمات ویژه ابراز علاقه کرده بود و قرار بود برای تبدیل آن به فرودگاهی مسافربری مشارکت کند که به دلیل مخالفت وزارت جهاد کشاورزی مالکیت و انتقال آن به سرانجام نرسید.

اما شهردار قزوین در مصاحبه با ایرنا جدیدترین موضع شهرداری این شهر در خصوص فرودگاه خدمات ویژه را مطرح کرد و آب پاکی را روی دستان افرادی که تبدیل این فرودگاه به مسافربری را از طریق سرمایه گذاری و مشارکت شهرداری می دانستند، ریخت.

سیاوش طاهرخانی شهردار قزوین نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: شهرداری قزوین در حال حاضر هیچ گونه مالکیتی بر فرودگاه خدمات ویژه کشاورزی ندارد و انتقال این فرودگاه در سال های گذشته نیز به دلیل تغییر رویکرد دولت مبنی بر حاکمیتی باقی مانده این مکان برای استفاده خدمات کشاورزی محقق نشد.

این مسوول گفت: شهرداری قزوین در حال حاضر امکان سرمایه گذاری بر روی فرودگاه خدمات ویژه را ندارد و در این خصوص علاوه بر محدودیت های مالی، منع قانونی نیز داریم.

شهردار قزوین اظهار داشت: البته از ایجاد قابلیت مسافربری در فرودگاه خدمات ویژه قزوین استقبال می کنیم چرا که می تواند به رونق اقتصادی و گردشگری شهر کمک کند.

تبدیل فرودگاه خدمات ویژه به مسافربری نیازمند افزایش طول باند و افزودن تجهیزات

مالکیت فرودگاه خدمات ویژه قزوین در اختیار یکی از شرکت های وابسته به وزارت جهاد کشاورزی است با این حال سازمان جهاد کشاورزی قزوین هیچ دخل و تصرف مدیریتی در این مجموعه ندارد و مدیریت و راهبری این مجموعه در مرکز است.

فاطمه خمسه رئیس سازمان جهاد کشاورزی قزوین نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: مالکیت فرودگاه خدمات ویژه کشاورزی در اختیار شرکت مادر تخصصی خدمات کشاورزی از شرکت های زیرمجموعه وزارت جهاد است و سازمان جهاد کشاورزی قزوین در حوزه مدیریت این فرودگاه نقشی ندارد.

 وی با بیان اینکه هدایت و راهبری فرودگاه خدمات ویژه قزوین برعهده شرکت مادر تخصصی خدمات کشاورزی کشور است،افزود: عوامل حاضر در این فرودگاه در حوزه بذرپاشی، سم پاشی علیه آفات و همچنین مبارزه با ملخ در اراضی کشاورزی جنوب کشور و خاموش کردن آتش در اراضی جنگلی از جمله جنگل های زاگرس خوش درخشیده و خدمات قابل توجهی را از خود ارایه کرده اند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی قزوین گفت: اگرچه ۲ فرودگاه دیگر در کشور به خدمات کشاورزی نیز مشغول هستند اما فرودگاه خدمات ویژه کشاورزی نقش ویژه و فرماندهی در این خصوص را داراست و از این رو منحصر به فرد است.

خمسه اظهار داشت: در سالیان گذشته با توجه به نبود فرودگاه مسافربری در قزوین امکان استفاده از ظرفیت این فرودگاه برای انجام پروازهای هواپیماهای سبک مسافربری و یا پروازهای تشریفاتی مسوولان کشوری مطرح شد که شرکت مادر تخصصی خدمات کشاورزی برای همکاری در این خصوص اعلام آمادگی کرد اما این موضوع منوط به جلب اعتبارات به منظور توسعه فرودگاه و ایجاد تجهیزات بوده که تاکنون محقق نشده است.

تبدیل فرودگاه قزوین به مسافربری فعلا توجیه اقتصادی ندارد

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قزوین نیز با تشریح مشکلات و موانع پیش روی توسعه فرودگاه خدمات ویژه قزوین، تبدیل آن به فرودگاه مسافربری را در شرایط فعلی غیرممکن دانست.

علی فرخزاد معاون هماهنگ امور عمرانی استاندار قزوین در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: شهرداری قزوین در سال های ۹۲ و ۹۳ اقدام به خریداری فرودگاه خدمات ویژه کشاورزی کرد اما در ادامه با مخالفت وزارت جهاد کشاورزی، این انتقال انجام شد و با پیگیری های این وزارتخانه مصوبه دولت در خصوص واگذاری و انتقال این فرودگاه به شهرداری با این استدلال که این زیرساخت دارای نقش ملی و حاکمیتی بوده منتفی شد.

این مسوول همچنین گفت: در حال حاضر فرودگاه خدمات ویژه قزوین در حوزه های پدافندی، امدادی و کشاورزی (سم پاشی) نقش ملی ایفا می کند و بخشی از ظرفیت فرودگاه نیز برای آموزش خلبانی هواپیماهای سبک مورد استفاده قرار گرفته است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قزوین با بیان اینکه به لحاظ فنی امکان توسعه این فرودگاه برای ناوبری هواپیمای سنگین وجود ندارد چرا که باید برای چنین فرودگاهی حدود هزار هکتار زمین در اختیار داشته باشیم،افزود: برای فعالیت هواپیماهای سبک مسافربری در این فرودگاه نیز به توسعه باند و افزودن برخی تجهیزات نیازمند هستیم.

وی اظهار داشت: با توجه به نزدیکی قزوین به فرودگاه های پیام کرج و مهرآباد تهران، توسعه فرودگاه خدمات ویژه قزوین و تبدیل آن به فرودگاه مسافربری در شرایط فعلی از توجیه اقتصادی لازم برخوردار نیست و این موضوع را می توان از تجربه ناموفق برخی شهرهای کشور با شرایط مشابه و هدررفت سرمایه گذاری های انجام شده درک کرد.

فرخزاد همچنین گفت: وجود معارض در بخشی از اراضی فرودگاه نیز علاوه بر نبود سرمایه گذار از مشکلاتی است که مانع توسعه و افزایش طول باند این فرودگاه شده که حل این معضل نیازمند زمان و جلب رضایت معارضین است که از دستگاه قضا حکم دارند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.