◄ گزارش ترسناک: فیسبوک و اینستاگرام با میکروفون گوشی حرف های ما را می شنوند!
منبعی آگاه در یک افشاگری ترسناک می گوید فیسبوک با سیستم شنود فعالانه حرف های ما را می شنود و برایمان تبلیغات هدفمند نمایش می دهد.
تا حالا برای تان پیش آمده است در اینستاگرام تبلیغی ببینید که لحظاتی پیش با دوستان خود درباره ی موضوع آن صحبت می کردید؟ شاید هرگز نتوانیم تئوری فعال بودن ۲۴ ساعته میکروفون گوشی هایمان را صحت سنجی کنیم، اما گزارشی ترسناک از وب سایت ۴۰۴مدیا جزئیاتی ناگفته را درباره این موضوع برملا کند.
به گزارش تین نیوز به نقل از رویداد۲۴، منبعی آگاه در یک افشاگری ترسناک می گوید فیسبوک با سیستم «شنود فعالانه» حرف های ما را می شنود و برایمان تبلیغات هدفمند نمایش می دهد.
۴۰۴ مدیا که سابقه درخشانی در افشای اطلاعات دارد، جزئیات سیستم شنود فعالانه فیسبوک را فاش کرده است این وب سایت به طور دقیق تر می گوید شرکت رسانه ای معروف به CMG می تواند تبلیغات را براساس چیزی که مشتریان احتمالی با صدای بلند در نزدیک میکروفون دستگاه به زبان آورده اند برای آن ها به نمایش دربیاورد.
ظاهرا CMG شریک تجاری فیسبوک، گوگل، آمازون و موتور جست وجو مایکروسافت بینگ است.
وب سایت ۴۰۴ مدیا به اسنادی دست پیدا کرده است که نشان می دهند سیستم نرم افزاری Active Listening با بهره گیری از نوعی هوش مصنوعی و از طریق گوش دادن به مکالمات روزانه ما داده های مورد نیاز را به صورت بلادرنگ ثبت می کند. ظاهرا جزئیات این سیستم در جلسه ای به میزبانی شرکت CMG نمایش داده شده است.
طبق اسناد فاش شده، افزون بر فیسبوک و پلتفرم های زیرمجموعه نظیر اینستاگرام شرکت های آمازون و گوگل در فهرست مشتریان نرم افزار Active Lestening حضور دارند.
نمایش تبلیغات مربوط به مکالمات روزمره، بیشتر در پلتفرم های فیسبوک و اینستاگرام به چشم می خورد و در نگاه اول آزاردهنده است؛ خصوصا در زمانی که فاصله ی بین گفت و گو و نمایش تبلیغ، به تنها چند ثانیه می رسد.
CMG شریک تجاری فیسبوک، گوگل، آمازون و موتور جست و جوی مایکروسافت بینگ است.
به ادعای ۴۰۴مدیا، اسلایدهای به نمایش درآمده در جلسه ی CMG نحوه ی بهره گیری از سیستم Active Listening برای ثبت داده های صوتی از میکروفون گوشی را توضیح می دهند. سیستم پس از ثبت داده های صوتی، آن ها را با داده های رفتاری هر کاربر تطبیق می دهد تا تبلیغات نهایی، بسیار هدفمندتر باشند.
طبق اسناد فاش شده، افزون بر فیسبوک و پلتفرم های زیرمجموعه نظیر اینستاگرام، شرکت های آمازون و گوگل نیز در فهرست مشتریان نرم افزار Active Listening حضور دارند.
ظاهرا در پی انتشار گزارش ۴۰۴مدیا، گوگل سریعا شرکت CMG را از فهرست شرکای خود حذف کرده است.
حذف CMG از فهرست شرکای گوگل باعث شد متا درباره ی همکاری تجاری با CMG بازنگری کند تا بفهمد که آیا قوانین نقض شده اند یا نه. فردی به نمایندگی از متا به ۴۰۴مدیا گفته است که CMG «شریکی عمومی» محسوب می شود و برخلاف ادعاها، شریک تبلیغاتی نیست.
در بخشی از بیانیه ی شرکت مادر اینستاگرام و واتساپ می خوانیم: «متا از میکروفون گوشی شما برای تبلیغات استفاده نمی کند و ما سال ها است که به صورت عمومی درباره ی این موضوع سخن گفته ایم. ما با CMG تماس گرفته ایم تا آن ها درباره ی عدم استفاده از داده های متا شفاف سازی کنند.»
فردی به نمایندگی از آمازون گفته است که آن ها هرگز با CMG برای تبلیغات همکاری نکرده اند و قصد ندارند در آینده نیز چنین کاری انجام دهد.
ماجرا از جایی ترسناک تر می شود که در اواخر سال ۲۰۲۳ شرکت CMG در یکی از مقالاتش در وب سایت رسمی خود گفته بود: «ما می دانیم شما به چه چیزی فکر می کنید. آیا این قانونی است؟ این که گوشی ها و دستگاه ها به صحبت های شما گوش دهند، قانونی است. زمانی که در فرآیند دانلود یا به روزرسانی اپلیکیشن، توافق نامه ای چند صفحه ای در برابر کاربر قرار می گیرد، غالبا جزئیات سیستم Active Listening جایی در همان صفحات با فونت کوچک نوشته شده است.»
اگر آنچه که در مقاله ی سال ۲۰۲۳ شرکت CMG آمده است حقیقت داشته باشد، بسیاری از ما بدون این که بدانیم، مجوز فعالیت Active Listening را فعال کرده ایم. چند نفر را می شناسید که متن طولانی و چند صفحه ایِ قوانین استفاده از اپلیکیشن ها را بخوانند؟
این نخستین باری نیست که ۴۰۴مدیا جزئیات محرمانه ی شرکت CMG را فاش می کند. این وب سایت در زمستان سال گذشته اطلاعاتی اولیه درباره ی کارکرد Active Listening فاش کرد و یک شرکت بازاریابی را به دردسر انداخت.