بازدید سایت : ۶۷۴۴۹

نسل جدید کشتی، مجهز به بادبان و باتری!

استفاده از بادبان ها و باتری های الکتریکی به عنوان جایگزینی مناسب برای سوخت کشتی در سال های اخیر، صنایع کشتی سازی را به سمت کاهش تولید کربن می برد. نسل جدید کشتی ها چه ویژگی هایی دارند؟

نسل جدید کشتی، مجهز به بادبان و باتری!
تین نیوز |

استفاده از بادبان ها و باتری های الکتریکی به عنوان جایگزینی مناسب برای سوخت کشتی در سال های اخیر، صنایع کشتی سازی را به سمت کاهش تولید کربن می برد. نسل جدید کشتی ها چه ویژگی هایی دارند؟

به گزارش تجارت نیوز، حمل و نقل دریایی یکی از انواع آلودگی ها با منبع متحرک است. در حقیقت هر کشتی، خصوصا اگر کشتی دیزلی باشد، یکی از بزرگترین آلاینده های جهان به شمار می رود. بنابراین یکی از مهمترین اقدامات در زمینه کاهش آلودگی هوای کره زمین، یافتن جایگزین هایی برای موتورهای دیزلی سنتی در انواع کشتی، کروز، ناوچه ها و شناورهاست.

جریان باد به جای سوخت فسیلی

ممکن است فکر کنید «یک قایق بادبانی باری» تکرار نوستالوژی های تاریخی باشد اما در واقع، این کشتی ها نتیجه سال ها تحقیق و توسعه پیشرفته و همگام با آخرین فناوری های روز جهان هستند. شرکت فرانسوی Grain de Sail ادعا می کند که اولین قایق بادبانی مدرن را طراحی کرده که برای ناوگان تجاری نیز مناسب است و الزامات جابه جایی بار و مسافر در دریا را داراست.

خاویر دمولنیر، مدیر منطقه ای Grain de Sail قبل از سفر کشتی «فراآتلانتیک» می گوید: قبل از اینکه موتورهای بخار و موتورهای سوختی وجود داشته باشند، تمام حمل ونقل با بادبان انجام می شد اما ما هنگام طراحی این کشتی از روش های مدرن استفاده کردیم تا آن را بسیار کارآمدتر کنیم.

شرکتی که شکلات و قهوه را از دانه های آمریکای لاتین می سازد، قایق های بادبانی خود را از ابتدا با در نظر گرفتن پایداری، مانند محفظه بار 50 تنی با طراحی ویژه با کنترل آب و هوا با انرژی خورشیدی و باد ساخته است.

فرانسوا لو نائورس می گوید: ما نشان دادیم روش هایمان از نظر اقتصادی مقرون به صرفه است و امیدواریم با وجود ناوگان قایق های بسیار بزرگ تر، حتی بیشتر به آینده برویم.

این شرکت اکنون در حال ساخت یک کشتی بزرگ تر و یک کارخانه شکلات سازی جدید در دانکرک فرانسه است.

آینده صنعت کشتیرانی

استقبال از باد برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای یک روند روبه رشد در صنعت کشتیرانی است. پروژه های پایدار دیگری نیز برای صنعت کشتیرانی در دست اقدام است. شرکت حمل ونقل دریایی آلیز در حال ساخت یک کشتی هیبریدی مجهز به بادبان های مکانیکی برای انتقال قطعات موشک آریان 6 از اروپا به محل پرتاب خود در گویان فرانسه است.

یکی دیگر از توسعه دهندگان، Airseas، سیستم بادبانی خودکار را با هدف کاهش مصرف سوخت و انتشار گازهای گلخانه ای بین 10 تا 40 درصد پیشنهاد می کند.

کشتی تفریحی

کشتی های برقی نروژ

قایق های مسافربری باید سریع حرکت کرده و نمی توانند تنها به انرژی باد تکیه کنند. در استاوانگر، پایتخت نفتی نروژ، خدمات کشتی با سوخت های فسیلی خداحافظی می کنند.

Medstraum به عنوان اولین کشتی پرسرعت 100درصد الکتریکی در جهان است. باتری ها به طور ایمن در بالای عرشه چیده شده اند و دو موتور الکتریکی را تغذیه می کنند. کشتی نیازی به تکیه بر سوخت های فسیلی به عنوان پشتیبان ندارد. همچنین بسیار کوچک تر و جمع و جورتر از یک موتور دیزلی است.

مایکل دهل، مدیر پروژه TRAM در کلمبوس که پروژه ساخت کشتی Medstraum را اداره می کند، از پتانسیل فناوری جدید نیز استقبال می کند: در مجموع 1500 کیلووات ساعت انرژی به ما می دهد. یک ماشین الکتریکی معمولی بین 70 تا 90 کیلووات ساعت است، بنابراین حداقل 15 برابر در این کشتی انرژی تولید می شود.

این کشتی به راحتی می تواند مسیر رفت وآمد 90 دقیقه ای و چند توقفه بین استاوانگر و جزایر مجاور را انجام دهد. 150 مسافر حمل می کند و فضایی برای دوچرخه دارد. مسافران گفته اند که سواری این کشتی نرم، بی صدا و پایدار است. این کشتی، بخشی از سیستم حمل ونقل عمومی در این منطقه است. خدمه می گویند که ملوانی آن دقیقاً طبق برنامه و درست مانند کشتی های قدیمی است.

آرنولف بی، کاپیتان کشتی می گوید: وقتی از موتورهای الکتریکی استفاده می کنیم، راه اندازی بسیار سریع تر خواهد بود؛ درست مانند یک ماشین. ما قدرت و سرعت را داریم، بنابراین به آسانی می توان آن را جابه جا کرد.

این فناوری برای رعایت مقررات زیست محیطی سختگیرانه نروژ، که مستلزم آن است که همه کشتی های جدید دارای درجه آلایندگی صفر و یا کم باشند، واقعا مفید خواهد بود.

کلمبوس انتظار دارد تا با کاهش انتشار 1500 تن کربن در سال، معادل خروج 60 اتوبوس از جاده، تنها با این کشتی، ردپای کربن خود را تا حد زیادی بهبود بخشد.

دال می گوید: «اگر به انتشار گاز دی اکسید کربن خود نگاه کنیم، تعداد کمی کشتی های سریع بر آن ها تأثیر می گذارند و توانایی برق رسانی به آن ها و حذف آن ها، بخش مهمی از خنثی شدن دی اکسید کربن در چند سال آینده است.»

آینده کشتی های الکتریکی

کشتی Medstraum به عنوان بخشی از یک پروژه تحقیقاتی به نام TRAM که توسط اتحادیه اروپا تامین مالی شده، توسعه یافته است. دانشمندان یونانی و آلمانی صدها مدل را برای یافتن کارآمدترین شکل بدنه آزمایش کردند و سیستم محرکه پروانه، سکان و سایر اجزاء به طور خاص برای این کشتی بهینه شده بود. مهندسان می گویند که حتی بهتر از آن چیزی است که انتظار داشتند، با سطح پیشگامانه راندمان پیشرانه که تقریباً 30 درصد انرژی را در مقایسه با راه حل های استاندارد صرفه جویی می کند. این برای یک وسیله نقلیه با باتری بسیار مهم است.

تون ویک، مدیر فنی Servogear، می گوید: اگر ما بتوانیم فقط چند درصد کارایی بیشتر را به این کشتی اضافه کنیم، به این معنی است که کشتی می تواند سریعتر حرکت کند یا می تواند مسافرت با آن طولانی تر شود. بنابراین این واقعاً یک پروژه خوب است که نشان می دهد ما دانش و صلاحیت آوردن کشتی های الکتریکی به بازار را داریم.

برای پایین نگه داشتن وزن تا حد ممکن، سازندگان کشتی از سازه های آلومینیومی استفاده کردند. طراحی کلی کشتی نیز مبتکرانه است. از یک رویکرد مدولار استفاده می کند که به کشتی های آینده از این نوع اجازه می دهد تا از همان عناصر استفاده مجدد کنند و طراحی و تولید آن ها را مقرون بصرفه تر می کند.

کشتی Medstraum هر روز حدود دوازده مسیر دایره ای را طی می کند و برای شارژ سریع بین سفرها به برق متصل می شود. بهترین نکته این است که تمام برق از منابع انرژی تجدیدپذیر تامین می شود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.