| کد خبر: 259438 |

وزش باد شدید و احتمال بارش تگرگ و خیزش گرد و خاک

نفوذ سامانه بارشی و رشد ابرهای همرفتی از امروز تا روز دوشنبه موجب رگبار و رعد و برق، وزش باد نسبتا شدید و احتمال بارش تگرگ خواهد شد.

تین نیوز

سازمان هواشناسی کشور نسبت به فعالیت دو سامانه هشدار داد که موجب وزش باد شدید خواهد شد و احتمال بارش تگرگ و خیزش گرد و خاک را به دنبال دارد.

به گزارش تین نیوز از وزارت راه و شهرسازی، نفوذ سامانه بارشی و رشد ابرهای همرفتی از امروز تا روز دوشنبه موجب رگبار و رعد و برق، وزش باد نسبتا شدید و احتمال بارش تگرگ خواهد شد.

این سامانه روز شنبه شمال آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، گیلان، مازندران، غرب گلستان، شمال کردستان، زنجان، ارتفاعات استانهای قزوین، البرز و تهران و شرق و جنوب فارس را در بر می گیرد.

مناطقی مثل شمال آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، گیلان، مازندران، غرب گلستان، ارتفاعات استانهای قزوین، البرز و تهران، جنوب کرمان، شمال و شرق هرمزگان، دامنه و ارتفاعات جنوب سیستان و بلوچستان و جنوب و شرق فارس روز یکشنبه درگیر این سامانه می شوند.

روز دوشنبه نیز این شرایط جوی در اردبیل، شمال استان های آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی، گیلان، مازندران، غرب گلستان، دامنه و ارتفاعات هرمزگان، جنوب و شرق فارس و دامنه و ارتفاعات جنوب سیستان و بلوچستان جریان دارد.

اثر مخاطره این سامانه احتمال آبگرفتگی معابر، احتمال جاری شدن روان آب و احتمال سیلاب و بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه ها و مسیل ها، صاعقه، وزش باد، در نواحی مستعد خیزش گردوخاگ، احتمال خسارت به سازه های موقت از جمله بنرها، داربست ها و تابلوهای تبلیغاتی و احتمال شکستن درختان کهن سال اعلام شده است.

سازمان هواشناسی به احتیاط و اجتناب از تردد و توقف در حاشیه رودخانه ها و مسیلها، احتیاط در هرگونه فعالیتهای کوهنوردی، اجتناب از اسکان و برپا کردن چادرهای مسافرتی در حاشیه و بستر مسیل ها، احتیاط در سفرهای برون شهری بویژه در اطراف رودخانه ها، احتیاط در جابجایی عشایر، آمادگی دستگاه های اجرایی و امدادی و پاک سازی دهانه پل ها، لایروبی کانال ها و آب روها توصیه کرده است.

سامانه دوم افزایش گرادیان فشاری اعلام شده که از روز شنبه تا روز دوشنبه ۱۴۰۲/۰۵/۰۹ موجب وزش بادشدید و گرد و خاک در خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، شمال سیستان و بلوچستان، سمنان، یزد، اصفهان، قم، کرمان، مرکزی، جنوب تهران و جنوب البرز خواهد شد.

اثر مخاطره این سامانه در مناطق مستعد خیزش گرد و خاک، کاهش شعاع دید و کاهش کیفیت هوا (احتمال رخداد توفان شن در شرق کشور)، احتمال خسارت به تجهیزات شهری و برون شهری از جمله سقوط بنر، تابلوهای تبلیغاتی، داربست ها و سازه های موقت، احتمال سقوط اشیا از ارتفاعات و احتمال شکستن نهال ها و درختان کهن سال پیش بینی شده است.

سازمان هواشناسی به احتیاط و اجتناب از رفت وآمدهای غیر ضروری برای افراد سالمند و بیمارهای تنفسی و قلبی، پرهیز از فعالیت کویرنوردی، احتیاط در تردد جاده ای، اطمینان از استحکام سازه های موقت، احتیاط در فعالیت های عمرانی، احتیاط در عبور و مرور و عدم پارک خودرو در حاشیه ساختمان های نیمه کاره و درختان کهن سال و محدودیت در فعالیت های کشاورزی توصیه کرده است.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.