| کد خبر: 231998 |

سفرهای مردم و خطر ورود به پیک پنجم کرونا

مسئولان وزارت بهداشت هشدار دادند که ساده‌انگاری در رعایت برخی از سیاست‌گذاری‌ها همچون آزاد گذاشتن سفرها یکی از عواملی است که می‌تواند باعث بروز پیک پنجم کرونا در کشور شود.

تین نیوز

در شرایطی که به تازگی آمارهای ابتلاء و فوتی‌های ناشی از شیوع پیک چهارم کرونا در کشور روند نزولی پیدا کرده است، مسئولان وزارت بهداشت هشدار دادند که ساده‌انگاری در رعایت برخی از سیاست‌گذاری‌ها همچون آزاد گذاشتن سفرها یکی از عواملی است که می‌تواند باعث بروز پیک پنجم کرونا در کشور شود.

به گزارش تین نیوز یه نثل از ایسنا، طی بیش از ۱۵ ماه گذشته ازدر کشور چهار پیک این بیماری تجربه شده و در هر یک از آن‌ها تعداد بسیاری از مردم مبتلا شده و متاسفانه بیش از ۸۱ هزار نفر از مردم جان خود را از دست داده‌اند اما با وجود پشت سرگذاشتن پیک چهارم کرونا و آغاز واکسیناسیون در کشور، همچنان مسئولان حوزه بهداشتی نگرانی‌هایی برای احتمال بروز پیک پنجم این بیماری در کشور دارند.

دکتر حمید سوری - رییس کمیته کشوری اپیدمیولوژی کرونا- روز گذشته ضمن تشریح شرایط بیماری کرونا در کشور، به ایسنا گفت: استعداد بروز پیک‌های بعدی بیماری تا افزایش پوشش واکسیناسیون و عدم گسترش پروتکل‌های بهداشتی همچنان هست، بویژه آنکه هنوز نگرانی درباره واریانت‌های جدید بیماری وجود دارد.

وی افزود: اکنون شرایط اپیدمی تابع چند نکته مهم است. بخشی از آن بستگی به سیاست‌گذاری‌ها و ساده‌انگاری در رعایت برخی از آنها همچون آزاد گذاشتن سفرها، عدم رعایت پروتکل‌ها، افزایش پوشش واکسیناسیون، شنایایی طغیان‌های جدید بیماری با واریانت‌های جدید و... دارد و بخشی دیگر نیز مستقیما وابسته به رفتار مردم است. نباید فراموش کنیم تعداد مرگ‌های روزانه ناشی از کرونا چقدر است و باید بدانیم حتی اگر واکسن تزریق کرده باشیم به معنای عدم ابتلا به بیماری نیست بلکه احتمال مرگ و بستری درصورت ابتلا کاهش می‌یابد بنابراین؛ باید رعایت‌ها ادامه داشته باشد.

این ابراز نگرانی بر اساس آمارهای رسمی منتشر شده کاملا به‌جاست چرا که مرکز مدیریت راه‌های کشور نیز اخیرا اعلام کرد: مطالعات و بررسی‌های صورت گرفته بیانگر ارتباط مستقیم میزان مبتلایان به کرونا و میزان تردد بین شهری است به گونه‌ای که با افزایش یک درصدی ترددهای بین استانی حدود ۱.۹ درصد مبتلایان به کرونا افزایش می‌یابند.

اما با این وجود در ماه‌های گذشته علی‌رغم تصویب و اعلام ممنوعیت‌های تردد بین‌استانی در بازه‌های زمانی مختلف شاهد سفرهای افزایش یافته مردم در روزهای قبل و بعد از ممنوعیت بودیم و همواره پس از این ایام تعطیلات‌ هم شاهد افزایش آمار ابتلاء و ضریب اشغال تخت‌های بیمارستانی بوده‌ایم.

در روزهای اخیر هم با وجود اینکه ممنوعیت‌های تردد بین استانی ابلاغ شده بود، آمارهای منتشر شده مرکز مدیریت راه‌های کشور نشان‌ می‌دهد که دقیقا از یک روز قبل از اعلام این مصوبه یعنی یازدهم خرداد ماه تا ساعاتی پایانی شب گذشته در بسیاری از بازه‌های زمانی شاهد ترافیک‌های سنگینی به ویژه در محورهای شمالی بودیم. به عنوان مثال روز گذشته ۱۶ خرداد ماه از ساعت ۱۳ ترافیک سنگین در محورهای چالوس-کرج، هزار، فیروزکوه و پردیس-تهران آغاز شد و تا ساعات پایانی شب گذشته ادامه داشت.

در همین راستا همه دستگاه‌های متولی از جمله وزارت راه و شهرسازی و البته مهمتر از مسئولان مردم باید همکاری بیشتری با متولیان سلامت در زمینه رعایت پروتکل‌های بهداشتی داشته باشند تا شاهد بروز پیک پنجم کرونا در کشور نباشیم.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.