| کد خبر: 230031 |

چگونه برای واکسن کرونا ثبت نام کنیم؟

تزریق واکسن کرونا در ایران از ۲۱ بهمن ماه سال ۱۳۹۹ با واکسن‌های وارداتی با هدف فاز اول در حال انجام است.

تین نیوز

در آستانه آغاز فاز دوم واکسیناسیون کرونا در کشور، انتشار لیستی از پایگاه های سلامت در فضای مجازی و فراخوان جعلی مراجعه برای ثبت نام؛ بر دامنه نگرانی ها در طغیان چهارم بیماری در کشور افزود و صف های طولانی را مقابل پایگاه های سلامت در برخی شهرها رقم زد؛ موضوعی که وزارت بهداشت آن را تکذیب و تاکید کرد که محلی برای ثبت‌نام واکسن کرونا اعلام نشده و مردم از تجمع مقابل خانه‌های سلامت بپرهیزند.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، چند روزی است که با اعلام آغاز فاز دوم واکسیناسیون کرونا یعنی واکسیناسیون سالمندان و بیماران از هفته جاری، انتشار گسترده فراخوانی جعلی مبنی بر مراجعه به مراکز بهداشتی برای ثبت نام و نوبت گیری واکسن دست به دست می شود و همین موضوع افراد زیادی را از بیم جا ماندن از چرخه واکسیناسیون، به این پایگاه ها کشانده و در شرایط خطیر موج چهارم بیماری، صف های طولانی را مقابل این پایگاه ها رقم زده است.

تزریق واکسن کرونا در ایران از ۲۱ بهمن ماه سال ۱۳۹۹ با واکسن‌های وارداتی با هدف فاز اول در حال انجام است.

کاری که هرچند با روند کندی پیش می‌رفت اما این روزها با تامین میزان بیشتری از واکسن، واکسیناسیون هم با سرعت بیشتری در حال انجام است.

فازبندی واکسیناسیون کرونا

با این حال و بر اساس اعلام ستاد ملی مقابله با کرونا و بر مبنای سند ملی واکسیناسیون در فاز اول افراد کادر بهداشت و درمان که مستقیماً با بیماران کرونا سر و کار دارند، کسانی که در خانه‌های سالمندان کار می‌کنند، جانبازان شیمیایی، تنفسی و بالای ۵۰ درصد، کارکنان مربوط به تغسیل اموات، افراد کم‌توان ذهنی و جسمی واکسن کرونا دریافت می‌کنند که این فاز تقریباً یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر هستند.

پس از آنها در فاز دوم سایر گروه‌های پرخطر مانند سالمندان بالای ۶۵ سال به ترتیب اول از ۸۰ تا ۸۵ سال، ۷۵ تا ۸۰ سال، ۷۰ تا ۷۵ سال و… اولویت بندی می‌شوند و واکسن دریافت می‌کنند.

همچنین افراد بین ۱۶ تا ۶۴ سال که بیماری زمینه‌ای دارند نیز در این فاز هستند. فاز سه نیز برای مراکز تجمعی مانند پادگان‌ها، زندان‌ها، گرمخانه‌ها، کمپ مهاجرین، پرسنل حمل و نقل، معلمین، کارمندان بانک و... و افرادی است که ریسک کمتری نسبت به فاز دو دارند و نهایتاًهم  فاز ۴ عموم مردم هستند.

تکمیل واکسیناسیون اولویت دوم؛ احتمالا تیرماه

با این حساب و بر اساس برنامه از پیش تعیین شده قرار است واکسیناسیون افراد فاز دوم با هدف سالمندان و بیماران خاص از هفته جاری ابتدا با واکسن‌های وارداتی سپس با ورود واکسن‌های داخلی به عرصه تولید و مصرف، آغاز شود؛ روندی که به گفته معاون بهداشت وزارت بهداشت سنگین خواهد بود زیرا« در این فاز افراد سالمند گروه هدف  ۷.۲ میلیون نفر هستند و به همین میزان هم بیماران زمینه‌ای داریم و این یعنی این فاز سنگین خواهد بود و پیش بینی می شود که شاید واکسیناسیون فاز دوم تا تیرماه به طول انجامد.»

این در حالی است که چند روز مانده به آغاز فاز دوم واکسیناسیون کرونا تصاویر و اخباری مبنی بر شکلگیری صف‌های طولانی مقابل خانه‌های بهداشت و مراکز جامع خدمات سلامت منتشر شد و نشان دهنده حضور مردمی بود که در شرایط خیز چهارم بیماری در کشور خواهان ثبت نام و نوبت گیری واکسن بودند؛ موضوعی که واکنش وزارت بهداشت را به دنبال داشت و طی بیانیه‌ای هر چند کوتاه اعلام شد: «تا این لحظه هیچ گونه ثبت نامی برای این منظور اعلام نشده و از هموطنان عزیز تقاضا داریم از حضور و تجمع بی مورد در مراکز بهداشتی خودداری کنند.»

چگونگی اطلاع رسانی واکسیناسیون کرونا

البته پیش‌تر دکتر جعفر صادق تبریزی_رئیس مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت در این باره به ایسنا، گفت:«اطلاع‌رسانی دریافت واکسن کرونا با ارسال پیامکی با نام وزارت بهداشت به سرپرست خانوار صورت خواهد گرفت و قرار نیست هیچگونه ثبت نام حضوری دریافت واکسن اجرایی شود و تنها کسانی باید به خانه بهداشت یا مرکز جامع خدمات سلامت نزدیک به خود مراجعه کنند که یا پرونده الکترونیک سلامت ندارند و یا پرونده آنها ناقص است.

بر همین اساس با در دست داشتن شناسنامه و در صورت ابتلا به بیماری زمینه‌ای، مدرکی برای اثبات آن تنها در ۱۵ دقیقه روند تشکیل پرونده طی شده و فراخوان دریافت واکسن متعاقبا از طریق صدا و سیما و سپس ارسال پیامک اعلام خواهد شد و صفی برای ثبت نام دریافت واکسن شکل نمی‌گیرد.» 

دکتر علیرضا رییسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا نیز در این زمینه از سامانه‌ای در دست احداث خبر داد که این سامانه مشخص می‌کند افراد در کدام اولویت برای دریافت واکسن کرونا هستند.

وی ابراز امیدواری کرد که این سامانه در هفته جاری نهایی شود و مردم با مراجعه به آن تکلیفشان مشخص شود که در کدام فاز دریافت واکسن قرار گرفته‌اند.

به گفته وی، همچنین اگر کسی واکسن زده و دچار عارضه شده، می‌تواند در این سامانه اعلام کند تا به او رسیدگی شود.

مراجعه حضوری لازم نیست؛ صف نبندید

معاون بهداشت وزارت بهداشت همچنین به موضوع فراخوانها و سایتهای جعلی برای واکسیناسیون کرونا، اشاره و تاکید کرد: مردم بدانند هر لینکی برایشان ارسال می‌شود درست و قابل اعتماد نیست و سایت رسمی ما برای واکسیناسیون، سایت وزارت بهداشت است که جزئیات آن اعلام خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه برای ثبت‌نام واکسن، مراجعه حضوری لازم نیست، گفت: اکنون بیش از ۹۰ درصد اسامی و مشخصات افراد در پرونده الکترونیکی‌شان موجود است. برای کسانی که پرونده الکترونیک ندارند از طریق این سامانه در دست احداث اعلام خواهیم کرد که باید چه اقدامی انجام دهند و تنها مراجعه برای دریافت خدمات حضوری خواهد بود.

رییسی تاکید کرد: جایی که برای واکسیناسیون اعلام می‌کنیم هم ممکن است خانه بهداشت یا مرکز اصلی نباشد، بلکه محلی بزرگ زیر نظر آن مرکز باشد.

بنابر اعلام مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت تا روز یکشنبه ( ۵ اردیبهشت ماه) ۶۱۸ هزار و ۳۶۲ نفر دُز اول واکسن کرونا و ۱۶۵ هزار و ۶۵۵ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۷۸۴ هزار و ۱۷ دُز رسیده که این روند با آغاز فاز دوم واکسیناسیون سرعت بیشتری گرفته است و بر اساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته، واکسیناسیون این گروه هم تا تیرماه به طول خواهد انجامید.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: خبرگزاری ایسنا

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.